Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt uitdaging...

Recommended Posts

Dit jaar ben ik begonnen op een nieuwe tuin en dus ook dit jaar met de wisselteelt. Ik heb mijn tuin mooi in 6 vakken verdeeld, en op het moment staat eigenlijk mijn kolen vak helemaal vol, ik was de boerekool vergeten in mijn orginele planning Nu ben ik enthousiast geweest met de broccoli en de bloemkool en heb nog een stuk of 15 prachtige plantjes staan die ik niet meer kwijt kan omdat de boerenkool er gezaaid is/wordt.

Is er binnen de wisselteelt methode hiervoor een oplossing te bedenken? In het blok van de bladgroentes heb ik een bedje over, kan het daar? Dit is ook het bedje waar ik pas over vijf jaar weer met de kolen ga komen, en omdat ik dit jaar pas begonnen ben is het niet zo dat ik daar een jaar geleden al geweest ben, ik heb geen idee waar de kolen vorig jaar gestaan hebben.

Is er iets te bedenken?

Ik laat de kleine plantjes (de voorgezaaide stuks) dan gewoon in hun zaaitray/bakje staan en plant ze uit van zodra de eerste bloemkolen geoogst worden. Maar dan moeten die nu wel al bloemkolen aan het vormen zijn, vroege dus, anders gaat dat niet.

Andere oplossing is ze uitplanten in een kolenbak:

2015-05-27-2128761432754004.09

2015-05-27-2155481432754099.09

Heel eenvoudig 2 oude paletten omdraaien op de grond leggen en vol grond gieten. Die leg je dan op een beschikbaar stuk en je hebt geen last van verkeerde wisselteelt of 'vervuilde knolvoet kans' grond.

hangt van je grond af mi, als je veen hebt is de kans op knolvoet wat groter

maar als je even oplet zie je het wel toeslaan, je kunt de plant dan voorzichtig ruim uitscheppen en meteen in een plastic zak afvoeren naar de groenkliko