Geplaatst: 3 februari 20169 j Je kunt ook proberen er (rijkelijk) zout overheen te strooien; het zout zal vocht uit je kaas onttrekken via de "schil" met als gevolg dat de inhoud(en dus de druk) iets minder wordt en de buitenkant minder té snel uitdroogt. Je kaas kán er wel iets pittiger(zouter) door gaan smaken.
Geplaatst: 3 februari 20169 j Geedee, werkt het zout strooien ook als de korst al echt droog is? Heb nog een kaasje liggen, met veel scheuren. Zou het nu, 1,5 week na het maken, met iets vochtigere korst door de bak en de glaasjes water, nog zinvol zijn? Een kaasje zit al onder de wax, de halve keuken ook De kaas wilde graag met een grote plons in het waxbad springen.. Na de ergste troep opgeruimd te hebben, moest er nog een beetje wax op de kaas. Dus de boel opnieuw gesmolten, kaas er weer in gedoopt en toen zag ik dat er hele kleine belletjes in de waxlaag zaten. Dat hoort niet toch? Komt vast doordat er een beetje water bij de wax is gekomen. Heb daarna geprobeerd de wax met belletjes/schuim weg te halen uit het bakje met wax (dat dreef er inmiddels duidelijk bovenop). Lukte vrij aardig, maar niet alles is weg.Als je wax wil 'schoonmaken' giet je de warme wax dan door een kaasdoek?
Geplaatst: 3 februari 20169 j Auteur Wat een geklooi, je wordt er straks vast handiger in Belletjes horen niet nee. Ik giet het inderdaad door een oud stukje kaasdoek. Maar jij hebt natuurlijk geen oud doek Het doekje is daarna namelijk redelijk onbruikbaar voor andere zaken. Zelfs na meerdere keren spoelen met heet water met zeep blijft het een gek stukje stof. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 februari 20169 j ff over dat zout; ik heb ooit een kaas gemaakt en moest die 3 weken lang draaien en zouten; ik had geen scheurtjes maar weet niet meer waar de buitenlaag van gemaakt was. Kaas lag op houten spijltjes-plank iin koele donkere ruimte.
Geplaatst: 5 februari 20169 j Auteur Wat voor een kaas was dat Geedee? Want zoiets ken ik alleen van rode-korst-kazen, zoals Limburger en MUenster enzo. Maar dan moet je om de dag vegen met een doekje met een lichte pekel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 februari 20169 j Auteur Ik heb net weer een grote (dikke kilo) Gouda met fenegriek gemaakt. En een middelmaat naturel (die ga ik volgende week roken), en een kleine met walnoot + koekkruiden (wegens succes). En dan nog een kleine Gouda waar ik roquefort -poeder in heb gedaan. Iemand op het kaasforum maakt die ook wel eens. Ik ben benieuwd. Oh, en dan nog een 'normale' blauwschimmelkaas, en uiteraard ook weer yoghurt. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 februari 20169 j Auteur Ik heb mij gewaagd aan het maken van cheddar, en het is nogal een stappenplan zeg Mochten er mensen zijn die geen Gouda kaas willen maken omdat er zoveel stappen zijn? Nou; cheddar is nog even wat lastiger. Zeker als je er ook nog eens 3 andere kaassoorten naast maakt, zoals ik nu deed. Maar goed. Zometeen de laatste stap van het snijden, warmen, mengen, etc. Daarna nog vele uren (zwaar) persen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 februari 20169 j O ik las even voor de cheddar..een uitdaging. Ik ben benieuwd hoe die smaakt en ook erg nieuwsgierig naar het goudakaasje met de roquefort.Koekkruiden en walnoten hè..lijkt me ook heel apart. Hoeveel van elk? Walnoten geroosterd/gekookt? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 februari 20169 j Auteur Ja, ik zat een beetje 'vast' in mijn Goudse kaas steeds, dus af en toe moet ik van mijzelf iets nieuws proberen. Tot nu toe een Montasio, Queso blanco, Goudse met blauwschimmel, en nu dus een cheddar, wordt nu geperst onder 10 kilo aan betonklinkers en potten inmaak We hadden het koekkruiden kaasje nog niet op, tussendoor kwam nog een camembert en wat vleeswaren om op brood te eten. Dus vandaag weer een broodje specukaas ( ) gegeten en die is echt wel erg lekker. Ik weet dus alleen niet meer hoeveel kruiden/noten ik had toegevoegd. Zo stom! Ik schrijf altijd alles op! Nou ja, van de week dus nog een keer gemaakt en deze keer met 2 gram koekkruiden en ehm, 2 walnoten (beetje op de gok, niet gewogen, wel kleiner gesneden nu) op een kaasje van zo'n 450 gram. Dat ziet er uit als genoeg, het is even afwachten hoe het uitpakt. Of ik de vorige keer niet toch meer of minder kruiden had.De noten had ik even meegekookt met de kruiden, en daarna echt wel een uur laten weken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 februari 20169 j OK.Dan van de week eens proberen..en misschien een beetje roquefort kopen de volgende keer..of kan ik er ook een stukje blauwekazige brie in gooien voor de schimmel denk je? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 februari 20169 j Auteur Het gaat om de schimmel, en die is volgens mij voor beide soorten kaas dezelfde. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 februari 20169 j Auteur Er ligt weer van alles te drogen. Nu maar hopen dat we het redden tot volgend jaar rond deze tijd (en we dus weer een 1e kaasje van dat seizoen weer aan kunnen snijden.) En ik heb dit kaasje 24 uur (iets minder, 's nachts niet bijgevuld.... ) koud gerookt: (ik had er een soort van netje voor gemaakt van touwtjes, om hem op te kunnen hangen in de rookton) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 februari 20169 j Mmm, dat ziet er goed uit hoor! Wat is het allemaal? Is dit je laatste kaas alweer? In september weer verder? Die kaas met koekkruiden en walnoten was inderdaad erg lekker! Heb 'm toen ik wax kwam halen geproefd.
Geplaatst: 11 februari 20169 j Auteur Bovenaan de foto een naturel van 1,3 kilo, links net in beeld is een fenegriek van hetzelfde gewicht. Rechts daarvan een kleintje met koekkruiden en walnoot.Het gelige kaasje in het midden is een cheddar, de 2 daarboven zijn kleintjes met tijm en met brandnetel. En helemaal rechts ligt een Montasio. Ik wil volgende week of die week daarop nog een keer maken, waaronder een Parmezaanse kaas. En dan is mijn flesje stremsel wel leeg gok ik zo. Of bewaar ik wat druppels voor zo nu en dan een meikaasje of een camembert. Maar niets meer wat moet rijpen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 februari 20169 j Mooie hoeveelheid!Ik had mijn kaasje in de rookkast in zo`n opvouwbaar panvergietje opgehangen.Ik maak ook nog maar paar keer kaas, dan is mijn ferment op Morgen een met fenegriek en een met kruiden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 februari 20169 j Auteur Je ferment op? Ik maak de laatste tijd meteen een nieuwe liter, zodra de 1e liter van zo'n zakje poeder goed is verzuurd. Je kunt met deze ferment die je nog hebt liggen, ook nog weer nieuwe ferment maken. Gewoon weer van een liter melk zoals je de 1e keer deed. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 februari 20169 j OK even terugdenken..ik had toen poeder...enne dat ging dan door een liter houdbare melk geloof ik, lauw?Hoeveel blokjes zal ik dan gebruiken, samenvoegen met de melk en dan een nacht trillingsvrij laten staan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 februari 20169 j Volgens mij heb je twee ijsblokjes op 1L (houdbare) melk (20 gr) nodig om nieuw zuursel te maken. De gebruiksaanwijzing van mijn zakje kaasferment zegt "16-24u op kamertemperatuur (20-24gr) laten staan op een trillingsvrije plaats, daarna nog 12u laten rijpen in de koelkast".
Geplaatst: 12 februari 20169 j Auteur Ja, 2 of 3 denk ik. Ik gebruik dan een aantal eetlepels vers zuursel. Ik gebruik er gesteriliseerde melk voor. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 februari 20169 j Dank dames, dat gaat lukken? Ik hoef die melk toch niet meer te verwarmen? Vandaag 7,5 liter in 2 pannen staan..de grootste hoeveelheid die ik tot nu toe heb gemaakt. Om het simpel te houden denk ik dat ik de melk samenvoeg in de emmer na t afkoelen tot z`on 35 graden..dat moet zo`n plastic emmer ( a la angela) wel kunnen hebben toch? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 februari 20169 j Auteur Ja hoor, dat kan zo'n emmer makkelijk hebben. Ik voeg ook altijd alle liters samen. En dan maak ik eerst de naturel kaas, en meng dan de kruiden door de overgebleven wrongel. Als je tenminste een naturel maakt... Je hebt melk die al wel eens goed verhit is? Voor dat ferment? Geen rauwe dus? Bij mij staat het pannetje met fermenterende melk nooit op 20 tot 24 graden, zo warm is het hier niet (zeker niet constant). Dan duurt het gewoon iets langer... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 februari 20169 j Dank je het zit nu samen in de emmer.Voor de ferment: ja ik dacht er gewoon UHT melk voor te gebruiken op kamertemperatuur.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 februari 20169 j Auteur Ja, gewoon UHT melk is top. Die bewaar ik in de kelder, dus ik warm het altijd nog iets op tot die 20 graden zodat het wat sneller op gang komt. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 februari 20169 j Jorieke, hoeveel druppels stremsel gebruik je voor een meikaas van 2L melk? En doe je het zuursel en stremsel tegelijk erbij? Heb weer rauwe melk gehaald en ben de melk nu aan het pasteuriseren. Naast de meikaas wil ik ook een klein kaasje met koekkruiden proberen van 3L melk Eens kijken of de stremming dit keer wel wil lukken.
Geplaatst: 13 februari 20169 j Auteur Oh, sorry voor de late reactie. Ik gebruik zo'n 6 à 7 druppels. Ik laat het zuursel even inwerken nog. Dus niet tegelijk met stremsel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.