Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal! Ik ben nieuw hier. Van de herfst heb ik mijn eigen moestuinbak gebouwd van pallets en dit voorjaar ben ik voor het eerst serieus aan het moestuinieren geslagen.

Nu heb ik een vraag over mijn Tasty Tom-tomaat.

Ik had deze in september gezaaid bij wijze van experiment, uit zaadjes van een in de winkel gekochte Tasty Tom. Op een andere moestuinsite las ik namelijk dat deze redelijk zaadecht is. Wonder boven wonder kwam het zaad niet alleen op, maar heeft de plant de winter overleefd in onze steenkoude maar lichte keuken - soort koude kas:) - en hij is nu ongeveer 40 cm hoog.

En nu mijn stommiteit....

Begin april heb ik mijn tuinhobby weer opgepakt. Dus ook de Tasty Tom verpot vanuit zijn +/- 3 literpot naar een emmer van 12 liter met goede MM-mix; hij staat nu voor het grote keukenraam op het zuiden. Ik wilde ook al het dode blad van de winter eruit knippen en de tomaat een frisse start geven. Ik weet dat hij veel groter moet kunnen worden dan die 40 cm, dus - en nu komt het - mijn redenatie was: als ik nou alle bloemknopjes die hij tot nu toe gevormd heeft eruit knip, kan de plant zich eerst flink op groei focussen en dan opnieuw bloemknopjes gaan aanmaken. Ik dacht nog, zal ik even googlen, maar was in een onbesuisde bui. *facepalm*

Nou ja, ik heb dus alle bloemetjes eruit geknipt en las daarna op internet dat je dat nooit moet doen. Aaaargh! Erg dom, maar het is gebeurd en ik kan het niet terugdraaien. Nu heb ik een robuuste, gezond ogende plant met zes zijtakken (met elk ong. 3 blaadjes) en dus geen knoppen meer. NB. Ik heb er ook ong. zes bloemhoofdjes uitgeknipt.

Kan dit nog goedkomen? Of heb ik nu alle kansen op vruchten verpest? Het had me erg leuk geleken om deze toch behoorlijke survivor-plant opnieuw uit te kunnen zaaien...

Als het niet meer goedkomt, kan ik dan eventueel wel stek nemen van deze tomaat?

Alvast bedankt!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ik, en ik denk vele andere moestuiniers, knippen altijd de eerste bloemknoppen uit tomaten en andere soorten groente.

Precies omdezelfde reden die jij geeft, eerst moet de plant wat groter worden voordat hij vrucht mag gaan geven.

Gewoon je plantje laten staan. Over een paar weken komen er nieuwe knoppen in.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

Ik doe het nooit, maar het kan echt geen kwaad hoor. Zeker niet voor een tomaat die zo vroeg al vol in de bloemen staat. Komt helemaal goed!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik hoop dat je over een paar weken een reactie geeft met heel veel bloemknoppen aan je plant !!

Geplaatst:
  • Auteur

Jippie! Ik ben blij dat het toch niet ZO dom blijkt te zijn. Ik zal hier zsm. even foto's plaatsen van wat het nu is en wat het hopelijk over een maand of twee is geworden:).

Dank jullie wel!

Geplaatst:

heb je een fotootje van de plant? kunnen we zo zien of het goed komt

Geplaatst:
  • Auteur

Zal ik morgen voor jullie maken!

(maar dan ajb niet meteen zeggen OH NEE DAT KOMT NOOIT MEER GOED, dan ga ik huilen )

Geplaatst:

Als er nog blaadjes aan de plant zitten komt het eigenlijk altijd goed. Tomaten zijn zeer veerkrachtig. Daar hoef je echt geen foto voor te maken hoor.

Geplaatst:

Maar we zijn gek op foto's

Ben is benieuwd hoe die winterplant er uitziet, ik knijp nooit bloemen weg maar normaal komen er wel weer bloemen in op het moment dat de plant 'normaal' bloemen en vruchten maakt.

Geplaatst:
  • Auteur

tastowhole22041579121429732814.JPG

Beloofd is beloofd.

tasto22041547671429732808.JPG

Het was een beetje moeilijk om een goede foto te maken waarop de schaal zichtbaar is EN de details van de tomaat, maar ik heb mijn best gedaan. Die stengel is zo bobbelig omdat ik de hele winter niet naar de plant omgekeken heb en er daarna dus allerlei rare dieven en dubbele takjes uit moest knippen.

tastoclose22041538701429732811.JPG

En de close-up! NB. Hoe cool is mijn vriend dat hij dit allemaal goed vindt?:) Een bevriende buurvrouw zei pas geleden 'Wij hebben elke winter ruzie. Ik vind dat de keuken een kas is, mijn man vindt dat de keuken een keuken is'. Nou, mijn keuken begint ook aardig op een kas te lijken - de deur van de koelkast kan nog net open - en toch ziet 'ie het allemaal nog geamuseerd aan, de schat.

peper22041514861429732774.JPG

Bonus footage: een peper die ook de winter heeft overleefd. Hij maakt nu zelfs pepers! Daar heb ik wel nog een vraag over trouwens. De pepertjes zijn best wel bobbelig en naar het puntje toe zijn ze een beetje geel. Kan dat door een voedingstekort komen? Deze plant heeft de hele winter in een bakkie van 2,5 liter staan zieltogen; ik heb 'm pas vorige week verpot en gediefd, nu staat hij in ongeveer 3,5l MM-mix.

Voor wie er echt niet genoeg kan krijgen: ik heb net ook een voorstel-topic gemaakt...met heeeeeeeeeel veel foto's!:)hallo-allemaal-t17276.html

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Pepers hoef je niet te dieven! Zijn de pepers niet gewoon aan het rijpen waardoor ze geel worden? Welke soort heb je?

