appelvrouw Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Vorig jaar bij iemand gekregen: Vul een kan met water en verder met enkele vlierbloesemschermen..( je moet zelf uitvinden welke sterkte je lekker vindt)Laat een tijdje in de koelkast staan en drink op.Variaties:Takjes van munt erbij, schijfjes (bio)citroen erbij of melisse erbij..enz. honing of suiker toevoegen kan ook, ik vind het zelf zo lekker... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mari Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Mmm heel verfrissend vind ik die!!Ik laat ze wel 24u in een glazen bokaal trekken, op een warme plaats en daarna nog eens door een neteldoek. Om het wat langer te bewaren maak ik dan van een deel van het vocht vlierbloesemsiroop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Straks is proberen ging er sowieso toch frituren straks voor bij de fritjes te eten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
buitenvogel Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 ik drink heel graag vlierbloesemdingen. Alleen elke keer als ik een recept probeer zie ik in mijn kom allerlei zwarte kleine vliegjes ronddrijven en dan moet ik het helaas niet meer hebben? Hoe doen jullie dit? want ervoor spoelen mag niet want dan ben je al heel wat smaak kwijt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 5, 2015 Author Share Posted June 5, 2015 Goed uitschudden..Of even met de bloemetjes naar beneden op papier leggen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Ze uit de kom halen met een lepel... als het er niet te veel zijn. Ze hebben op de plant gezeten dus of je ze er dan afschudt blaast laat vliegen of je lepelt ze der nadien uit eigenlijk is dat hetzelfde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Ik wandelde gisteren op de Kralingsche Esch in Rotterdam en het rook daar verrukkelijk naar vlierbloesem. Ik denk dat ik er vanmiddag nog maar een keer naar toe ga met een tasje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Ooit ook Vlierbloesemsiroop gemaakt. Moest de bloemschermen ook minstens 24 uur in emmer met water laten trekken. Daarna met suiker opgekookt tot siroop. Helaas vond ik de smaak niet zo lekker. Na jaren in de kelder is het gaan gisten en werd het wél een lekker goedje. Ik zal de korte versie ook eens proberen, misschien is in die 25 jaar mn smaak veranderd. Alleen... de Vlier heb ik hier nog niet zien bloeien... dus nog ff wachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Ik liep op het eiland van Brienenoord met mijn hondje zojuist en daar zag/rook ik ze, dus meteen een handvol geplukt, uitgeschud en die staan nu in water. Munt heb ik in de tuin en ook toevallig nog een citroen in huis, dus hopelijk wordt het een heerlijk drankje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Ook lekker en voor de gemakkelijke mens onder ons Neem een schone weckpot van 1 liter. Doe er ongeveer 10 verse vlierbloesemschermen in.Overgiet met 0,7 liter (1 flesje) appel of perendiksap. Eventueel een schijfje citroen erbij.24 Uur donker wegzetten. Daarna zeven. Heerlijke siroop met vlierbloesemsmaak!Ongeveer 2 weken in de koelkast houdbaar (= lekker). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts