DannyL Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ik heb een vraagje waar ik niet echt een antwoord op kan vinden.Mijn hele moestuin is afgedekt met een net, en dat staat weer strak op steigerpijpen, en ik wil graag een beregening/nevel installatie maken die sproeit/nevelt vanaf de bovenkant.De systemen die ik kan vinden hebben allerlei dingen IN de grond, maar ik wil vanuit de lucht (in dit geval bevestigen aan de steigerpijpen) sproeien/nevelen. Weten mensen hier waar je zulke dingen te krijgen zijn, en/of iemand die dit thuis ook heeft?Het hoeft niet professioneel te zijn, want ik draai zelf de kraan open/dicht wanneer er gesproeid moet worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 zoiets? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Kijk eens of je een bedrijf in je buurt hebt die spuitrobots maakt voor in de kassen.Die hebben dat soort materialen gewoon op de plank liggen en wellicht zijn ze bereid een setje voor je samen te stellen.Houd er wel rekening mee, dat er voor sproei installaties veelal een verhoogde waterdruk nodig is.Wij hebben jarenlang bij zo'n bedrijf in het Westland ingezeten.Ik kan je het adres eventueel per pb doorgeven, voor het geval dat je zelf nergens kunt slagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Waarom zou je water op die manier aan je planten geven,hou het simpel en doe het op de manier die tuinders en kwekers ook gebruiken. Met vernevelen gebruik je veel water, waarvan veel verdampt en veel langs de wortelzone wegloopt, of zakt.Een ander gevolg is dat je natte planten hebt, waarmee je een verhoogde kans is schimmelziektes en andere ellende. Het meest handige is een druppelslang op de grond, kort bij de wortelzone van de plant , in potten kun je druppelaars met slangetje en pen gebruiken. Waar geen water komt, heb je in droge periode ook geen onkruid, wat ook wel handig is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyL Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Druppelaars vind ik totaal niet handig voor een oppervlakte van 6x4 meter, en het is een klein beetje luiheid, maar ik vind het makkelijker dat de hele tuin gesproeid/geneveld wordt, zodat ik het niet hoef te doen Hmm ivm schimmels en ellende, is het beter om een 'sproei installatie' te hebben dan ipv een nevel installatie?Want kunnen bijvoorbeeld jonge opkomende sla/rucola wel tegen de kracht van sproeiers? Ik heb geen idee hoe hard die dingen gaan, maar zelf sproei ik altijd best voorzichtig met die kleine dingen in de grond. @RobO, ja zoiets dergelijks lijkt me interessant!Gewoon ophangen voordat het nodig is, en later in het jaar weer loshalen voor de winter.. @FransD, ik zal eens kijken. Verhoogde waterdruk is hier opzich wel een probleem, want zoveel druk zit er nu al niet op de kraan. Maar ik kan toch eens kijken of zoiets kan werken voor mij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 een oppervlakte van 6x4meter dat is toch niets voor een druppelslang/zweetdarm? luier kan niet; je rolt de slang uit, zet het vast en klikt de slang op de kraan. opkomende sla/rucola kunnen ook tegen de kracht van een gemiddelde regenbui. een sproei-installatie bootst een regenbui na. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 en zeker als je vroeg in de morgen sproeit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts