dasouth Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Hoi, Ik heb vorig jaar een haag geplaats, Elaeagnus ebbingeiNu blijkt deze vol met voor mij onbekende beestjes te zitten.. iemand die weet wat dit zijn & wat ik eraan kan doenTer info, ik heb ze nog niet gesnoeid dit jaar MVG & alvast bedakt, Dave Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dasouth Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 na even googlen begin ik te denken aan bladvlozou brandnetelgier helpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Ik snap iets niet. Er zit een beestje....en dan vragen we ons meteen af dat we "er iets tegen moeten doen"..... Zie ja naast beestjes dat je olijfwilgen er echt onder te lijden hebben?? Als beestjes niet echt ernstige schade aanrichten, kun je best helemaal niets doen. (Kijken hooguit) Grote kans dat ze gewoon in je haag leven Als ze schade aanrichten en het is niet te erg, kun je het beste wachten totdat het zichzelf waarschijnlijk oplost. (eenmalig? Natuurlijke vijanden komen er op af? Na een tijdje zoeken ze een ander plekje?) Als ze hardnekkig blijven en bovendien je planten om zeep helpen, zou je je moeten afvragen wat er fout zou kunnen zijn met die planten op die plek. Iets tegen "beestjes" doen is bijna steeds de slechtste optie. Insecticiden zijn niet selectief...ook de nuttige beestjes die plagen tegenhouden worden gedood en de belagers hebben vrij spel; effectiviteit van insecticiden is vaak laag en is snel sterk afnemend (schadelijke insecten passen zich snel aan en worden immuun) en lossen het probleem zelden op. En dan heb ik het nog niet over mogelijke invloed op mens en milieu van dat spul. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dasouth Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 Ik denk echt dat het vlooien zijn, wat ook vaak blijkt voor te komen bij deze haag.Ik zie de eerste mieren op de takken kruipen om de overschot aan suikers op te eten, ik heb het ook niet over een handvol beestjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 (Moes)tuinieren zonder beestjes is een utopie.Leer er mee te leven en laat ze leven. Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 http://www.ahw.me/indexoverig.html Even doorscrollen naar het midden van deze zeer informatieve bladzijde en je kunt hopelijk je bladvlooitje identificeren. (Wellichtmeegekomen van de kweker van je planten...?) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Leuk gevonden weknow. Nauwelijks schadelijk dus. En anders met een straal water er af te spuiten lijkt me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dasouth Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Cacopsylla fulguralis is waar ik op uitkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts