Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe lang gaas over de uien ivm uienvlieg

Recommended Posts

De uienvlieg (Delia antiqua) komt voor op allium-soorten, zoals ui en prei. De vlieg zet haar eitjes in mei af aan de voet van de plant.

Is vooral een probleem voor zaaiuien, minder voor plantuien. Uivlieg is een synoniem van preivlieg. Dit insect legt zijn eitjes rond de basis van jonge uienplantjes in mei. In juni wordt de schade opgemerkt van verwelkte planten waarvan de bol doorboord is door de witte maden. Vooral zaaiuien zijn gevoelig voor een aantasting.

Bovendien is er een nieuwe aantaster echt in opmars: de mineervlieg. Ook daar helpt het fijnere insectengaas tegen.

Voor zaaiuien best tot de oogst gaas laten staan. Als gaas de groei belemmert, dat misschien anders aanbrengen? Wat hoger, of los zodat het kan uitzetten als de uien groeien?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

De uienvlieg (Delia antiqua) komt voor op allium-soorten, zoals ui en prei. De vlieg zet haar eitjes in mei af aan de voet van de plant.

Is vooral een probleem voor zaaiuien, minder voor plantuien. Uivlieg is een synoniem van preivlieg. Dit insect legt zijn eitjes rond de basis van jonge uienplantjes in mei. In juni wordt de schade opgemerkt van verwelkte planten waarvan de bol doorboord is door de witte maden. Vooral zaaiuien zijn gevoelig voor een aantasting.

was het maar zo dat het alleen in mei was, er zijn meerdere vluchten per jaar, de eerste is in mei en de 2e eind juli begin augustus en bij een lange nazomer eind september nog een.

de gevoeligste gewassen zijn die met fijn loof zoals zilveruien, eerstejaars plantuien en bieslook, en in mindere mate zaaiuien en zaaisjalotten

ik ben jaarlijks in deze periode aan het werk om deze ellendelingen met steriele insectentechniek te bestrijden.

meer info daar over op de website van de groene vlieg

Bovendien is er een nieuwe aantaster echt in opmars: de mineervlieg.
En die is er dit jaar vroeg bij. De eerste sporen dat de preimineervlieg weer aktief is (hij lust ook uien hoor ) ontdekte ik al een week geleden op mijn bieslook. Hier zie je wat aanprikplekken van het vliegje op een bieslookstengel .

preimineervlieg76391430844724.JPG

Om nog een aanvullend antwoord te geven op de vraag van pumuckl , de preimineervlieg is langer aktief dan de preivlieg . De laatste generatie van het jaar deponeert bij redelijk weer zelfs begin november nog zijn eitjes. Je kunt dus het best het insectengaas tot de oogst over je uien laten liggen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

De mineervlieg is inderdaad het hele jaar actief. Van mijn winteruien zijn er een aantal min of meer geveld, niet zozeer vanwege die patronen in het blad (dat is hoogstens minder mooi), maar omdat ze de groeipunt aanvreten en dan kan de ui zich niet meer ontwikkelen.

Andere alliums dan uien blijven bij mij tot hier toe gespaard. In prei , bieslook, oerprei of knoflook heb ik nog geen echte aantasting waargenomen. Ook van de uienvlieg heb ik weinig last gehad de afgelopen jaren. (Afkloppen)

Nu vind ik het erg ver gaan om zomer en winter heel veel af te dekken met insectengaas. Bij kolen die blijven overwinteren is het echt nodig. Bij alliums zet ik ze wat gespreid in groepjes door de tuin om zo het risico wat te beperken en neem wat uitval voor lief. Ik kan het me permitteren dat pakweg een 10% niet goed gaat....er is voldoende te eten in de tuin. (Tegenwerping zou kunnen zijn, dat door meerdere plekken met planten die ze lusten in de tuin er ook meer schuilplekken zijn voor belagers om te overleven en zich voort te planten).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 7 years later...

Het is een oude topic maar ik heb ook een vraag over de preimineer vlieg.

Op welk tijdstip is de vlieg actief? Wat zou een goed moment zijn om mijn netten te verwijderen zodat ik kan wieden en de prei kan verplanten?

Bij de wortelvlieg heb ik namelijk kunnen lezen dat die na 16.00 uur, voornamelijk in de avond actief is. 

De preimineervlieg of Phytomyza gymnostoma kent bij ons 2 generaties per jaar, één in de lente en één in de herfst. De eerste vlucht begint vanaf april tot half juni, de tweede vlucht vanaf eind augustus tot begin november. De poppen van de eerste generatie preimineervliegjes gaan gedurende de zomer in diapauze, ze doorlopen hun popstadium in de aanwezige preiplanten of in de bodem. Ze komen als vlieg pas terug tevoorschijn aan het eind van de zomer. De nieuwe larven (maden) zijn vanaf eind september tot eind november actief. cfr biogroei

Dus in principe zou je er nu geen last van hebben.

Edited by redzebra
  • Thanks 1