Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stekken zwarte en gele framboos gezocht (na seizoen)

Recommended Posts

Beide heb ik over een tijdje wel voor je. Nu niet meer, want alles is al uitgedeeld. Je zult moeten wachten tot misschien najaar en in ieder geval voorjaar.

Een gele ( ras "Fallgold") herfstframboos, die heel veel nieuwe scheuten maakt (woekert ) maar ook lange tijd lekkere vruchten draagt. Anders dan zomerframbozen valt de oogst dus niet in een korte tijd, maar kun je tussen zeg juli en begin november telkens 10 a 20 rijpe vruchtjes plukken. Dat betekent hier dus: bij het in en uitgaan van de moestuin gaan ze wel op.

Over een zwarte framboos stuurde je me een PB. Van de zwarte framboos (die nu begint met bloeien voor de eerste keer) moet je een braam-achtige groei verwachten...dus stengels van enkele meters. Er zijn diverse rassen van, maar van de mijne weet ik het ras niet. Ik heb 2 planten van Thea gekregen 1,5 jaar terug en omdat ze van haar afkomstig zijn (Thea is in januari j.l. overleden) zijn er meerdere mensen die nog graag een exemplaar willen. Vermeerderen gaat - tot hier toe - niet zozeer met nieuwe uitlopende scheuten, maar door afleggers. Voor een stukje spontane, waar een tak op de grond komt, maar ik zal proberen de natuur wat te helpen zodat er zo spoedig mogelijk wat plantjes beschikbaar zijn. Je staat dus nog even op de - vrij korte - wachtlijst, Victor.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dat klinkt allemaal interessant! Zelf hebben we al heel vrij groot stuk aan fruit (kruisbessen 4 stuks, rode bessen 4 stuks, frambozen 4 stuks bramen 2 stuks en 3 zwarte en 2 blauwe bessen) Daarom ben ik geinteresseerd, wij willen graag ons fruithoekje uitbereiden Klinkt leuk, misschien kun je mij op de hoogte houden over de gele framboos? Dat de zwarte een lastig verhaal wordt en dat de andere voorgaan snap ik. we zullen zien