Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beestjes / johanneskever


helena

Aanbevolen berichten

Johanneskever.... is DOL op groenten. Niet alle groenten gelukkig. Is ook dol op fruitbomen, en het fruit-in-wording.

Hier hebben we 2 jaar achter elkaar een ware plaag gehad. Ze zaten in je haar, op het wasgoed, en 's nachts vraten ze alles op.

Nu zijn het er minder, we hebben de kippen er op los gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je er al veel gezien? Ze dansen hier overdag een beetje over het gras...

 

Ze hebben het bij jou te goed, Jorieke, nog een vreugdedansje maken ook.... En de kippen mogen grazen op het gras?

Ik heb er nog maar 1 gezien, 2 dagen achter elkaar, ben hem nu kwijt, heeft meegelezen.... Pletten, kraakt zo akkelig hé, dan maar wat minder proteine , Helly. Wanneer hij weer wordt gezien verdwijnt die in een plastic zakje, luchtdicht verpakt.... en dan in de kliko. Kan die daar verder snuffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo,

 

Ik heb denk ik hetzelfde probleem maar ik ben de kevers nog niet tegengekomen..

 

Wat mij wel opviel was dat de gaatjes in het blad van mijn framboos allen rond zijn en allen ook ong. even groot..

 

Bestaat er ook nog een andere boosdoener?? En zijn er andere mogelijkheden dan de kippen of ze vangen??

 

Ik hoor het graag.

Don't dream your life. Live your dreams..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Het stikt hier ondertussen weer van de kevers. Ze vreten ook aan de (nog zeer kleine) appels en kersen in mijn fruitbomen. Die vruchtjes zullen dus nooit groot worden Ze zitten echt met honderden in de fruitbomen 's middags, en ik schud ze er steeds maar uit terwijl de kippen achter me aan lopen. Die vreten dan alle kevers op die op de grond vallen, en zo hoop ik dat we er snel van af zijn? In het dorp zie ik amper kevers.

Ook waren we afgelopen weekend op een camping hier aan de rand van het dorp, en daar vlogen ze ook niet. Zeer plaatselijke plaag?

 

Als de zon schijnt, vliegen ze rond, en komen ze echt op je af. Als je ze weg probeert te slaan, wijken ze even uit (niet uit behendigheid, maar meer door de luchtstroom) en komen ze net zo hard weer terug. Tot ze op je zitten. Bah...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben die kevertjes ook,dit jaar meer dan andere jaren.

De meikevers ging ik nog met de honden en de kippen te lijf.

Voor deze kevertjes heb ik alleen nog de kippen om me te assisteren met ruimen. De honden lusten deze kevers niet.

Als ik buiten kom rennen de kippen al naar de dichtstbijzijnde boom omdat ze weten dat ik eraan ga schudden om de kevertjes te laten vallen.

Voor de meikevers heb ik 's nachts een zeepsopbadje met een spiegel erin en een bouwlamp erop gericht.

De johanneskever vind ik maar weinig in die val. Ze vliegen meer overdag lijkt het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meikever hebben we hier ook (gehad) ja. We wonen in dezelfde kever-buurt dus Aardpeer Of we hebben er de mooiste en fijnste tuin voor. Kan ook.

Ze (de meikevers) vlogen de hele avond tegen het dak en de dakgoten. POK POK POK.

En ze vreten inderdaad aan de blaadjes van de fruitbomen. Maar lang niet zoveel als deze Johanneskever. Die zit ook echt aan de vruchten, die ik zo mooi groot zag worden de laatste weken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weinig last van de larve (de rups, in jouw vergelijking Bit), wel veel van de kever (de vlinder in jouw vergelijking). Waarom mag je wel een rups dooddrukken, maar geen kevers voeren aan kippen?

Zie hier een appel (lekker onscherp, sorry). Zo hangen er nog veel meer.

 

foto082868091371723007.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Dit jaar hebben we weer veel Johanneskevers. Ik laat de kippen steeds op andere veldjes scharrelen, ze vreten er vele tientallen op per dag. 's avonds zitten de kevers in bomen en struiken, ik zal vanavond eens een foto maken. Dit jaar eten ze tot nu toe helemaal niet aan de vruchten in de bomen. Erg vreemd... Alle blaadjes zijn geperforeerd, en ze zijn erg irritant met naar je hoofd vliegen. Als je ze weg mept, maken ze een rondje en komen ze weer op je af.

Zodra de zon schijnt, komen ze 'tot leven' en dansen ze over het gras. Daarna (zodra ze zijn opgewarmd? ) vliegen ze hoger, en pas ergens eind van de middag rotten ze weer op naar hun boompjes.

 

Je moet hier eens rond hebben gelopen tijdens de weken dat ze er zijn, om te weten hoe irritant ze zijn

 

Er waren dit jaar amper meikevers. Echt bijzonder weinig. Normaal zaten die ook aan van alles te vreten in de boompjes, maar nu dus maar een enkeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...