still_the_same Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Hallo allemaal, Wij hebben net een huis gekocht met daarbij een grote paardenbak. Nu zijn we geen paarden liefhebbers en willen we deze bak voor iets nuttigs gaan gebruiken. Ons idee was hier te beginnen met een moestuin in bakken. Het zullen meerdere bakken worden van 1.5x3 meter. De grond is zanderig (maar zeker geen puur zand meer, het is al wat ouder) en er groeit vooral paardebloem, gras, brandnetel, distel en klaver op. Niet echt geschikt om een moestuin te beginnen. Nu hebben we een aantal opties en ik wilde jullie om advies vragen. Wat ik nu als opties zie: - Een bak van 30 cm hoog maken, worteldoek er onder en vullen met ?- Een bak van 15cm hoog maken, 15cm afgraven, doek er in en vullen met ?- Een bak van 15cm hoog maken, onkruidwieden en omscheppen en daar 15 cm vullen met ? Waarmee kan ik dan de bak het beste vullen? Het meeste lees ik onbemeste tuinaarde, maar soms lees je ook potgrond of hele dure mixen. Ik ben een klein beetje los GroetenPatrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Hallo still_the_same, Ik zou persoonlijk voor die laatste optie kiezen: 15 cm hoog. Planten wortelen stukken dieper dan de 15 cm (of 30 cm), vandaar dat je bij voorkeur geen worteldoek plaatst. De onkruiden die je noemt komen zeker niet door een 15 cm dikke laag grond boven. 30 cm is niet noodzakelijk (als je geen worteldoek legt). Vullen zou ik doen met gewone (gezeefde) tuingrond. Die kun je uit eigen tuin (of paardenbak) halen, of bij de hovenier. Die tuingrond meng je met compost en eventueel turfstrooisel (maar dat laatste is niet erg ecologisch). De verhouding van de compost / tuingrond mix voor je verhoogde bedden is ongeveer 50/50 (eventueel minder compost mag ook). Compost kun je op sommige plaatsen gratis halen bij de milieustraat of kopen bij een hovenier. Een mix zoals bij de SFQ heb je zeker niet nodig! Evenals potgrond en nog minder geschikt om te gebruiken: bemeste tuingrond (van het tuincentrum/bouwmarkt). Voorbereiding is inderdaad eerst onkruidwieden, dan de grond goed spitten en losmaken en dan de bakken plaatsen en vullen met de mix. Daarna leg je elk jaar een dun laagje compost (enkele cm's) over de bedden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 (edited) Alle opties zijn prima, maar het verschil zit in wat je wil investeren in je nieuwe moestuin. Je kunt rekenen dat je heel veel grond per bak moet kopen en dat is zeker niet goedkoop. Ik heb vorige jaar 2 bakken van 3,2mx1,2m en een bak van 2mx1,2m gebouwd en we hebben rond 50-60 zakken grond (20L) gekocht. Gelukkig kon ik ook wat gratis compost halen (en deze lente ook), dus nu zijn ze helemaal vol. + de prijs van het hout is ook zeer hoog... Het is geen goedkope hobby, daarom ben ik toen voor de goedkoopste (optie B) gegaan. Optie A: de beste en de duurste. Je investeert in MM mix, de speciale mix voor MM bakken. Heel duur en als ze dan 30cm van de grond zijn moet je er ook heel veel van kopen. (+worteldoek eronder) Maar dan heb je wel het beste van de beste en hoge bakken waarin alles super goed groeit. Optie B: Je gaat voor de goedkoopste. Je graaft ze 15 cm onder het grond en dan mix je gewone tuinaarde met de grond dat je daar al heeft + wat (koe)mest en compost, maar kan ook zonder, want meeste tuinaarde is al bemest. Geen worteldoek, want dat is maar extra geld. Zelf heb ik mijn tuin in deze manier opgericht, maar dat is maar mijn keuze en ik had gewoon niet genoeg geld om 1 m3 MM mix kopen. Optie C: De gouden middenweg. Met of zonder worteldoek kan en dan vul je ze met potgrond. Potgrond is duurder dan tuingrond, maar goedkoper dan MM mix. Qua kwaliteit dan ook tussen de twee. Zelf gebruik ik altijd potgrond voor alles dat in de potten groeit (want de bakken zijn niet altijd genoeg ), maar hij was voor mij toen te dure oplossing. Worteldoek ja of nee: persoonlijk ben ik tegen worteldoek als je prima grond (zoals in jouw geval) onder je bak heeft. Ik vind dat het beter voor de planten, zoals wortels, is als hun wortels dieper dan 30cm kunnen groeien. Ik zou wel worteldoek gebruiken voor bakken dat op de tegels zitten of maar 10-15cm hoog zijn (want dan helpt het tegen onkruid) In de diepte van 20cm+ zie ik daar weinig zin aan. Beter worteldoek boven je bak gebruiken als het tegen onkruid is, doe ik zelf ook. Diepte: hoe dieper hoe beter natuurlijk, maar weer komt het naar je eigen keuze...of portemonnee Zelf heb ik 30cm bakken dan 10cm onder de grond staan en ik vind het super, want dan kan ik met een kleine stoeltje naast mijn plantjes zitten om voor ze te zorgen. Een foto van vorige jaar: Edited May 25, 2015 by Guest Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Ik zou zelf voor de laatste optie kiezen, en dan de bak vullen met tuingrond, compost, en wat potgrond of cocopeat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Waarom niet karton erover en dan compost / tuingrond mix erop? Dan hoef je ook niet de hele paardenbak vol met bakken te zetten. Gebruik je dit jaar gewoon de helft, met wat bakken en laat je de andere helft lekker liggen (nuja, onder het karton plus compost/tuingrond mix) om er volgend jaar ook bij in gebruik te nemen zonder dat je houten bakken hoeft te maken. Of is dat nu een heeld om idee van mij? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
