Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben bezig mijn moestuin opnieuw aan te leggen nu kom ik op het volgende punt.

Waar maak ik de padden van?

Ik wil nu 4 bakken van 3x1 meter gemaakt met daartussen een pad van 45 cm.

Wat mijn idee nu is om de paden van te maken is antiworteldoek met daarop kokos bodembedekker van pokon te plaatsen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Mijn tuin is niet alleen moestuin maar ook een siertuin.

Alvast bedankt.

Gr. John

Geplaatst:

In de moestuin best geen gras tussen de rijen, dat gaat stilaan "uitbreken" en de rijen versmallen. Maar tussen bakken kan dat wel (let wel dat je maaier er nog tussen past dan. Maar de meeste gebruiken schors/doppen of stro.

Geplaatst:

Over gras wordt hier volgens mij niet gesproken, maar ik kan het mis hebben hoor

Die doppen heb ik ook eens in een siertuin gehad.

Bij droog weer en een beetje wind vindt je e overal terug.

Je blijft het pad aanvullen met doppen en ergens anders moet je ze weer bij elkaar zoeken.

't Was niet mijn favoriet.

Misschien is dat antiworteldoek met grind iets voor je.

Of leem, dat wordt keihard.

Of hardhouten tuintegels erop.

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:

Doppen / houtschors waaien weg of worden door de vogels verspreid door de tuin. Gras is ook niet handig ivm de wortels. Zelf zou ik tegels of grind neerleggen. Houten "tegels" kunnen ook, maar ik ben bang dat het oppervlak te glad wordt als je met nat weer eroverheen loopt.

Geplaatst:

Tja ik heb al heel veel berichten gelezen maar echt een duidelijke oplossing is er niet.

De opties:

1. Antiworteldoek daarbovenop boomschors

2. Antiworteldoek daarbovenop kokos

3. Antiworteldoek daarbovenop grind

4. Gras (heb ik al eens gehad maar het groeit alle kanten op)

4. Stenen (niet water doorlatend heeft ook niet mijn voorkeur)

5. Antiworteldoek daarbovenop Houten tegels

Grind heb ik al aandacht maar dan als volgt Antiworteldoek daarbovenop splitplaten met grind erop.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. John

Geplaatst:

Ervaring met

- grind, eerst zonder, later met antiworteldoek.

- Houtsnippers + worteldoek

en in de moestuin ook met compost...ja...ook op paden (maar niet in verhoogde bakken dan) in combinatie met trottoirtegels, die ik los bovenop leg als (verplaatsbare!) stepping stones.

Veel is afhankelijk van wat je mooi vindt en je budget en misschien ook wel of je met natuurlijke materialen wilt werken.

Persoonlijk vind ik houtsnippers het mooiste, natuurlijkste en meest praktische in een tuin. Ook bovenop worteldoek zal er wat onkruid groeien, maar dat is erg makkelijk weg te schoffelen. Geregeld aanvullen want het hout verteert geleidelijk...maar dat vinden we juist goed voor de tuin = compost. Natuurlijk materiaal en natuurlijke uitstraling.

Kiezel kan. Ook daar wat onkruid. Maar stenen verspreiden zich toch door de tuin. Geeft wat doodse, kille, stadse sfeer...... Zal ook op worteldoek geleidelijk wat in de bodem zakken. Zonder doek wordt je grond al in enkele jaren meer kiezelgrond.....kiezels zakken snel.

In moestuin wat ander concept, omdat ik indeling flexibel wil houden. Hele tuin consequent bedekt met compost (niet gespit!) en stoeptegels, die ik toch had of kon krijgen, leg ik er los op om er makkelijk bij te kunnen...stap tussenruimte. Bevalt me erg goed. Staat wat losjes, maar is vooral functioneel. Kan indeling voortdurend aanpassen aan wat ik wens. Houtsnippers zouden hier niet praktisch zijn (want niet flexibel en op plantbedden voor groenten niet zo gewenst i.v.m. voeding van planten) Tussen bessen en fruitbomen is houtsnippers wel erg geschikt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Weknow, dat wat jij doet, daar zat ik ook over te denken: de hele tuin bedekken met compost (en ook nog stro/hooi), en dan stap-stenen daar leggen, waar ik wil lopen, en die gewoon verplaatsen als ik de indeling anders wil hebben.

