JannyH Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Onlangs, pas 4 dagen geleden kocht ik twee komkommerplanten die er toen goed uitzagen. Vandaag vind ik dat de bladeren " verkleuren", gele vlekken krijgen en lelijk worden. Vergis ik me of zien jullie ook iets wat niet klopt? Hiervoor vind ik de planten te duur. Ik hoor graag wat jullie er van vinden. MvgJanny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassie76 Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Misschien schade door nachtvorst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Lijkt op aantasting door spint? Al eens naar de onderkant van het blad gekeken (eventueel met vergrootglas)? Indien je kleine 'spinachtige' diertjes ziet, betekent dit dat je plant aangetast is door de spintmijt. Deze diertjes houden goed stand bij een lage luchtvochtigheid, dus je zou de luchtvochtigheid omhoog moeten krijgen. Zou de bladeren (liefst 's morgens, minder kans op verbranding) bespuiten met een plantenspuit, zeker de onderkant ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 is de grond niet een beetje te nat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JannyH Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Dankjulliewel!Ik vrees dat het het laatste is. Ik ben " beginneling" en denk dan 'ze moeten veel water hebben' dus heb ik er nog maar wat ingegoten gisteren. terwijl het nog nat was. Ik dacht nl. het tegenovergestelde.... Hoe moet de aarde er uit zien dan aan de bovenkant? Echt droog voor ik nieuwe geef? Ze staan in 12 liter emmers met ruime gaten (12 mm) onder in en op een rooster zodat restmateriaal goed weg kan.Groma Jans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 als je je vinger in de grond prikt voel je goed of het onderin nog vochtig is, bovenop mag het wel droog zijnals je plant flink groter is met veel blad moet er wel regelmatig water bij, zeker als er vruchten komen linkje mi zijn die vlekjes ook wel wat, spint zoals gezegd of misschien toch wat valse meeldauw door te nat maar dan zie je binnenkort wel wat bruine plekjes in het wit plaatjede gele vlekken kunnen kou zijn geweest komkommer is niet het makkelijkste plantje handleiding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JannyH Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Nou dan zijn ze in die tuincentra ook niet allemaal even eerlijk! Ze kunnen je aansmeren wat ze willen en ze kunnen je zeggen wat ze willen, wanneer jijzelf ( nog) geen kennis van zaken hebt. Niet netjes! Ik heb gevraagd of die planten meteen in de kas konden! JA HOOR! Geen punt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 zeiden ze koude kas of warme kas ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JannyH Posted April 26, 2015 Author Share Posted April 26, 2015 Geen idee Robo, Ik heb net deze foto's even gemaakt. Ze staan nu 10 dagen in " kas" het is er nú 14 graden en het is niet te droog en niet te nat, volgens mij.....In 12 liter emmers met ruim voldoende gaten voor afwatering. En hoe nu verder? Ik ga weekje weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Ja, die kunnen nu wel in de koude kas hoewel het nog vroeg genoeg is. Een week geen water geven kan een probleem zijn als die iedere dag in de felle zon staat. Ik zou hem dan toch die week uit de zon houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Nog een tip ivm. komkommerplanten is de eerste vruchten/zijscheuten verwijderen. Zie dat je al heel wat vruchtjes krijgt aan de plant (waarschijnlijk onder ideale omstandigheden opgekweekt bij tuincenter), zou er toch enkele weghalen zodat de plant meer energie heeft om bladmassa te creëren. Zo doe ik het toch... . En als ik een weekje weg was zou ik toch vragen dat er -indien mogelijk- iemand langskomt in het midden van de week. Als de zon volop schijnt op dat kasje zal die grond aardig uitdrogen terwijl komkommers net houden van hun regelmatig slokje water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts