Frans D Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Ik heb dit jaar drie verschillende druiven geplaatst.Deze waren reeds wat ouder (+/- 3 jaar), dus ik begin niet van 0 af aan met snoei en groei.Ik heb al het e.e.a. doorgelezen over de gebruikelijke snoei, maar zit toch in twijfel en stel dan liever maar vragen erover als dat ik de plant verpest. Als voorbeeld heb ik een Glenora genomen, die duidelijker op een foto naar voren komt. Van A naar B is de stok zoals ik hem aankocht, met al beginnende zijscheuten.Vervolgens zijn die zijscheuten, lekker gaan groeien.Nu wil ik de druif het liefst twee kanten op laten groeien, maar ook graag druiven op het rek hebben.De ene kant is naar links over de poortdeur, de andere kant is naar achteren en dan langs de bovenkant van de schutting die je aan de achterkant ziet.De sering op de uiterst rechterkant van de foto, ga ik weghalen zodat er altijd genoeg zon aanwezig is. Mijn vraag is welke zijranken ik nu moet overhouden, Ik heb de ranken genummerd op lengte.Dien ik nu de twee langste ranken hiervoor over te houden; nummer 1 en 2 of juist de twee hoogst geplaatste; 3 en (de bovenste) 6?In het geval van nummer 1 en 2, moet ik dan de oorspronkelijk hoofdrank inkorten? En verwijder ik dan de overige ranken in augustus of op een ander tijdstip? Andere vraag; de Glenora heeft wat kleine druifvorming; Ik heb gelezen dat je het beste beginnende trosjes kan verwijderen.Ik zou het echter leuk vinden om al wat druiven dit jaar te hebben.Maak ik de kans daarop met het verwijderen van die beginnende trosje niet te klein? Verder heb ik een Eddy's Blue Wonder staan, die bij aankoop al wat beginnende trosjes had.Die heb ik laten zitten, maar het lijkt erop alsof ze aan het verdorren zijn; Alles maar gewoon wegknippen, of? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Ik zou de vormsnoei doen begin februari of eind januari. Nu kun je enkel de nieuwe groei wat beperken zodat je takken dikker worden.De kleinste trossen zou ik eruit halen en twee trossen ofzo over laten om eens te proberen. Persoonlijk hou ik het liefste de dikste, oudste takken over om verder te leiden. Aangezien de takken nog niet zo dik zijn, kun je hier wel vrij kiezen als je snoeit begin februari. Nu niet de houtige stammen (tss A en B) gaan snoeien want dan kan de druivelaar bloeden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Bedankt Simon.1 en 3 hebben momenteel de dikste takken, even kijken hoe dat zich verder ontwikkeld.Verder zie ik in de zijtakken zich in de oksels ook weer wat kleine scheuten ontwikkelen.Voor zover ik het heb begrepen, moet ik die straks dieven (de kopjes verwijderen) na het derde blad. Heb je wellicht nog een op- of aanmerking over de verdorde druifjes in de EBW.Is dat te danken aan het wennen op de nieuwe stand plek, of een normaal verschijnsel op de eerste trosjes?En naar ik aanneem moet ik die verwijderen en wat kleinere trosjes zonder ingedroogde vruchtjes laten staan? Deze zijn ook raar omhoog gegroeid met een vrij dikke steel i.p.v. een hangend trosje wat je zou verwachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Is natuurlijk lastig als je deze vragen stelt op een forum, want een ander denkt er weer iets ánders over he ? Op zich bloedt een druif niet in de zomer, maar simon heeft wel gelijk dat je niet te dik hout weg moet snoeien nu. Ik heb daar andere redenen voor.Je zegt dat je een 3 jaar oude druif hebt gekocht en dus al wat verder begint dan bij 0. Is niet echt het geval. Het scheelt misschien 1 jaar, dat zou kunnen, maar de druif is nog steeds erg jong en heeft nog weinig wortelstelsel ontwikkelt bij jou. Dit jaar is de plant best nog kwetsbaar; moet zich eigenlijk helemaal nog kunnen richten op groei en niet op dragen dus. Dat je hem wilt proeven snapt ook iedereen. Ik zou 2 trosjes laten groot worden. Bij verlies van de ene heb je er in ieder geval nog 1 die te proeven valt. Beter is: dit jaar géén druiven. De staande trosjes is heel normaal, die gaan veel later wel hangen hoor, ook een beetje afhankelijk van het soortje. De 1e , de Glenora, staat nu te bloeien bij jou. De 2e, Eddy's Wonder, is uitgebloeit en ik denk dat dat bruine de inmiddels verdroogde meeldraden enz. zijn. Denk niet dat er veel mis is met de trosjes, maar dat zie je met een week of wat wel. Druiven hebben dit jaar echt héél laat pas gebloeid. ( althans bij mij ) en jouw Eddy's Wonder doet het beter dan de mijne trouwens. Je kunt gerust beide druiven gewoon helemaal laten gaan dit 1e jaar. Elk blad wat de druif maakt komt zijn sterkte ten goede, de wortels, de winterhardheid, het afharden later in de herfst etc. Vormsnoei toepassen na nov, na de bladval. Ik doe het zelf dan , of in ieder geval voor de kerst bij niet vriezend weer. In late winter of vroege voorjaar heb je dus wél kans dat de druif bloedt. De sapstroom komt echt debiel vroeg op gang, hoe laat hij ook uitloopt. Moderne onderzoeken trouwens hebben aangetoond dat bij oudere planten ( niet deze ) het tijdstip van wintersnoei niet veel uitmaakt. Het bloeden is alleen schadelijk bij jonge stokken ( tot 7 jaar oud ) Je gaat beide druiven niet echt voor de oogst telen of voor de kwaliteit van de trossen begrijp ik ( je wilt er vele meters mee maken ) dus dan is de snoei later in de komende jaren niet erg ingewikkeld. je haalt het te veel aan takken in de zomer weg en kunt dat gerust een paar keer herhalen. Druiven zijn enorme groeiers als je ze de ruimte geeft. De vormsnoei van deze jonge planten zou ik dus doen in nov / winter as. En je kiest de mooiste, in jouw situatie best staande takken uit die je wilt leiden overal heen wat je wil. Je kan ze nu al wel een beetje een kant op sturen ( en ook komende maanden ). Laat hem maar veel groeien nu, des te sterker hij wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Allereerst bedankt voor je reactie. De reacties kunnen wellicht verschillen, maar dat zijn dan in ieder geval reacties van mensen met ervaring.Ik heb het geprobeerd met inlezen, maar vraag dan liever toelichting, als dat ik de fout in ga.En dat is maar goed ook, want jullie beiden geven aan nu verder niets te doen qua snoei en ik anders gewoon de voorschriften voor de zomer snoei had gevolgd. Ik heb een siertuin met fruit en de druiven zijn inderdaad niet neergezet om een topproductie te draaien, maar deels voor de sierwaarde en deels voor af en toe een lekkere tros druiven. Ik zal jullie advies ten harte nemen en behalve het geleiden van de ranken, verder niets snoeien.Naar ik aanneem betekent dit ook dat ik verder niet hoef te dieven? Ik heb trouwens nog op de andere (Noordoostelijke) schutting een derde druif staan, een Bianca.Volgens de beschrijving was deze vrij tolerant qua standplaats, dus heb die maar de minst geschikte kant van de tuin gegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodyv Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Hoi, ook ik ben nieuw hier op het forum. Vorig jaar mijn eerste twee druiven aangeplant (2 druiven uit een bouwmarkt) een Merlot en een witte Muscat. Geen benul van soorten gehad, en mij verder ingelezen gedurende het jaar en er een aantal bijgekocht (o.a. 2x onbekend, boskoop glory, bianca, dornfelder, glenora). Ik vermoed dat ik de Merlot beter kan rooien aan het einde van dit jaar, daar ik gelezen heb dat deze slecht zal rijpen in ons klimaat (heeft nu wel veel trossen hangen). Op dit moment heb ik zo'n 30 druiven staan verdeeld over ruim 15 soorten. Nieuwe aanwinsten dit jaar zijn solaris, Leon Millot, Regent, Katharina, Rondo, Nero, Schuyler, Muscat Bleu, erdbeertraube-Isabella, vanessa). Vermoedelijk zal ik hier nog keuzes uit moeten maken, omdat niet alle druiven even resistent zijn en makkelijk te houden. De druiven wil ik volgens Guillot snoei of Guillot met stiftsnoei laten groeien. Nu is mijn vraag of ik nu de takken al kan ombuigen in gewenste positie of dat ik dit pas na de wintersnoei moet doen (voor het Guillot systeem dan). De uitlopers zijn inmiddels al langer dan 1 meter en ik heb allen inmiddels getopt op 1.80 meter. Ik ben benieuwd wat jullie tips zijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts