harm07 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Hallo allemaal, Dit jaar kweek ik voor het eerst prei. Binnenkort wil ik mijn preiplantjes (die ik begin februari gezaaid heb) uitplanten, maar ik las op diverse sites dat de preiplantjes dan potlooddik moeten zijn. Mijn plantjes zijn echter maar 2-3 mm breed. Kan ik deze al uitplanten of moet ik wachten tot ze dikker uitgegroeid zijn (is het dan niet te laat om ze te planten?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Zomerprei en herfstprei is niet echt anders. Groener, groeit wat sneller en is niet zo winterhard als winterprei. Dus zeker nog niet te laat. Je kunt zelfs tot juni nog uitplanten. Zo klein zijn ze vrij kwetsbaar, daarom beter nog even wat dikker mesten. Zorg dat je zaailingen licht vochtig staan en op minstens 12 graden en geef wat extra voeding en niet te dik gezaaid (anders wat uitdunnen) Ze groeien hard momenteel en over 3 a 4 weken zullen ze flink bijgekomen zijn. (Eerlijk gezegd zie ik zelden preiplantjes die echt zo dik als een potlood zijn om uit te planten, zeker niet bij zomer/herfstprei). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Hallo Harm, Plaats voor de zekerheid nog even een foto, maar ik heb de prei ook in februari gezaaid (in de koude kas dus pas laat gekiemd) en ga die dit weekend uitplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Het gaat vooral ook om de lengte van de planten. Hoe langer des te dieper je ze kunt planten om een lange witte schacht te krijgen. Het kan dus zijn dat je door binnen voor te kweken wat lange sprieten hebt met weinig dikte. Dat is dan niet erg. Had ik vorig jaar ook en heb ze toen in maart uitgeplant en dit zijn mooie preien geworden. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts