drugsprofessor Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Ik heb een nieuwe moestuin aangelegd, gras weg gehaald en daarop 10 cm compostik beregen al een tijdje om teveel aan voedingstoffen af te voeren en arme zandgrond te verrijkende planten groeien zeer goednu heb ik kleine tomatenplanten van cocos in de tuin geplaatsten deze doen het wat minder, moeten misschien nog aanslaanik besproei met grondwater, de meeste planten kunnen er tegenmaar misschien courgettes, paprika tomatenplanten er niet tegener staan nog geen vruchten op misschien is het water te koud, grondwater +/- 12C gradenof kunnen de bladeren er niet tegen?Van zodra ze vruchtvorming ontwikkeld zou ik er tomatenhoezen overplaatsen daar de vruchten niet tegen regen kunnenik kan ze ook verplaatsen naar een plaats waar ik niet of weinig water langs boven sproei en kan ik met handspuit de planten ontzien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Tomaten houden niet van natte bladeren. Als ze niet goed kunnen drogen krijg je al snel schimmel. Je kunt planten sowieso beter aan de voet bewateren in plaats van de hele plant nat te maken, maar voor de tomaat geldt dit nog eens extra. Wanneer zijn de tomaten gezaaid/geplant? Hoe zien ze er verder uit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drugsprofessor Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 ik ga ze verplanten naar een plaats waar ik de sproeier niet inzet tot ik de tomatenhoezen heb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Waarom sproei je eigenlijk?Verlies je dan niet veel water? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Zou sowieso tomaten niet beregenen. Dat is vragen om problemen mbt. plaag / schimmels (bv. botrytis, ... ). Als je toch zou beregenen zou ik het ofwel vroege morgen ofwel 's avonds doen als zon minder sterk is om verbranding te vermijden en om de shock van het koude water te verminderen, tomaten hebben dit niet graag. Een druppelsysteem voor watergift aan de voet van de plant (niet te dicht bij stengel) is dan wel weer aan te raden . Zoiets heb ik : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Waarom sproei je eigenlijk?Verlies je dan niet veel water? Dat vroeg ik mij ook al af... Het lijkt me veel beter om gericht water te geven aan de voet van de planten met een gieter... Nu verdampt ook een groot deel van je water en komt niet in de onderste lagen.Allemaal verspilling dus... Tomaat inderdaad echt niet onder de sproeier zetten, ivm grote vatbaarheid voor schimmels.Courgettes ontwikkelen snel meeldauw als de condities daarvoor gunstig zijn (verschillende condities voor valse of echte meeldauw). Zou ik niet gaan sproeien.Peperplanten worden door het water steeds afgekoeld terwijl ze het eigenlijk gewoon lekker warm willen hebben. Ook niet sproeien dus. Door het vochtig houden van de bovenlaag van je aarde hoeven je planten niet ver te zoeken naar water dieper in de grond en daarmee kweek je zwakke planten met een oppervlakkig wortelsysteem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drugsprofessor Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 ik sproei omdat ik regenwater heb uit grondwater en gratis is, en door te sproeien krijgen alle planten water in druppelshet koude water is een probleem en daarmee dacht ik het water door een zonnecollector te laten stromenplanten hebben inderdaad niet graag koude natte voetenmaar doordat de grond vrij warm is en niet voortdurend besproeid word zal dat niet zo een groot probleem zijn tijdens het hete seizoenmaar ik zal de bovengenoemde planten aan de voet besproeien tot ik mijn blumat bewateringsysteem gelegd heb, of met tomatenhoes die de regen afvoertbedankt alvast voor de tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 het koude water is een probleem Water dat je buiten in een vat of zo laat staan heeft al na enkele uurtjes ongeveer dezelfde temperatuur als "buiten". Dan is het echt niet meer te koud om bij je planten te gieten. Tomaten zeker, kunnen niet tegen "nat". Zelfs regen op het blad is al een bedreiging om ze ziek te laten worden, als het niet snel opdroogt. Giet daarom altijd rondom de stam...dus zelfs de stam niet echt nat maken. Als je water geeft, kun je beter 1 x per week veel geven dan steeds een beetje. Kijk ik naar je werkwijze...zo een lekkere mulchlaag op je bedden.....dan zou ik ze alleen vlak na het planten 1 of 2x gieten rondom de plant en dan nooit meer. De grond rondom los houden (schoffel?) is veel effectiever om de bodem voldoende vochtig te houden. Ze maken maar zelf beter lange wortels om op 10, 20, 30...tot 50 cm diepte hun benodigde vocht te zoeken. Worden ze sterk van Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 een tomatenhoes klinkt altijd mooi. maar volgens mij valt dat in de praktijk tegen. aan de binnenkant van de hoes komt condens waardoor het blad alsnog nat wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Wanneer je per plant begiet heeft dat als bijkomend voordeel dat er minder onkruid opkomt. Daar waar het vochtig is tiert onkruid welig.Wat weknow zegt scheelt echt heel veel. Gewoon een metselkuip ofzo... )of zei je dat al weknow? Ik kan je post niet zien terwijl ik antwoord.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Red je dat weknow om maar twee of drie keer water te geven per week? Dan hangt hier heel de boel slap.Zeker de tomaten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Al mijn tomaten staan in de kas. Daar geef ik om de 3 dagen water...met dit warme weer 2 a 3 dagen....in mei nog ca. 1x per week. Eigenlijk zorg ik alleen dat de grond in de kas - niet speciaal de planten - steeds licht vochtig blijft op een 10 cm diepte. (Komkommer krijgt wel wat vaker Buiten in de tuin heb ik - buiten de net uitgeplante planten en wat nog in zaailingstadium is - het meeste nog maar 1x water gegeven, vanochtend, omdat er eigenlijk nog geen regen wordt aangekondigd voor zeker 5 a 6 dagen. Het verschilt wat van plek tot plek in de tuin en van gewas tot gewas,of dit nodig is, maar op diverse plaatsen is de grond op 10 a 15 cm. diepte niet kurkdroog en dan giet ik niet. Niet om stoer te doen, want ik heb een 1000-liter vat waar nog 1/3 in zit, maar het is dan echt niet nodig. Mijn uien die normaal veel droogte aankunnen hebben wel een portie gehad. Maar de aardbeien bijvoorbeeld (dichte bladerlaag) zijn geoogst en de planten staan nog redelijk fris...dus die hoeven niet echt...en de bonen die aan de groei zijn moeten het ook zelf maar (uit-)zoeken. Ik heb niet voor niets zo veel aandacht aan de bodem gegeven afgelopen jaren en het vermogen om vocht op te slaan van de grond is heel sterk verbeterd. Wat ik wel systematisch doe is zorgen dat de oppervlakte van de tuin los en poederig blijft, na elke regenbui en ook een uurtje na het gieten, hetgeen veel effectiever is dan gieten. Hakken/schoffelen en losmaken gaan in een beweging door. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Gisteren heb ik de sproeier van de buurvrouw die ook altijd via sproeier water geeft aan haar planten uit de tuin gehaald en even voor regengod gespeeld, ben ermee door/rond de tuin gelopen en gedaan alsof er gericht regen viel Maar uiteraard met uitzondering van de tomaten en beperkt bij de aardbeien. Ik probeer de serre om de x aantal dagen erg veel water te geven en dan x aantal dagen niks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Stro, stro en nog eens stro...!Ook in de kas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts