elsticky Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Ik heb wat waterkers staan en die is de laatste tijd toch al goed gegroeid. Ik vroeg me af wanneer je het best kan oogsten? Hoe kan je waterkers het best oogsten? Op onderstaande foto zie je hoe het er bij staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elsticky Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Jammer dat hier nog geen reactie op is gekomen. Er komen inmiddels witte bloemetjes op de waterkers dus ik denk dat hij zeker rijp is om te eten. Nu lijken op sommige blaadjes wat spikkletjes of een donkere rand te zitten. Is dit normaal of is dit niet goed? Zie onderstaande foto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Mooie foto....en ziet er lekker uit! Ik heb het nooit gekweekt. Kan er daarom niet heel veel van zeggen. Die op de foto zien er zo uit als in een restaurant of winkel...dus oogsten lijkt me.Het is familie van tuinkers en die is net meer lekker (houterig) als ze bloei maakt. Proeven, lijkt me...is het lekker: opeten. Is het niet meer lekker: Volgende keer vlugger zijn...... Ik vermoed dat als je ze vrij jong afsnijdt om te oogsten, ze verder zullen groeien en je zo meerdere keren kunt oogsten. Vertel eens wat meer van hoe je het aanpakte?! Is weer leerzaam voor anderen (waaronder ikke dus). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
elsticky Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Dankje voor je antwoord, ik zal er morgen eens van proeven! Ik ben een beginner dus eigenlijk heb ik niks bijzonder gedaan . Ik heb het gewoon gezaaid in de bloempot in zaai- en stekgrond van Intratuin (zaden ook van Intratuin) en elke dag water gegeven (ik bemest ook 1x/week alles met DCM vloeibare meststof voor kruiden en groenten). Het verbaasde mij enkele dagen enigzins dat het moeilijker blijkt om waterkers te kweken volgens bronnen op het internet aangezien het goed groeit hier zonder veel moeite eigenlijk. Aangezien ik las dat waterkers eigenlijk meestal bij een waterbron groeit ben ik wel niet erg zuinig met het water geven de laatste dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hmmm...het is lekker en misschien helemaal niet zo moeilijk als ik dacht.....geen speciale waterbakken nodig en kan gewoon in een lekker natte bloempot....jouw ervaring is een uitnodiging om het ook zelf eens te proberen. Overigens is waterkers in Nederland niet zo gekend als in België/Vlaanderen. Heb het nooit gegeten in een Nederlands restaurant, terwijl in België het vaak als garnering bij een schotel of zelfs in een salade te vinden is. Ik weet dat er in de buurt van Nijmegen een biologische kwekerij is voor dat gewasje, maar die doen dat wel met stromend bronwater.http://www.klispoel.nl/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Hier ook voor het eerst waterkers in de tuin. Nu ook met witte bloemen in, denk niet dat de.smaak daardoor anders wordt? Dacht ze gewoon deels af te knippen (zoals snijsla). Geen idee of dat zo moet is ook de eerste keer hier. Het Google'n is ook geen groot succes vreemd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elsticky Posted June 18, 2015 Author Share Posted June 18, 2015 Inderdaad op Google lijk je erg weinig terug te vinden over waterkers. Ik kan je wel zeggen dat ik er vandaag van heb gegeten. Het smaakt een beetje naar radijs en ook wel wat naar tuinkers. Zeer variërende smaak als je het puur eet maar misschien ook wel wat aan de sterke kant. Ik heb het dus gemengd in sla en dan is de smaak wel lekker en geeft het soms een speciale toets. Het werd hier ook geknipt zoals snijsla maar heb de bloemen niet opgegeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts