Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommers en courgetteplantjes doen het niet goed

Recommended Posts

zeker binnen opgekweekt? bij mij net zo, iederjaar. vooral koude nachten zorgen voor dit probleem. komkommers zijn warmteminners. zodra de zwoele nachten aanbreken, met andere woorden het mooie zomerweer, komt de groei erin.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

hoi Stijn,

Ging het vorig jaar wel goed of is dit de eerste keer? Als de onderste foto een courgetteplant is, dan kan het ook een gele courgette zijn.

Ik heb een paar jaar gele courgettes gekweekt en vreemd genoeg werden de bladeren ook geel. Maar dat hoorde erbij blijkbaar.

Over bemesten: alleen compost is zeker niet voldoende! Het beste werkt om voor elke courgette of pompoenplant een goed gat te graven en dat vol te gooien met een mengsel van verteerde stalmest, compost en grond. Daarop zet je dan de plant. Die zal meer dan 25 courgettes geven Als de plantjes al in de vollegrond staan zou ik bijmesten met koemestkorrels rondom de plant. Wel op natte dagen, anders heb je kans dat de plantjes 'verbranden'. Extra kali heeft volgens mij weinig zin. Succes!

Gele courgettes hebben ook gewoon groen blad hoor!

Heel veel water gaan geven, grond ziet er erg droog uit en inderdaad fiks gaan mesten! Je zou nu voor de eerste 'stoot' kunnen kiezen voor vloeibare mest die je toevoegt aan het water. Dat wordt lekker snel opgenomen. Dan na een week of twee koemestkorrels. Inderdaad de korrels toevoegen als het gaat regenen of wanneer je ruim sproeit.

Eerst wel maar later wordt het blad van de Gele Courgette toch echt deels geel gekleurd.

Op de foto lijkt het gele gewoon door de shock te komen, de plant groeit hier waarschijnlijk wel doorheen.

Over koude nachten gesproken:

“LOSSER - Het is op 10 cm boven het gras op 24 mei in Twente nog nooit zo koud geweest. Dat zegt Johan Effing van weerstationlosser.nl over de zeldzame vorst van -3,7 in de nacht van zaterdag op zondag.”

Ik heb een paar jaar gele courgettes gekweekt en vreemd genoeg werden de bladeren ook geel.

Hier ook zo! In principe is het blad natuurlijk groen, maar het eerste blad van de zaailingen werd hier inderdaad snel wat gelig. Dat begreep ik al niet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Hi Stijnva,

Vervelend dat de planten zo verschrompeld zijn.

Een probleem die vaak voorkomt als je binnen opkweekt en later naar buiten doet is dat ze binnen geen UV-licht krijgen, het licht wat in de zon zit. Als ze dan naar buiten gaan krijgen ze om het even zo te zeggen, een fikse tik te verwerken door een dosis UV-licht. Wat je zou kunnen doen om dit te voorkomen is simpelweg je planten te belichten met een UV-lamp(niet een lamp voor de zonnebank, maar een UV-lamp die ook schimmels doodt) om je plantjes af te harden, zodat ze beter in staat zijn om het UV-licht buiten te verdragen.

Mag ik vragen waarmee je ze hebt afgehard?

Wat je ook kan doen: eerst eens een dag of wat in de schaduw en alleen 's morgens vroeg en laat op de dag wat zon.

En ze dan telkens een stukje opschuiven totdat ze in de volle zon staan.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Bedankt allemaal voor jullie meningen

Afharden heb ik begin mei gedaan door ze overdag buiten te zetten en snachts terug binnen.

Die laatste is idd gele courgette, wist ik ook niet dat de eerste bladeren geel kunnen worden.

ik ga voorlopig nog even afwachten en zien hoe het evolueert.