Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht: witrot hout (verteerd door paddestoelen)


Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

 

Ik ben opzoek naar het witrot hout dat overblijft wanneer paddestoelen lang op houtsnippers of een stammetje hebben gestaan.

Op het hout mogen geen paddestoelen meer groeien, het weegt licht en is makkelijk te breken of te verkruimelen.

 

(Het hout is nog eetbaar voor mijn insecten.)

 

Als een paddestoelkweker hier toevallig wat van over heeft, mag je mij gerust iets laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stammetjes en stronken die al jarenlang in een bos liggen, voldoen die ook aan die kenmerken? Die zijn door jarenlange schimmelinwerking aan het vermolmen of minstens toch al heel licht geworden. Als het je gaat om nestplaatsen voor insecten e.d. lijkt me dit geschikt. Ik gebruik het zelf ook daarvoor. (Kwam vanochtend nog een grote kolonie van een soort hommels tegen in de bostuin, toen ik een hoop dorre bladeren rond zo een stammetje wat verplaatste ) Aan dat soort hout zou ik je wel kunnen helpen.

 

(De bostuin waar ik geregeld bezig ben ligt op een 10 km van de Vlaamse grens in de buurt van Knokke...)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hout uit het bos is vaak al bezet door andere insecten.

Hout uit een schimmeltuin is zuiver + ik weet welke paddestoel erop heeft gestaan en welk soort hout het is.

Het is ook vaak moeilijk een stuk te vinden dat mooi intact is.

 

Het hout in het bos is noodzakelijk voor sommige soorten insecten en er word al zo vaak opgeruimd.

 

En natuurlijk moeten de paddenstoeltelers ergens met hun hout naartoe en ik kan het goed gebruiken.

 

Ik heb zelf al geprobeert deuvels te planten (blauwe oesterzwam) op beukensnippers maar het resultaat is lang afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...