Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

hazelnootpasta (nee, geen nutella)

mijke

Recommended Posts

Dit is een heeeeeerlijk recept, als je van pindakaas houdt dan is dit echt hemel op aarde. En anders trouwens ook wel denk ik. Maar het is wel even een werkje Tenminste, als je net als ik de noten zelf wilt oogsten. Je kunt ze natuurlijk ook voor 26 euro per kilo bij de appie halen

Bij ons in de straat staan 8 flinke turkse boomhazelaars. Behalve de kraaien raapt niemand die noten en dat blijft dan gewoon de rest van het jaar in de goot liggen tot de straatveger langs komt. Zonde. Dus ik afgelopen herfst met bezem en mand de straat op. Nog best een klusje. Want de noten zitten in een soortvan sappig groene bolster bij elkaar. In theorie gaan ze los zitten en verdorren die bolsters als ze rijp zijn, in de praktijk valt dat nogal tegen Dus reken op zwarte vingers (dat sap kleurt zwart op je huid en blijft +- 3 weken zitten), en een heleboel gepeuter.

Dus ik zat gewoon gezellig met Oor (die overigens ook dol is op hazelnoten!) af en toe een uurtje of wat op de stoep hier de noten uit de bolsters te peuteren. Dat kan natuurlijk ook binnen maar ik vond het wel gezellig zo buiten, de buren maken eens een praatje, kinderen komen helpen of met Oor spelen. Na een paar dagen had ik op die manier wel een stuk of 10 kilo noten verzameld (en dat was nog maar een fractie van wat er nog op straat lag). Die noten heb ik vervolgens afgespoeld en gedroogd, en daarna in uiennetjes in de voorraadkast gelegd. Zo blijven ze wel een jaar goed.

Het kraken is ook nog even een ding. Na een flinke zoektocht blijkt dat de allersimpelste notenkraker, zo een met 2 poten, á 3 euro van de Hema het beste kraakt. Ga er lekker voor zitten en beschouw het als bijvoorbeeld breien ofzo. Zet de tv aan en kraak je het gompes. Zet de noot overdwars in de kraker, dat is het makkelijkst. Na een tijdje krijg je er handigheid in. De hazelnoten van de turkse hazelaar zijn helaas een stuk kleiner dan die van de gewone hazelaar dus je kraakt ze snel kapot, maar ze zitten wel altijd allemaal vol (op de allerallerkleinsten na, bespaar je daarvan de moeite en gooi ze weg). Na een avondje tvkraken heb je toch wel een aardig bakje vol. Nu kun je aan de slag voor je hazelnootpasta!

Rooster de hazelnoten in een droge, hete koekenpan. Blijven roeren tot ze bruin worden en heerlijk gaan geuren. Zet dan direct het vuur uit anders branden ze aan! Nu doe je de nootjes in een theedoek en je schudt ze flink heen en weer. Leg het op het aanrecht en wrijf ze flink tussen de theedoek. Dit doe je om de vliesjes los te maken (hoewel ik die vliesjes zelf niet echt hinderlijk vind, vinden veel mensen dat wel). Gooi de bende vervolgens door een vergiet, je bent de meeste vliesjes dan al kwijt. Daarna doe ik de nootjes in kleine hoeveelheden op een diep bord en blaas er zachtjes overheen, de vliesjes vliegen dan weg maar de nootjes blijven liggen.

Doe vervolgens de nootjes in de keukenmachine en maal tot gruis. Doe er dan vanillesuiker, zout en kaneel bij. Pulseer nog een paar keer. Voeg dan zonnebloemolie toe tot het de juiste smeerbare dikte heeft (doe dit beetje bij beetje want het is snel te veel). Overigens schijnt het in theorie ook zonder die olie te kunnen, als je maar lang genoeg maalt dan komen de olieen uit de noten vrij, maar mijn keukenmachine trekt dat voor geen meter dus ik doe het gewoon zo en dat werkt prima! Het is nu klaar, en het is goddelijk, doe het op geroosterd brood bijvoorbeeld of smeer een dikke laag tussen 2 plakken chocoladetaart. Het is Echt. Heel. Lekker! Oh, over de houdbaarheid heb ik geen idee, want het is hier altijd snel op. Maar volgens mij is die, mits afgesloten, hetzelfde als van pindakaas; prima dus!

Voor degenen die geen zin hebben in een lang verhaal volgt hier de samenvatting

Raap of koop noten. Kraak ze. Rooster ze. Maal ze. Doe er zout, vanillesuiker, kaneel en zonnebloemolie door. Mengen. Eten. Klaar.

• Like 1

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Oja... de heerlijke cashewnotenpasta (vaak nodig bij koken van Indiaase gerechten)... Heerlijk! (is ook wat gemakkelijker smeuïger te krijgen gezien hoger vetgehalte)

En die hazelnootpasta van Mijke klinkt ook goed.

Bestelde (gezien ik zelf geen boodschappen kon doen) hazelnootpasta bij mn moeder... En ik bedoelde hier dus wél de Nutellaversie... Want je hebt chocopasta en hazelnootpasta. Duidelijk lijkt me.

Maar nee... Mijn moeder kwam aan met échte hazelnootpasta. In een potje. Van de appie. Wist niet dat het bestond! Staat bij de Pindakaas. (Is het dan eigenlijk geen Hazelnootkaas??? )

Smaakt ook behoorlijk naar pindakaas en heeft wat stukjes noot erin maar ook iets extra crunchy (nog niet gedetermineerd wat het is, voelt als gepofte rijst oid).

Behoorlijk duur voor zo'n klein potje. Dan koop ik toch liever een pot pindakaas want de hazelnootsmaak komt niet echt goed door.

Dus denk dat die versie van Mijke een stuk lekkerder zal zijn...

Is alleen wat meer moeite... maar dan heb je ook wat.

Ja dit werkt eigenlijk wel met alle soorten noten denk ik! Je kunt ze ook mengen natuurlijk. Wat bijvoorbeeld lekker is is een mix van hazelnoten, amandelen en pinda's. Doe dan nog een snufje chilipoeder en een schep appelstroop (ja écht!) er door. Oh, heerlijk!

Haha Erny, jaja, de appie heeft nog een paar andere superdeluxenotenpasta's bij het broodbeleg staan. Inderdaad voor prijzen dat je denkt.... laat maar. Ik heb nog niet op de etiketjes gekeken maar het zou me trouwens niks verbazen als de basis ervan gewoon nog steeds pinda's zijn en dat er dan een lullige zoveel procent cashews of hazels bij gegooid zijn.

Je kunt van dit recept trouwens ook heel makkelijk wel nutella maken. En daarbij wil ik even zeggen dat échte nutella MELKchocoladehazelnootpasta is, en géén purechocoladehazelnootpasta. Want heel internet staat vol met zogenaamde nutellarecepten, maar dat is allemaal puur, en dus FOUT (hoewel vast heel lekker hoor, maar nutella is het gewoon niet). Nou, nu deze frustratie er uit is even het recept voor wél echte nutella: doe alles volgens het hoofdrecept maar laat de kaneel achterwege. Voeg in plaats daarvan cacaopoeder toe. Laat ook de zonnebloemolie achterwege en voeg in plaats daarvan ongeklopte slagroom toe. Of, als je dat niet hebt, een beetje zonnebloemolie en een beetje melk. Het "probleem" van dit recept is dus dat het door die zuivel maar heel kort houdbaar is in de koelkast, een paar dagen maar. Maak daarom dus niet te veel en schrans je een ongeluk aan je overheerlijke zelfgemaakte echte nutella!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Jeetje... gelijk gekeken en je hebt helemaal gelijk Mijke!!

Zie nu ook pas dat er Hazelnoot-Pindakaas op het etiket staat. Maar dat Pindakaas staat er erg onleesbaar op... (donkergroen op groen)

En maar liefst 62% pinda's.

Wel een lekkere pindakaas dus dan wel.

• 5 years later...