Geplaatst:

tomaten staat en mooi bij, lijken wel winkelexemplaren zo Blijf van die peper af hé

Geplaatst:
  • Auteur

Oh, oeps, dan heb ik nu OOK iets doms gedaan met de peper. Weer wat geleerd.

Dankjewel voor het compliment Geert! Ongelooflijk he. Na zo weinig onderhoud, hele winter op de ijskoude vensterbank - aangebouwde keuken in een huis uit 1922...energielabel G...koken met je jas aan:) - en er dan zo uitzien!

Ik heb vandaag ook een tweede overlever, een struiktomaat, verpot en opgekalefaterd. Die ziet er, van z'n gele bladeren ontdaan, ineens ook weer top uit! Maar die foto's zal ik in mijn moesdagboek zetten (edit: hiero! blog/Raquette/).

Over de peper: in september zowel zaadjes van een AH pepertje als wat Buzzseed-zaadjes gezaaid. Dankzij een handige 'ik stoot even alle potjes om'-actie geen idee meer welke zaailingen zijn uitgegroeid tot deze planten. Ik vermoed dat de peper op de foto zo'n Buzzseed-zaadje was. Wat voor soort? Zou ik even moeten checken, heb 't zakje nog. 'Zo'n gewone rode peper' is zeker geen antwoord, he?:)

Oh en ik was zelf bang dat de plant te weinig voedingstoffen had gekregen, omdat hij in een best kleine pot heeft gestaan en ik niet heb bijgemest. Heb 'm nu in verse MM-mix gezet (dus verse compost, wat potgrond en vermiculiet). Moet ik daar nog iets bij geven? Ik lees over kalium - is daar ook een natuurlijke bron voor, bv. smeerwortelgier? Daar las ik wat over, maar het rondsjouwen met emmers rottende plantendrab trekt me nou niet direct aan.

Geplaatst:

ik zou nog even wachten met bijmesten, in jouw nieuwe mix zit ook al voeding en de wortels moeten weer even uitgroeien

en als je het toch gaat doen iets zachts nemen, beetje koemest oplossen of heel verdunde pokon

kali toevoegen kan met smeerwortel maar zoals je zegt: dat meurt onwijs, patentkali koop je in een zakje, ook hier heel verdund geven 20% van de aanbevolen dosis en kijken hoe de plantjes reageren

als je teveel kunstkali geeft krijgen ze weer magnesiumgebrek

(moestuinieren = ook beetje geduld hebben hè )

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel Rob! Ja, je kunt zoveel met die planten tuttelen dat het als beginnende moestuinier lastig is om gevoel te krijgen voor wat nu wel of niet 'echt' nodig is.

En je hebt feilloos door dat geduld niet mijn sterkste kant is...sjongejongejonge, ik zit die zaden gewoon mijn moestuinbak uit te kijken . Maar de peper laat ik voor nu lekker met rust en de tomaten voorlopig ook. Veel licht, zon en nieuwe aarde, daar moeten ze het mee doen!

Geplaatst:

In principe kan je tomaten opkweken in een goede potgrond. Die zullen zonder extra mest ook echt hun vruchten wel geven. Voor een beter productie en grotere mooiere planten kan je natuurlijk bijmesten, maar wacht daar mee tot ze op hun vaste plek buiten staan. Als je een marathonloper elke dag krachtvoer geeft gaat ie daar niet harder van lopen maar uiteindelijk aan alle kanten verzuren. Hetzelfde geldt voor planten. Je plant gaat echt geen dag eerder tomaten geven van constant bijmesten.

Geplaatst:
  • Auteur

Geldt dat ook voor pepers, Bubbels?

Geplaatst:

Pepers worden vaak iets intensiever "bijgevoerd", maar ook daarbij geldt dat je beter te voorzichtig dan te scheutig kunt zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je. Misschien ga ik de pepers dan volgende week - ze hebben dan een dikke week gehad om aan de nieuwe pot te wennen - iets van paardemest-'thee' voeren.

Jouw filosofie van niet teveel bijmesten en mee tuttelen staat me wel aan, klopt gevoelsmatig met mijn idee. Natuurlijk heb ik ook de topics gelezen over pepers met allerlei bijvoedingen en de geweldige oogsten die dat opleverde...maar het lijkt me voor nu teveel gedoe voor mij; ik ben maar een eenvoudige beginner die sowieso maar een paar 'op goed geluk' plantjes heeft:)

Geplaatst:

Je kunt altijd experimenteren, zeker als je van één soort meerdere planten hebt. Paardemest-thee minstens 1 op 10 verdunnen he, maar dat wist je vast al. Ik begin pas met bijmesten op het moment dat mijn planten op hun definitieve plek worden gezet. In de volle grond of in een grote pot. Maar het is heel persoonlijk wat je prettig vindt hoor.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Wat een enthousiasme! Leuk!

Geplaatst:
  • Auteur

Haha, dank je. Er zijn nog geen nieuwe bloemetjes gegroeid, dus mijn enthousiasme begint al ietsjepietsje te dalen...

Geplaatst:

Zo snel gaat dat ook niet na een enorme diefbeurt he.

Geplaatst:
  • Auteur

Waarom wijst iedereen mij er hier steeds zo subtiel op dat ik te ongeduldig ben?

Zou dat misschien komen doordat...IK ZO ONGEDULDIG BEN?

Geplaatst:

Geef me een hand Raquette

Ben blij te zien dat ik niet de enige ben die zo ongeduldig is

Als iedere wandeling langs de tomaatjes ed een vrucht zou opleveren dan had ik nu een groothandel kunnen beginnen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.