still_the_same Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties. Ik ga denk ik voor het onkruid weghalen, omspitten, 15 cm rand en dan afvullen. De reden dat ik bakken gebruik is omdat het nogal afloopt en anders de aarde de sloot in loopt... En het ziet er wel erg mooi en overzichtelijk uit Ik zie dat het niet heel makkelijk is om compost te krijgen. Een korte brekening deed me vermoeden als ik 2 bakken ging vullen ik ongeveer 1 bigbag aarde en 1 big bag compost nodig heb. (dan hou ik iets over voor misschien een derde bak). Nu wil ik een compost hoop maken, maar het nu heb ik daar nog niet zoveel aan. Is starten met potgrond dan misschien een beter idee? Wat is het grote verschil tussen aarde met compost en potgrond? Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Hoi Patrick! Potgrond bestaat ook voor een deel uit compost; voor het overige deel meestal uit een onvergankelijk materiaal, zoals turf. De voedingstoffen in potgrond gaan beperkt mee; na twee maanden moet je tweewekelijks gaan aanvullen met andere (vloeibare) meststoffen. Als je gewone grond plus compost gebruikt, is mogelijk de luchtigheid van je grondmix wat minder (doordat de turf (of overig luchtig materiaal) ontbreekt). Een ander nadeel van deze optie is dat 'gewone' grond vaak onkruidzaden bevat die in je bakken kunnen gaan kiemen. Het is wel milieuvriendelijker, want die turf uit potgrond wordt in Oost-Europa afgegraven van veenlandschappen die daardoor verwoest worden. Tenzij je turfvrije compost gebruikt natuurlijk:). Ik zelf ben begonnen met een bak - zelfgemixte - MM-mix, maar ben intussen veel meer de eco-/perma-kant van denken op aan het schuiven:). Dwz. de natuurlijke middelen gebruiken om een natuurlijke goede grond te krijgen. Eén manier is mulchen: een laagje van een vergankelijk, natuurlijk materiaal overal op je bodem leggen waar geen plant staat. Hier kun je gedroogd grasmaaisel of gesnipperd tuinafval voor gebruiken, stro, houtsnippers of zelfs karton (op grote stukken onkruidveld bv). Je kunt ook mulchen met compost. Ik heb een heel grappig moestuinboek waarin staat: "Compost is mulch op speed." Dat wil zeggen: in de compost heeft het verterings- en rottingsproces al plaatsgevonden, waardoor de voedingstoffen sneller ter beschikking komen aan je planten. Bij mulch gaat dat langzamer. Net als jij heb ik geen goede bron van compost in mijn omgeving, en niet genoeg tuinafval om het zelf te maken. Ik ga daarom dit najaar een groenbemester zaaien: een gewas dat heel effectief voedingstoffen opslaat. Dit gewas spit je vervolgens onder, waardoor het wegrot in de bodem en zo je grond verbetert. Ik ga het als volgt doen: sept/okt winterrogge zaaien; dat begin februari maaien en onderspitten, dan eind maart zaaien en een laagje compost (gratis van de gemeente) toevoegen waar nodig (dit alles puur theoretisch, want net als jij een beginneling:)). Dit is wel een plan voor de wat langere adem, je zou ook hier voor de gulden middenweg kunnen kiezen en alvast een paar bakken opstarten met potgrond, terwijl je ondertussen een manier zoekt om de grond in de rest van je bakken vruchtbaarder te maken. Gratis compost van de gemeente (die geeft dat jaarlijks eenmalig weg, meestal in maart), mulch uit een buurtuin, oude mest van een manege, groenbemesters etc etc. Omdat het leuk is, maar natuurlijk ook omdat je je anders blauw betaalt aan potgrond:). Oh ja, en mag ik je nog een ongerelateerde tip geven? Jelle van de Makkelijke Moestuin raadt aan om je bakken niet breder te maken dan 1.20, omdat je anders niet meer makkelijk bij het midden kunt. Ik was eigenwijs en maakte mijn bak 1.50. En jawel hoor; superirritant om bij de middelste vakken te komen zonder per ongeluk je oogst bij de rand van de bak te pletten. Enniehoes, veel plezier ermee!! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Nog een wijsneuzerige eco-tip dan: klaver staat bekend als een goede stikstofbinder. Dus als je die op een mooie zonnige dag wiedt, kun je de plantjes gewoon even laten uitdrogen en onderwoelen in je bak. Kant en klare meststof! Bladgroentes zoals spinazie en sla schijnen blij te worden van stikstof:). Maak je van de brandnetels en paardebloemen gier, en klaar ben je met bemesten . (mocht je geïnteresseerd zijn, tik 'gier' in het zoekveld en er gaat een wereld voor je open) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts