koenpoging Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Help : moet ik iets doen ????? Tuinboontjes in mijn vierkante meter...voorlopig aantasting beperkt, maar ben ik terecht ongerust? Wat kan dit zijn en wat aan te doen.. Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Luizen! De groeitoppen er uit halen. Bijna niet te vermijden in tuinbonen. Wordt nu toch tijd dat de bonen op de struik gaan afrijpen (nieuwe bloei levert niet veel meer op), dus het gaat niet echt ten koste van de oogst. N.B. Veel mensen oogsten de toppen sowieso (voordat die luizen er in komen) om die apart te eten in een wokgerecht of zelfs salade. De smaak is.....tuinbonen-achtig Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted June 12, 2015 Author Share Posted June 12, 2015 Dank Weknow !!!! En hoe lang is de groeitop : bovenste 5-10 cm ? en veronderstel als er aantasting is alles waarop de luis zit ? Sorry met m'n vragen, ben maar een beginneling (m'n tweede jaar) Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted June 12, 2015 Author Share Posted June 12, 2015 Ok, schade valt mee: 1 stengel aangetast en gekort. Rest ziet er nog goed uit.De stengels zijn nu ongeveer 60 cm hoog en naar ik hier en daar zie is dit voldoende hoog om af te toppen denk ik Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Zwarte luis, heb ik ook in de tuinbonen zitten helaas. Ik sproei om de 3 dagen een mengsel van afwasmiddel en water (en spiritus kan er ook nog bij) over de luizen, dat helpt ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Zelf haal ik toppen er meest pas uit als er luizen inzitten (en oogst soms enkele topjes eerder zodat de planten gaan splitsen en als ik het in de keuken kan gebruiken...wat afhankelijk van het ras, want groeiwijze, vroegheid, productie en zeker ook smaak kan enorm verschillen per ras) Tuurlijk kun je spuiten. Maar als het niet te erg wordt, zijn ze niet echt schadelijk. Het mengseltje met spiritus is weliswaar een oud huismiddeltje, maar ook andere insecten - die wel nuttig zijn - kunnen van de zeep en zeker van de spiritus te lijden hebben. Ik tolereer wat luizen, ook in andere gewassen, omdat ik merk dat bijna altijd andere natuurlijke vijanden ze in toom houden en de aantasting vaak vanzelf al minder wordt na enkele weken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Dat ben ik met je eens over het spuiten. Helaas zitten mijn tuinbonen onder de luis en dan spuit ik wel. Er zitten zoveel ongewenste bezoekers in mijn moestuin, maar zolang de schade beperkt blijft doe ik er niks aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts