Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer sjalotten gereed?

Richard74

Recommended Posts

Ik heb het gevoel dat ik wat met de sjalotten moet gaan doen. Ik denk alleen niet goed wat haha. Zie de foto's, er gaat al wat loof liggen. Moet je wachten tot al het loof ligt of kan ik ze al oogsten?

En moet je ze eruit trekken en op het bedje laten drogen of kan dat ook in de kas?

IMG2015062716593719521435478402.jpg

IMG2015062716594364681435478413.jpg

Zo te zien zijn jouw sjalotten nog lang niet afgerijpt Richard en nu al oogsten gaat ten koste van de bewaarbaarheid. Pas als het loof duidelijk gaat strijken (omvallen en doffer wordt) wordt het tijd de sjalotten uit de grond te halen. Je kunt ze bij droog weer enkele dagen laten liggen of anders gelijk op een droog en wat winderig plekje laten nadrogen . Als het loof na enige tijd helemaal afgestorven en verdroogd is kun je dat verwijderen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Deel van de sjalotten oogst ik juist vroeger als het loof nog groen is. Sjalottengroen is erg lekker door soepen en salades e.d. Deel daarvan vries ik ook in voor later gebruik.

Dus ik begin gewoon met zo af en toe weer een kluit mee te nemen voor direct gebruik. Dat is de helft van de reden waarom ik ze verbouw.

Invriezen? Wist niet eens dat dat kon, alleen denk ik niet dat ik dat ga doen. Voor mijn gevoel gaat dat ten koste van de smaak.

Ik wil ze juist zo lang mogelijk kunnen bewaren zonder in te vriezen. Ik wacht dan wel tot het loof om is gevallen, alleen je denkt ik moet er wat mee doen omdat die sjalotten al bijna op de grond liggen in sommige gevallen doordat ze elkaar omhoog gedrukt hebben.

Ik ga geduld hebben