Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Automatische irrigatie met olla potten

kathy78

Recommended Posts

Hoi iedereen,

Na aanleiding van een youtube filmpje over Olla potten om ondergronds je planten gelijkmatig water te geven ben ik

zelf eens begonnen zo'n systeem te plaatsen.

Ik heb een aantal terracotta bloempotjes op elkaar gelijmd. Gaatjes ervan gedicht aan boven en onderkant. Twee potjes met bovenkant op elkaar zodat je een kruik krijgt. Daarna gaatje in de bovenste pot. Gardena microdrip aansluitstuk erin vastgekit en daarna met 4-6mm microdrip slang aansluiten op 16mm tyleen slang. Tyleenslang verbinden met tuinslang en die met gardena aansluiting op waterbak. In dit geval een grote speciekuip gebruikt.

Fotootje van het geheel in mijn voortuin. Ben benieuwd hoe het gaat werken. Potjes zitten in ieder geval vol met water. Op de slangetjes staat goed druk. Water spuit uit de kleine slangetjes als ik die eraf haal. Als je ook zo iets wil maken. Heb alles bij de Hornbach gehaald. Ook de waterdichte kit / lijm. Het bouwen van het geheel kost je ongeveer 1 uur exclusief drogen van de kit. Er staan nu nog geen planten in. Eerst maar eens testen of het goed vochtig wordt.

foto235841436108907.JPG

• Like 2

Nog niets geplant, maar de aardig is prettig vochtig rondom de potten. Bovenkant van de aarde is droog maar 1-2cm onder oppervlak is het vochtig. Aarde was krukdroog door de aanhoudende hitte.

Ik ga nu wat planten en zien hoe het verder gaat.

• 2 weeks later...

Het werkt goed. De potten vullen zich goed met water en zweten het water er als ware uit.

Ben het systeem nu aan het uitbreiden zodat mijn hele voortuin op het systeem aangesloten kan worden.

Mijn voortuin is pal op het zuiden en dus bloedheet.

Ik had nog wel wat problemen met het verlijmen en vullen van de gaten in de potten.

Eerst op advies van Hornbach Bison Polymax geprobeerd. Dat vulde goed de gaten en werd een soort doorzichtige flexibele laag. Helaas ondanks dat het tegen vocht zou kunnen lieten de aansluit stukjes van Gardena los en na 1 wk ging het lekken. Daarna kon ik de laag er zo aftrekken.

Weer terug naar Hornbach en toen Tixophalte of zo van Shell geprobeerd. Dit is een soort bitumen maar bleek te flexibel en zeer langszaam uit te harden. Werd een beetje taai maar niet bestand tegen trekkrachten. Toen wisten ze het in de bouwmarkt niet meer.

Ik herinnerde mij dat op youtube vaak gorilla glue gebruikt wordt maar dat is in NL niet in grootverpakking beschikbaar. Wel wist ik dat het een soort van polyurethaan lijm? is. Nou in het schap van de bouwmarkt stond wel watervaste constructielijm voor hout in combinatie met bv steen of ander materiaal. Het zou vullend zijn en een beetje schuimend en 1 onderdeel moet minstens poreus zijn. Nou dat zijn die terracotta potjes wel

Op 1 setje potjes geprobeerd en jahoor het zaakje zit retestevig aan elkaar. Ook het plastic aansluitstukje van Gardena Micro drip zit als gegoten in het gaatje van het bovenste potje.

Dus om de Olla s te lijmen heb je nodig Bison Konstruktielijm Polyurethane voor Hout en bouwmaterialen. Ik heb eerst een klein flesje gekocht van 75 gr. Je heb maar een heel klein beetje nodig want het schuimt na verloop van tijd. Dus rondom op de rand licht aanbrengen, op elkaar drukken. En voila een olla.

Hoi,

Nu dat ik eindelijk mijn definitieve ontwerp heb laat ik even van dichtbij mijn Olla zien. Voor de wat groter Ollas gebruik ik 11cm potjes en de kleiner 9cm. Bij de 11cm boor ik met een steenboor een gat voor de aansluiting. Bij de 9cm kan dat direct in het gaat onderop het potje.

Olla345551437387058.jpg

Deze Olla kan dan met 4-6mm microdrip slang aangesloten worden op een hoofdleiding. Voor het verlijmen gebruik ik een polyurethane lijm oorspronkelijk voor hout + een ander materiaal. Het zit supervast en is watervast.

Als de potjes een paar uur onder de grond staan en gevuld met water zijn haal dan de aarde eens een beetje weg. Je ziet vaak dat het potje zweetdruppeltjes heeft Aarde is vochtig. Ideaal voor planten die niet nat willen worden. Ook handig voor vakantie en in de kas. Geeft meer water als het droog is en minder nu het vochtig is.

• 1 year later...

Wat een mooi systeem Kathy, chapeau !

Hoe zit het in de winter? Graaf je de ollas uit? Ik heb ergens gelezen dat als de grond bevriest, kunnen de ollas gaan barsten. Wat is jouw ervaring daarmee?

Ik heb ook het Gardena Microdrip systeem. Op zich heel tevreden over behalve dat het lastig is het water in de grond te brengen, de grond slaat snel dicht als je continue bovenop water geeft.

Ik heb als test een klein stukje gele electra PVC buis gepakt, die heb ik onder dicht geknepen en dan de grond ingestoken. Dan krijg je toch het water in de grond, ook in kleinere bloembakken (Bijvoorbeeld BATO aardbei bakken). Of kan ik beter de hele onderkant dicht maken en dan gaatjes boren in de zijkant van het PVC buisje?

Ik wil dit pas vanaf volgend jaar gaan proberen. Wat zijn jullie gedachten hierover?

• 3 years later...