Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Loof uien valt om

Recommended Posts

Hoi moestuinders,

Er is iets aan de hand met de uien maar ik weet niet wat.

Het zijn witte en rode plantuien. In het begin groeiden ze als kool.

Reeds 2 maal het loof getrimd, maar nu valt het loof om.

Daar waar het steeltje net boven de grond komt voelt het steeltje heel zacht aan. Het loof ziet nog mooi groen maar er zit precies geen

groei meer in

Iemand die weet wat dit is en of er nog iets aan te doen valt?

Zou het kunnen dat ze zowat klaar zijn? Met de warme droogte van de afgelopen week gaat dat snel. Maar ook: Uien kunnen vrij veel droogte heel goed hebben, maar bij een volledige droge grond zal een poot ui (die niet diep wortelt!) in het 2e jaar reageren door in overlevingsstand te gaan...blad afsterven en als de condities weer beter worden alle energie in de bloei en zaadvorming te steken. Ik zal ook niet heel lang meer wachten met rooien, omdat ik eigenlijk geen bolgroei meer verwacht. En die van pootuitjes zijn bij mij nu zeker niet zo groot als andere jaren.

Reeds 2 maal het loof getrimd, maar nu valt het loof om.

Dit snap ik niet. Bedoel je dat je tijdens de groei het blad weghaalt? Zo ja, waar is dat in hemelsnaam goed voor? Dat zou dan meteen de verklaring kunnen zijn voor de zachte halzen.... Loof weghalen tijdens de groei lijkt me slecht voor de bolvorming (waarmee moeten de planten dat doen als er weinig bladgroen is?) en ook wel vragen om schimmelaantastingen op die beschadigde plekken.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Was ook mijn vraag: waarom haal je loof weg? Voor zover ik altijd heb geleerd moet je het loof van uien (en prei en knoflook) met rust laten, vooral niet beschadigen om geen plagen aan te trekken zoals uienvlieg en preimot... Als ik jou was zou ik snel een ui opgraven en de bol controleren. Dan kun je misschien nog een deel van de oogst redden.

Het loof van de uien groeit hier wel tot 40 cm hoog als je niets doet.

Het kan hier soms heel erg hard waaien en dan knakt het loof net boven de grond over.

Het is hier een gebruikelijke techniek om terug te snoeien tot zo'n 15 cm hoog en dit meerdere malen.

Mijn buurman krijgt mega-uien.

Vorig jaar heb ik niet gesnoeid en mijn uien waren nog niet half zo groot.

Ik heb ondertussen uit verschillende rijen een ui geoogst en ze zijn nog erg klein. 3 cm doorsnede.

Er zitten geen parasieten op of in de uien.

Inderdaad vind ik het moeilijk om mee te denken over wat het beste is in Corsica. Wat zeggen die tuinburen ervan, die blijkbaar veel ervaring hebben met hun omstandigheden, rassen en methodes...?

Zag laatst een documentaire over een streek in Italie, beroemd om haar uien, waar jaar-in, jaar-uit steeds op dezelfde percelen uien geteeld worden. Blijkbaar ideale omstandigheden, maar ook in strijd met alle basisinzichten over goed en gezond telen.....en toch doen ze het zo blijkbaar al vele decennia lang.

De moestuin is heus geen exacte wetenschap.

Ik heb hier in het dorp contact met meerdere moestuinders.

Eigenlijk ken ik niemand die hier aan wisselteelt doet.

Ik volg het gebeuren nu al zo'n 5 jaar zelf op dus ik kan bevestigen dat de aardappelen, tomaten, courgetten, pompoenen, komkommers enz... steeds weer op dezelfde plaats staan zonder noemenswaardige ziektes (en zonder gebruik van chemische middelen)

Ik denk dat het droge klimaat dit toelaat...

Maar wat zeggen die buren over je uien....?

Eigenlijk ken ik niemand die hier aan wisselteelt doet.

Ik volg het gebeuren nu al zo'n 5 jaar zelf op dus ik kan bevestigen dat de aardappelen, tomaten, courgetten, pompoenen, komkommers enz... steeds weer op dezelfde plaats staan zonder noemenswaardige ziektes (en zonder gebruik van chemische middelen)

Ik denk dat het droge klimaat dit toelaat...

boeiend!

maar hoe voorkomen ze bodemziekte? aaltjes? tekorten? kurkwortel? ben heel benieuwd