Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compost bak vraag onkruid erin?

J Homan

Recommended Posts

Beste Allemaal

Wij hebben sinds een paar weken een moestuin.dit was een stuk grond met veel gras en ander onkruid. Nu is de vraag we hebben 3 pallets tegen elkaar gemaakt en het spul hierin gegooid . Nu is de grote vraag : gaat dit werken er zit namelijk zaad in van gras en onkruid . Sommige zeggen afdekken met folie dat het gaat broeien ? of weggooien en niet gebruiken?

Wij hebben makkelijke moestuin bakken gemaakt met nieuwe grond en willen natuurlijk wel compost maar geen onkruid .

Wie heeft de oplossing?

Groetjes Jeremy

Een hot topic onder moestuinders dit...

Sommigen raden het af, anderen (zoals ondergetekende) doen het wel. Onkruid erbij betekent immers meer biomassa dus meer compost. Een goede broei zorgt ervoor dat onkruidzaad wordt afgebroken, en elke keer onkruid afvoeren is veel gedoe.

Maar... Alle theorie ten spijt: Het is in mijn ervaring absoluut zo dat mijn compost vrij veel onkruidzaad voortbrengt en daarom ongeschikt is als onderdeel van zaaigrond. Dus voor m2-bakken? Tsja... Wieden moet je toch...

Ik gooi mijn onkruid tussen de fruitstruiken als een soort mulch. Onkruid genoeg zodat er steeds een mooie laag tussen de struiken ligt en daar waar het dik genoeg ligt, weinig last van nieuw onkruid.

Misschien heb je iets aan deze tips

Onkruid kan zich in compost op 2 manieren verspreiden. Door zaad en bij sommige onkruiden door wortel(stukken).

1. Als je onkruid maait of weghaalt voor de zaadvorming en zeker voor het bloeit, kan het gewoon op de compost. Kwestie van bijhouden dus.

2. Wortelonkruiden met wortel en al (kweek, zevenblad e.d.) laat ik uitdrogen voordat ze in de compost gaan, dan is de levenskracht er uit en kunnen ze niet meer uitlopen.

Als het je lukt om de hele compostbak/hoop zo op te zetten dat alles 60 a 70 graden een broeiperiode krijgt, zal het meeste onkruidzaad ook dood zijn.

Bij beperkte hoeveelheden compost zou je hetzelfde kunnen bereiken door het in wat water of droog (soort oven) tot een graad of 70 te pasteuriseren. Misschien een idee voor je potgrond-compost?

Je kunt ook aan compost-scheiding denken: Hier hebben we in de kippenren een oude houten zandbak van 1,20 x 1,20 waarin alle uitgebloeide gewiede planten en onkruid met zaad gaat. De kippen kunnen er in scharrelen en geen verspreiding van de onkruiden. Af en toe wordt het met een riek omgegooid en hebben de kippen een feestdag (insecten, wormen en kiemplantjes). Na een jaar, als alles ver verteerd is, gebruiken we deze compost voor de bomen en struiken in de kippenren.

Ook zou je kunnen overwegen om met meerdere bakken te werken. Een compostbak die je onkruidarm houdt voor de toepassingen waarbij dit gewenst is en een andere waar het minder nauw komt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ja! Zonde om het niet te gebruiken. Compost is goud waard!

Hoe?

- methode 1: als het nat gemaakt wordt en voldoende zuurstof krijgt gaat dit spul snel heet worden. Het is bijna alleen maar "groen" en daarin gaan bacteriën erg snel aan het werk. Na 1 a 2 weken keren/omzetten en dan nog eens, zodat zo een beetje alles een vrij hoge temperatuur gehad heeft.

Liefst bij het omzetten ook nog "bruin"" materiaal toevoegen. (stro o.i.d.) voor een evenwichtigere compost.

- Methode 2: (waarbij niet de verhitting het hoeft te doen) De compost rijp laten worden (3/4 a 1 jaar) en enkele weken voordat je gaat zaaien/planten aanbrengen bovenop je bedden en vochtig maken. Het onkruid gaat kiemen en dat schoffel je dan weg voordat je gaat zaaien. Wel niet meer omwerken daarna, want dan breng je opnieuw onkruidzaad boven.

- Methode 3: de rijpe compost niet meteen inzetten, maar een voorbehandeling geven zodat het onkruidarm is. In een platte bak uitspreiden en onkruidzaad diverse keren kans geven om te kiemen, schoffelen en dit enkele keren herhalen. Warmte en vocht laat onkruidzaden kiemen, als ze dan niet kunnen verder groeien ben je onkruid kwijt. Evt. Scharrelperiode voor kippen in die bakken?

Extra onkruid toevoegen is natuurlijk dwaas. Maar een grond/bodem geheel zonder onkruid is een illusie...wieden is altijd nodig. Belangrijk daarvoor is vooral een werkwijze waarbij je zorgt dat dit makkelijk kan en op het goede moment gebeurt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

"Mijn idee" over onkruid compost ziet er ongeveer als volgt uit,

- Zaadloos uitgetrokken: in de compostbak

- Met zaad: eerst in vat water gooien zodat de zaden wegrotten (duurt even!)

- Wortelonkruid: nu uittrekken en in de zon leggen, daarna als mulch ertussen laten of de compostbak op.

Of de composthoop in brand steken, dan zijn ze ook kapot