Ga naar inhoud

Heb ik kruiden tussen de wortels?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het groen lijkt er idd op. Dille of Kamille. Lijkt wel m'n favo winkel

Maar hoelang voor ik zeker weet welke van de 2 t is? Want dille kan ik in mijn eten doen, en kamille kan je gebruiken als thee?

Leuk zo'n additional kruidje bij de wortels

Blijven we nog met de vraag zitten wat plantje 2 is

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja, een leuke winkel

Dille ruik je wel denk ik'.

Als het plantje gaat bloeien zie je het wel

De tweede lijkt mij ook vlier, we hebben hier volop vlieren staan en dat blad is net zo.

67me6x.jpg

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Ja een vlierbessenstruik bedoel ik

Vast uit een vogelpoepje die verrassingen

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Selder, bedoel je dan selderij of snijselderij? Want ik heb wat snijselderij staan en die was eerder al gezaaid maar die is echt een stuk kleiner nog, iele stengeltjes vergeleken bij dit. Of kan het bleekselderij zijn? Dat mag ik graag eten

Volgens mij zit ik mezelf lekker te maken met misschien wel een 'dooie mus'

Ik zal nog s gaan ruiken aan die dunne sprietjes voorin.

Edit. Ik heb weer wat van die dunne sprietjes door mn vingers gewreven. Dat ruikt gewoon naar lekker fris groen. Kan t niet anders uit leggen. Toen heb ik mijn potje dille erbij gehaald en dat als vergelijking erbij gehaald. Moet zeggen, dat dat best wel een beetje daarop lijkt. Zou dat kunnen?

En hoe meer ik naar dat achterste plantje kijk, hoe meer ik daar idd selderij in kan zien.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Inmiddels is er uit de voorste stengel een soort van bloemachtig iets ontwikkeld. Het is duidelijk geen kamille! Twijfel is nog tussen dille en venkel, als ik namelijk google op afbeeldingen dan zie ik dezelfde foto's steeds terug. Die bloemschermen lijken ook op elkaar?

Geplaatst:

Dille heeft een holle stengel heb ik vernomen...dus even doorsnijden zo'n stengel.

Is ie hol dan is het dille en anders venkel

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Maar als ik de stengel doorsnij kan ik m gelijk (naar advies van Hans) m op de composthoop gooien, en eigenlijk ben ik wel heel nieuwsgierig en wil ik niets weggooien wat bruikbaar is. Verse dille lijkt mij ook wel lekker door de salade en bij de vis. En tja venkel, word dat aan de onderkant niet zo'n witte knol?

Geplaatst:
En tja venkel, word dat aan de onderkant niet zo'n witte knol?

Soms.

Er zijn rassen zonder knol (meerjarige teelt, blad wordt gebruikt als kruid) en rassen met knol (eenjarige teelt; de knol eet je als groente, het blad als kruid).

Geplaatst:

Ik heb net s even weer wat foto's gemaakt.

Ineens heeft de (door ons bestempelde) selderij een flinke bloemknop gekregen Ik betwijfel of het wel of niet selderij is.

Zie hier het resultaat:

2njarnd.jpg

En de dille/venkel heeft ook een mooie bloemenwaaier geproduceerd:

ra6kc0.jpg

Maar nu weet ik nog steeds niet welke van de 2 t kan zijn

Geplaatst:
Maar nu weet ik nog steeds niet welke van de 2 t kan zijn

Maar venkel en dille ruiken toch heel verschillend

Eventueel wat verse venkel (of juist dille) in de winkel kopen, dan kun je vergelijken.

Of was dit al gezegd, ik heb niet heel de draad doorgelezen.

Geplaatst:

Ok, als t safe is dan doe ik nu de proef/smaaktest

De uitslag van de dille/venkeltest luid als volgt: er ontbreekt een anijssmaak, en ook al heb ik nog nooit verse dille zo geproeft, vind ik dat t daar t meest van weg heeft. Heb nog wel even aan t gedroogde spul in t potje gesnuft. Ik heb nog nooit venkel gekocht dus daarvan weet ik niet hoe dat proeft of waar dat in zit.

Kwestie is nu: wat doe ik met die dille. Kan dat loof al gedroogd worden? Kan ik dat vers in de salade knippen? En als ik daar zaadjes van wil, komen die dan uit die bloemenknop of komt dat ergens anders uit? Want uiteraard wil ik daar wel zaadjes van, ik heb die nog niet in het assortiment

Vraag die over blijft is wat is dan dat andere plantje? Toch selderij (geen snij want dat heb ik staan en lijkt er niet op) of niet?

Geplaatst:

Dille zaait zich overigens ook heel makkelijk uit. Wat je niet oogst aan zaad heb je volgend seizoen groein in je tuin. Her en der duiken hier dille plantjes op.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...