jasmin Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 Ik zie dat jij Evie2 hebt gehad, Henk. Wat vond jij daarvan? Vorig jaar heb ik die ook gezet, in de verwachting top-aardbeien te krijgen, maar dat viel vies tegen, letterlijk. Ik vond er geen smaak aan. Misschien dat ze in hun tweede jaar beter gaan, of dat ik ze beter moet gaan verzorgen (ik had ze gewoon in het aardbeien bed gezet, beetje compost en wormenmest). Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
henkg Geplaatst: 28 januari 2014 Auteur Geplaatst: 28 januari 2014 Evie2 is geen zaaiaardbei.Mijn ervaring: 1e jaar redelijk, 2e jaar redelijk. Smaak prima, opbrengst minder.Ik ga er niet mee door. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Piroska Geplaatst: 28 januari 2014 Geplaatst: 28 januari 2014 Ik heb op 22 december aardbeien gezaaid, temptations en four seasons. Alleen de temptations zijn opgekomen. Jeetje wat een kleine dingetjes zijn dat! Helaas heb ik blijkbaar een beetje aan het randje van het bakje gezaaid dus ze zitten helemaal tegen het plastic aan. Als ze iets groter zijn ga ik ze verpotten maar zo te lezen kan het een tijd duren voor ze wat groter zijn, ik hoop dat het goed gaat tot die tijd. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Winters Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 er komen al 3 action aardbeienplantjes op.Bij de Sarian F1 is nog niks te zien. Maar ze zijn pas 8 dagen geleden gepoot dus het kan nog Quote
weknow Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Vandaag eerste groene puntje in Temptation 2 zaaisel. Zaai was 26 jan. 9 dagen...dat is best wel vlot. Maar "een zwaluw maakt nog geen zomer" Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Winters Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Wat leuk!Dan hoop ik dat mijn Sarian F1 niet lang meer op zich laat wachten.Ik heb niet het hele zakje gepoot. Ik heb nog wat achter de hand gehouden voor als het mislukt. Quote
Winters Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Hier is de tussenstand nog steeds 3 hele kleine actionplantjes, maar volgens mij gaat mijn Sarian F1 opkomen (ik heb de zaadjes op het zand gestrooid en volgens mij, als ik het goed zie, gaan er zeker 2 een wortel krijgen) Ik heb ook nog een domme vraag:Op het zakje van de action zaadjes staat: Strawberry 'Sarian' (Fragaria Ananassa) en op het zakje van de Sarian F1 staat Fragaria x Ananassa. Zijn deze dan hetzelfde? (ik ben nog een leek hierin. Vorig jaar ook geprobeerd aardbeienzaadjes te poten, maar de plantjes zijn zo fragiel dat ze toen allemaal gesneuveld zijn tijdens het water geven. Ik ben vastbesloten het project ditmaal te laten slagen. Ik heb een aantal tips van Stan gehad, dus het moet goed gaan nu ) Quote
geedee Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ik heb vorig jaar zaad van de Florin gewonnen voor Stan. Ik heb er nog n paar en ga die ook eens zaaien; benieuwd wat daaruit gaat komen. Quote
Salamandertje Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Wat leuk!Dan hoop ik dat mijn Sarian F1 niet lang meer op zich laat wachten.Ik heb niet het hele zakje gepoot. Ik heb nog wat achter de hand gehouden voor als het mislukt. Vorig jaar heb ik Sarian's gezaaid. Ongeveer de helft kwam op en ze groeien heeeeel langzaam in het begin. Eerst een stuk of 3 ieniemienie blaadjes. Zodra ze goed blad gaan ontwikkelen gaan ze opeens hard en kan je het zelfde jaar nog redelijk wat oogsten. Wacht wel tot ze echt goed rijp zijn, want dan zijn ze pas lekker. Als je ze te vroeg plukt zijn ze behoorlijk waterig. Lang laten hangen dus! Die van mij geven echt grote vruchten vergeleken met bijvoorbeeld Ostara's. In mij moestuin seizoen staan een heleboel foto's van mijn aardbeien! Quote Bzzzz...
Winters Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Dank je Salamander! Volgens mij gaan er 2 opkomen. Ik heb vandaag toevallig al heel wat moestuintjes bekeken, zo leuk! Je aardbeien zagen er goed uit! Hopelijk gaat het mij ook lukken. Maar met alle tips die ik hier krijg moet dat toch goedkomen! Edit 12 Februari: Er komen al 8 Sarians op. Dat maakt de stand nu op 11 ini-mini plantjes Quote
Gwen Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Onder welk licht e.d. trekken jullie de aardbeien voor? En heeft Intratuin lekkere soorten? Dan ga ik morgen ofzo even op jacht . Quote
Bit Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Misschien even kijken in dát topic Gwen, voor eventueel te gebruiken lampen ? Intratuin heeft ook aardbeien hoor. Quote
Valerie Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Om te zaaien, zaai en stekgrond. Nu in de aanbieding bij ranzijn Ik heb actionaardbeiden nu anderhalve week liggen. Ze laten niets zien nog. Ik ga toch ook wat stekken kopen en misschien een ander ras zaaien. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Stan Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 @Valerie, een andere soort zal net zo lang gaan duren hoor. Aardbeien ontkiemen gewoon heel erg langzaam. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Gwen Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Ik vroeg specifiek stekgrond/zaaigrond voor aardbeien. Die vragen een speciaal PH en voedingsstoffenbalans geloof ik. Quote
Stan Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 @Gwen, ga jij zelf ook de ph meten dan ? Meest al gaat het om de wat minder millieu vriendelijke grondstoffen als turf. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Gwen Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Ik wilde kant en klaar iets kopen want vorig jaar werkte het niet goed genoeg naar mijn zin in mijn eigen samengestelde grond. Als het eenmaal is voorgetrokken werkt mijn mengsel wel goed. Mijn woning is vrij donker dus ik moet goede grond en een goede lamp hebben wil ik de boel mooi aan het kiemen krijgen. Quote
Bit Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 De zaai grond voor aardbeien hoeft geen speciale samenstelling te hebbeb. Echt niet. Ook geen speciale voedingsstoffen of iets. Gewoon zaaien, laten kiemen ( kan dus nogal lang duren, zoals je in dit topic kunt lezen ) en na de 1e echte blaadjes oppotten in potgrond. Dan, als je ze in de bakken/ stellage gaat zetten, zet je ze in eventueel speciale grond / samenstelling, en daarna ga je pas mesten. Eerder niet. Gewone potgrond volstaat prima om aardbeien te zaaien. Zaai en stekgrond is miss nóg beter, maar moet je er misschien voor aanschaffen ? Dan zou ik gewoon potgrond nemen. Quote
palmera Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Ik heb gisteren ook die van de action gezaaid, ik ben benieuwd Quote
erwtje Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Ook ik heb zaadjes bij de Action gekocht en in het bijbehorende doosje gezaaid. Ben benieuwd of het weer lukt en welke aardbeien het zijn. Een paar jaar geleden bleken het bos aardbeien te zijn, ik hoop nu ¨gewone¨ aardbeien. (en natuurlijk dat ze opkomen ) Quote
Gwen Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Ik heb doosjes bloedmeel, beendermeel en kalimeststof gekocht om door de potgrond die ik al heb te mengen. Dat werkt hopelijk en dat scheelt mij nieuwe grond kopen. Ik meng de potgrond met vulzand om de grond losser te maken, heb afgelopen winter de grond laten rusten terwijl die was ingemengd met koeienmestkorrels. Hopelijk werkt het en is het geen weggegooid geld geweest. Quote
thea Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Geen vulzand maar stro of bladeren. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Gwen Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Ik vond nog kokosvezel. Even kijken of het zonder K N P wil, anders maak ik wat klaar in een gietertje en giet het op de zaailingen. Vanwege het zachte weer en een lichtexperimentje zet ik naast de aardbeien de meloen vast klaar. Als de zomer zo heet wordt als voorspeld dan moet het wel lukken om zonder kas eentje groot te krijgen. Als mijn grond- en lichtprobeersel goed uitpakt zal ik v.w.b. de aardbeien hier een fotoverslagje posten. @Bit: Dank voor je berichtje! Quote
Bit Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Nou, nóg een keertje dan toch. Je moet je zaailingen geen mest geven Gwen. echt niet. Niks klaar maken voor in je gietertje. Doe dat nou niet. Sterker nog : mest geven aan je zaad schaadt Gewoon zaaien. Gewoon op potgrond, zaai en stekgrond, whatever je nu neemt. Zaaien, licht vochtig houden ( niet nat ) en wachten. Lang ! wachten.succes. Verder neem ik aan dat je inmiddels dit topic gelezen hebt. Aardbeien zijn Lichtkiemers ! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.