Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tip: succesvol radijs voorzaaien


Raquette

Aanbevolen berichten

Hoi! Je leest overal dat je radijs - net als bv. biet en andere soorten met een lange penwortel - niet moet voorzaaien. Om zoveel mogelijk oogst te krijgen in mijn kleine tuintje wilde ik dat, eigenwijs als ik ben, tóch doen:). En dat werkte perfect! Dus heb je ook een kleine tuin en onbedwingbare behoefte aan veel radijs - het kan gewoon wél

 

Wat ik heb gedaan:

 

- rechthoekige bak (ong. 35 x 16cm) gevuld met potgrond

- daar in een zigzagpatroon wcrolletjes in gedrukt, totdat het randje van de wcrol nog net boven de grond uitkwam

- in elk 'rondje' 1 radijszaadje

- toen de radijsjes groot genoeg waren, mijn vingers rond het wcrolletje gegraven en voorzichtig met radijs en al opgetild en opnieuw ingegraven in de moestuinbak.

 

Resultaat: prachtige grote radijzen die uit de grond kwamen met een beschermend randje van halfvergane wcrol, precies om de radijs heen:).

 

oogstradijs57211435832168.jpg

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie weet...als ze slim zijn graven die wormkes natuurlijk gewoon onder het wcrolletje door, maar het viel me wel op dat het nog redelijk intact was gebleven. Dus aanvallen vanaf de zijkant zouden je radijzen zo misschien wel beter doorstaan!

 

NB. Bedankt Bram:)

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

GeertLaurent had het over

de giga irritante wormkes
....aardvlooien?? (maar dat zijn geen wormen, misschien wel hun maden?)

 

Zou kunnen dat het iets hogere randje rondom ze wat minder makkelijk laat rondspringen en her en der wat knabbelen (en eitjes leggen)???

 

Ik zou persoonlijk niet op het idee komen om van die vroege en kleine radijzen een voor een te gaan uitzaaien....beetje veel werk in verhouding tot de opbrengst. Maar bij (grotere) zomer/najaarsradijzen of rettich/rammenas is het het proberen waard. Jou manier kan omdat de wortel onbeschadigd blijft....als je ze "gewoon" verspeent...en dus de wortel dan wel iets beschadigt....zal er in veel gevallen geen bolletje meer gemaakt worden. Ik heb het geprobeerd met knolraapjes, die ik dunde en opnieuw uitplantte. De plantjes gingen even hangen, zelfs met direct water geven, en trokken dan weer bij en groeiden goed verder...maar mooie bolletjes kreeg ik niet meer echt.

 

Ik denk dat met radijzen en wortels hetzelfde gebeurt. De mooiste radijzen overigens, maken weinig blad en al vrij snel een flink bolletje. Ik zaai vanaf eind maart vrij vaak beetjes her en der en merk dat het soms heel goed gaat en soms minder, zelfs onder (schijnbaar?) gelijke omstandigheden. Intussen gaat het meestal wel vrij goed. Aldoende leert men, maar.... Soms ook meer loof en weinig bolletje, soms vrij snel bloei en dus niet het perfecte teeltje dat me voor ogen staat. Het weer (temperatuur, vochtigheid e.d.) zit er zeker ook voor iets tussen. Maar, hoewel ik nogal sceptisch ben over dingen als de astrologische zaaikalender, soms vraag ik me toch af of dat iets zou uitmaken...iets onvoorspelbaars en niet alles precies in de hand hebben, heeft radijzen kweken toch nog altijd wel voor me...zelfs na vele jaren (vaak) zaaien en meestal toch behoorlijke resultaten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...