Ik was alleen bang, dat de grond onder die stenen/tegels te vast zou worden, en/of dat het bodemleven daar niet goed op gang komt doordat die tegel de boel afdekt. En dat je die grond dus niet direct kunt gebruiken om te planten/zaaien, zodra je de tegel weghaalt.

Heb jij daar geen last van?

Geplaatst:

Weknow,

Inderdaad het moet geen kerkhof worden met al die kiezel stenen, kiezels zijn ook zwaar dus dat zakt snel.

Ik wil graag een natuurlijke uitstraling, dus dan ga ik voor houtsnippers of kokos + antiworteldoek.

Het andere concept is wel leuk maar ik wil meer een gestructureerde tuin.

De bakken maak in van ecolat dit zijn kunstof stroken van 150*3000mm.

Iemand paden van kosos wel eens toegepast?

Geplaatst:

mijn 'pad' is gewoon kale aarde, waar nauwelijks iets groeit omdat het intensief wordt belopen. Maargoed, ik heb dan ook heel weinig pad, dus voor een grote tuin is dat waarschijnlijk geen optie.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Wat is een grootte tuin mijn moestuin is 5x7 meter.

Ik wil vier bakken van 3x1 maken en aan de buitenkant appel, kers, peren en aalbessen bomen.

Ik had paden die niet bedekt en geen bakken, ik had behoorlijk onderhoud aan de paden om deze onkruid / gras vrij maken, gras groeide ook weer in de bedden.

Nu wil ik bakken maken met paden zodat het meer onderhoudsvrij wordt alleen is het moeilijk een juiste keuze te maken qua uitvoering van de paden.

Geplaatst:

Biofee schreef:

En dat je die grond dus niet direct kunt gebruiken om te planten/zaaien, zodra je de tegel weghaalt.

Heb jij daar geen last van?

Deze werkwijze leerde ik van Charles Dowding. http://www.charlesdowding.co.uk/ Die doet het nog extremer....loopt gewoon over zijn met compost belegde en nooit gespitte grond. De vraag of de grond niet dichtslaat wordt hem ook vaak gesteld en hij beweert dat als je op zijn manier werkt (grond altijd bedekt houden met een aantal centimeters compost) het resultaat is dat ze "firm", maar niet zonder lucht of goede structuur/waterhuishouding is. Hij bouwt en vertrouwt dus op het bodemleven.

Zelf had ik volop oude stoeptegels en daar nette paden van proberen te leggen, met zand eronder en zo, maar omdat de bedden steeds omhoog kwamen door toevoegen van compost heb ik alles opgehoogd en leg ik nu de tegels losjes op die dikke laag compost . Neen, het is echt geen probleem, na 3 jaar is de bodemstructuur prima en groeit het echt goed. Geen spa, woeler, frees en zelfs geen grelinette meer nodig! De natuur doet het werk...en veel beter dan ik het kan!

Geplaatst:

Ik heb even op de site gekeken van Charles dowding, hij heeft ook bakken gemaakt met houtsnipper ertussen

http://www.charlesdowding.co.uk/no-dig-growing/homeacres/

Ik heb alleen stroken van 15cm hoog ipv 25cm.

Ik heb gelezen dat hij bakken maakt van 1,5m ik had in gedachte 1 meter.

Ik heb mijn voorbeelden er even bijgedaan.

3 bakken van 3x1,5m in totaal 13.5m2

moestuin-drie-bakken83861430169302.jpg

4 bakken van 3x1m in totaal 12m2

moestuin-vier-bakken20811430169201.jpg

Dus voordeliger is het om dus 3 bakken te maken ik kan er rondom bij de paden zijn 45cm.

Er is ook nog verschil tussen houtsnippers en dennenschors! heb jij dennenschors gebruikt?

er is ook nog verschil tussen teelaarde, tuinaarde en bemeste tuinaarde ook nog even uitzoeken!

Geplaatst:

Nou dat is goed om te weten Weknow, dan ga ik dat in mijn ene tuin ook zo doen!

In de andere heb ik al aangestampte paadjes gemaakt, maar dat blijkt in de praktijk toch best arbeidsintesief te zijn want daar blijft behoorlijk wat onkruid opkomen. Maar goed, niet alles tegelijk, eerste de ene tuin en dan zie ik volgend jaar wel wat ik met de andere tuin doe!

