Jump to content

Nu peperzaadjes zaaien, of in december?

Rob Groen

Recommended Posts

Hallo,

Heb dit jaar wat peperzaadjes gezaaid, Royal Black, Habanero Chocolate, Goathorn en Explosive Ember, gekocht bij peperzaden punt nl en Habanero Red, Madame Jeanette en de Rode Punt Paprika uit de supermarkt, en vind het erg leuk om te doen.

Nu heb ik vandaag 3 nieuwe soortjes besteld,Carolina Reaper, 7 Pot Caramel en 7pod white en heb een vraag.

Ik heb gemerkt dat het heel lastig is om (chinense) zaden te laten ontkiemen, ivm de temperatuur.

Wat nu, als ik ze nu zaai, goede temperatuur, een grote plant van laat groeien, eventuele bloemetjes weghaal, en ze probeert te laten overwinteren, in een koele kamer,...

Ipv, moeilijk doen met verwarmde zaaibakjes enzo in December of Januari,...

Bedankt.

Die vraag is moeilijk te beantwoorden, ligt aan je situatie thuis. Of je bijvoorbeeld een geschikte plek hebt om ze neer te zetten in de winter en genoeg plaats voor ze in de vensterbank (?) het voorjaar als ze dan al wat groter zijn.

In mijn situatie (geen goeie overwinterplek) sterven de meeste planten uiteindelijk af. Dit jaar heb ik twee Rocoto Manzano's die het overleefd hebben. Maar dan geef ik ze verder ook niet veel zorg, beetje water op zn tijd.

Maar probeer het vooral uit zou ik zeggen. Ben benieuwd naar het resultaat.

Ja, ik ga het gewoon proberen idd, van de 10 zaadjes, ga ik er 3 nu zaaien, de rest in januari ofzo.

Als ik 1 plant per soort de winter door kan krijgen, is het goed, neem ik in het voorjaar wel een paar stekjes ervan.

Als overwinter plek heb ik een venster bank op het noorden in gedachte in een zijkamertje.

Het blijft er koel, geen verwarming, en ook niet te veel licht.

Ben benieuwd, heb nu al zin in het volgende seizoen,..

Was dit jaar een beetje te laat met zaaien van mijn chinense soorten, ze krijgen nu pas bloemetjes, ik hoop dat het nog wat wordt dit jaar.

Ja, ken het probleem. Ook met die Rocoto's, die hebben maar liefst 1 vrucht gegeven vorig jaar. Hoop nu toch wel op meer.

Grootste deel van mijn pepers is in februari net na het kiemen gesneuveld doordat ik in het ziekenhuis lag en de verzorger water in de verkeerde bak goot waardoor 44 van de 66 zaailingen zijn verdroogd. Dus ook erg veel leuke soorten. Heb nu maar 22 plantjes over met enorme hagelschade dus die zijn ook weer vertraagd. Het lijkt een schrale oogst te worden dit jaar.

Heb dan nu ook al zin in volgend jaar. Misschien moet ik ook maar in december beginnen ipv januari...

Ik heb nog meer hobby's, 1 daarvan is een beetje rommelen met hout, misschien is kijken of ik niet een klein kweek bakje kan maken met een TL buis erin en een verwarmingsmatje ofzo,..kan je idd in December zaaien en dan hopelijk ook iets oogsten, heb Carolina reaper gekocht,..die schijnen er heel erg lang over te doen, dus dat zou wel mooi zijn.

Heb nu 15 planten staan op mijn balkon, ook een paar rode punt paprika's, van de bas, maar die doen het erg goed,...

Zaailingen die je wilt laten overwinteren kun je naar mijn mening het beste rechtstreeks in potten zaaien eind augustus.

De temperatuur is dan nog voldoende om te ontkiemen en de dagen nog lang genoeg om een aardige plant te kweken.

In november of bij kans op nachtvorst plaats je de planten binnen in een ruimte die vorstvrij is en enig licht toelaat.

Bij zeer strenge vorst afdekken met stro en dit weer zo snel mogelijk weghalen als de vorst voorbij is.

In het vroege voorjaar (maart) de planten weer zo snel mogelijk afharden en verder opkweken.

Deze methode pas ik ook toe bij verschillende andere soorten planten en meestal is dat succesvol.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Als je op dit forum even zoekt op bijvoorbeeld: "Groeilampenkastje of Tl kastje" zijn er een aantal leuke voorbeelden ter inspiratie.