Geplaatst:

Ik heb houtsnippers als paden tussen de bedjes en ik vind het persoonlijk prachtig. Ik heb ze ook tussen de aardbeien en de struiken en bij de pruimenboom.

Het plan is nu om ergens in oktober / november alle bedjes te bedekken met compost.

Maar wat doe ik dan met de houtsnippers?

1. Alles weghalen en op de composthoop gooien, weer nieuwe houtsnippers op de paden leggen?

2. Laten liggen en dus laten verteren en aanvullen met nieuwe houtsnippers?

Ik ben er nog niet uit en weet ook niet wat het beste is voor de tuin. Iemand een idee?

IMG2015041217381250951430214115.jpg

Geplaatst:

Zonder lang na te hoeven denken: optie 2.

- makkelijker, je hoeft de oude snippers niet op te ruimen

- goed voor de tuin, oude snippers zijn beter voor als ze in je bedden terecht komen

- je verhoogt je bedden met compost, de paden met snippers, blijft het mooi op hetzelfde niveau.

Geplaatst:

Zou het ook zo doen als Huub. Als je toch aan die houtsnippers kunt komen. Je zult zien dat ze gaandeweg dit jaar donkerbruin worden en zeker onderop geleidelijk verteren tot een soort molm, die er wat uitziet als turf. Af en toe even harken/schoffelen zorgt ervoor dat onkruid wegblijft.

Geen probleem als er wat op de bedden komt. Maar als je moet veranderen en paden vervallen, zou ik houtsnippers/houtmolm niet op een groentenbed brengen, maar of bijmengen bij composteren (is zeer "bruin" materiaal) of tussen (fruit)bomen en struiken ook als bodembedekking leggen., als je dat hebt. Heb je veel houtsnippers, dan kun je dat sowieso doen....bessen, frambozen, appeltjes e.d. vinden dat erg lekker.

Geplaatst:

Bedankt!

Ga ik het zo doen. Op zich ook wel logisch inderdaad om met het verhogen van de bedden ook de paden te verhogen door simpelweg houtsnippers aan te vullen.

Ik gooi ze nu ook tussen de bomen en struiken, ik had genoeg houtsnippers en de komende seizoenen is dat ook geen probleem.

IMG2015041217380430731430395733.jpg

Geplaatst:

De oplossing is er als je geen bakken maakt, houtsnippers op de volle grond laten composteren en aanvullen met nieuwe snippers.

Maar wat doe je als je bakken wil maken ook de houtsnippers voor het pad op de volle grond of antiworteldoek eronder, wordt het dan geen pap? Of is het beter geen bakken te maken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:

Dan kan het nog heel goed, tussen de verhoogde bakken. Houtsnippers worden niet gauw pap of modderig. Vanwege de vezelige structuur laten ze water goed door en het water zakt verder door het worteldoek. De houtsnippers houden wel lang vocht vast, maar het bovenste laagje droogt ook weer snel op, doordat er lucht tussen kan komen.

Ik zou er echter geen worteldoek onder willen hebben, waarvoor zou je dat willen?

Geplaatst:

Huub, bedankt voor je antwoord, in mijn beleving is dat de manier maar ik ben het met je eens ik ga alleen boomschors gebruiken en aanvullen als dat noodzakelijk is.

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Groet, John

• 2 weeks later...
Geplaatst:

In mijn situatie ( zeer vogelrijke omgeving, fazanten, duiven, kraaiachtigen en véél lijsters ) zijn paden met snippers / schors niet echt praktisch. Ik heb gewoon tegels. Dan heb ik ook best veel last van woelmuizen en mollen die zich aan een schorspad niet storen dus de klei vermengd zich al snel met de klei = onderhoud en toch klei op de paden = onkruid. De vogels halen al het schors de bedden op, vaak niet gewenst.

Ik heb paden van stoeptegels, paden van klinkers, paden van gras en paden van schors ( in het deel kleinfruit ) en ook wat paden van aarde. Geen van allen zijn onderhoudsvrij maar de paden met met tegels het meest onderhoudsarm.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

geen probleem, zeker niet voor de bedden naast het pad, met naaldhout misschien een klein beetje voor de grond onder de snippers

zoek eens op Back to Eden, daar doen ze dit al jaren

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...