Ook zoeken op "warmtematjes" levert bruikbare resultaten op.

Zelf heb ik een Hyllis Ikea stellingkastje met dik industrieel alufolie eromheen en warmtematjes van de Repshop en 18W TL's. Voldoet voor mij prima.

Ga ik zeker doen Erny,..krijg vandaag als het goed is mijn nieuwe lichting zaadjes binnen van peperzaden punt nl., dus zal er binnenkort aan beginnen.

Carolina Reaper

7 Pod White

7 Pod Caramel

Heb ook wat besteld op Alibaba, uit China.

Die waren heeeel erg goedkoop.

8 soorten 30 zaadjes/soort, 240 zaden samen.

Naga Morrich

Bih Jolokia

Bhut Jolokia

Dorset Naga

Dorset Naga LT

7 Pod

Trinidad Scorpion

Trinidad Scorpion FG

Heb ook 20 zaadjes van licht blauwe pepers besteld...

En 20 Hahanero White Lightning.

280 zaden, voor iets meer dan €5,00, gratis verzenden.

Vink een goeie deal...

Jij houdt wel van een beetje hitte zie ik...

Die lichtblauwe... ben ik wel erg nieuwsgierig naar... Daar wil ik wel wat zaadjes met je van ruilen. Bijvoorbeeld in ruil voor de Sepia Serpent (niet gemakkelijk verkrijgbaar).

Heb je een directe link naar die lichtblauwe trouwens?

Er gaan hier op het forum wel ruilzadenenveloppen rond (ook een capsicumzadenenveloppe), en ook op de peperfora zijn diverse ruilacties. Daardoor kan je je verzameling nog meer uitbreiden met spannende soorten en anderen laten meegenieten van je nieuwe overdaad aan zaden.

capsicum-zadenenvelop-t13937.html

http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=2231&p=43601&hilit=zadenruil#p43601

http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?f=40&t=2822&p=39107&hilit=seed+swap#p39107

Ook veel kweekkastenbouw en belichtings- en voedingsinfo daar te vinden.

En niet al te ver uit jouw buurt is er na de zomer ook nog een leuk peperfeestje.

http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?f=22&p=42264#p42264

Edited by Guest

Dit is de link naar die blauwe peper zaden.

http://www.aliexpress.com/snapshot/6767800055.html?orderId=68076452295269

Maar ik zag ook zaden van blauwe aardbeien, de zoekmachine vond er al iets over op dit forum, het schijnt oplichterij te zijn.

Tegen de tijd dat je er achter komt dat het niet klopt, is de termijn voor een claim afgelopen.

Klinkt logisch.

post280647.html?hilit=blauwe%20aardbei%20blauwe%20aardbeien#p280647

Ben bang dat het bij de pepers hetzelfde is.

Kon er ook al geen foto's van planten van vinden op het web.....

Maarja, we zien wel,...die blauwe aardbeien zien er niet echt lekker uit vind ik trouwens,..

Ja lijkt mij wel leuk idd, zaden ruilen, heb net de zaden van peperzaden punt nl binnen, zat een zakje Hongarian Hot Wax zaadjes bij,...mooi.

Heb volgend jaar plek voor 1 plant per soort volgens mij,..lol,..maar dat geeft niet.

Heb gisteren ook nog een puntpaprika mix bij de bas gekocht, zaten witte, rode, oranje en groene in, rood heb ik al op mijn balkon staan,..

Grappig hoor, je balkonnetje helemaal volstouwen,..kan nog wel een paar bakken ophangen ook denk ik,..hahaha,..

Edited by Guest

Moest mij even registreren,..ja is idd een leuk experiment,..we zullen zien,..lijkt mij lachen als er echt turquoise pepers aankomen,..

Ben eigenlijk het meest benieuwd naar die Carolina Reaper,..die waren duur, 4 zoveel, voor 10 zaadjes.

Ook die hadden ze trouwens, 1000 zaden voor een paar euro, maar vraag mij af of het ook echt wat is.

Je bent er wel een hele tijd mee bezig en betaal toch liever iets meer, dat je weet dat je werk beloond wordt,ipv goedkoop spul, hoop werk en dan ineens kerstomaten hebben staan,..lol...