Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika en peper overwinteren?


BertSchuilenburg

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een aantal tweetal peper en een tweetal paprika plantjes staan die nog niet erg groot zijn en dit jaar, denk ik, ook geen opbrengst zullen geven. Ik heb ze te laat gezaaid. Nu vind ik het zonde om ze straks weg te moeten gooien.

 

Kunnen mijn peper en paprika plantjes overwinteren en wat moet ik daarvoor doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed mogelijk peperplantjes te overwinteren.

 

Hoeveel plaats heb je? Paprika en peperplanten mogen niet te koud staan (dus een niet verwarmde kas is te koud). Ze moeten dus al snel binnen in huis staan. Niet te veel water geven en de temperatuur zo rond de 12-15 graden is voldoende om ze te laten overwinteren. Zorg wel voor een lichte plek, bijvoorbeeld de vensterbank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat levert geen kwalitatief goede tomaten plant op. Het is technisch gezien mogelijk om ze op een warme en vooral lichte plaats te overwinteren. Maar in de winter zijn de dagen minder lang en is er een tekort aan licht (tenzij je lampen gebruikt) waardoor de planten het licht gaan zoeken. En er zijn nog meer factoren die het overwinteren van tomatenplanten bemoeilijkt.

 

Nee te veel moeite, je kunt beter nieuwe zaaien in het voorjaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ha rommert,

 

Paprika's en pepers groeien bij een temperatuur van 15-18 graden of daaronder niet echt meer en dat is eigenlijk ook het doel. Het doel van overwinteren is om de planten in leven te houden maar ze geen vruchten te laten dragen. Om vrucht te dragen hebben paprika’s en pepers warmte en veel licht nodig. Het gemiddelde huis of standplaats in de winter kan niet voldoend aan die voorwaarden. Hogere temperaturen zorgen er voor dat de plant hevig gaat groeien wat in combinatie met een gebrek aan licht in de winter leidt tot zwakke planten. Wil je vruchten dat moet men bijlichten met speciale groeilampen. Voor het overwinteren is dat niet nodig (maar wel een lichte en vorstvrije standplaats).

 

Als het goed is zal je ook zien dat ze hun blad aan het verliezen zijn, of heb je dat er afgesnoeid?

 

De schimmel kan verschillende oorzaken hebben maar is niet direct iets om je zorgen over te maken. Ik zou het watergeven even matigen, een keer in de 3-4 weken een beetje water is voldoende om er voor te zorgen dat de grond niet uitdroogt. De planten gebruiken immers maar weinig water

Link naar reactie
Delen op andere sites

van dat blad verliezen dat klopt want het verdorde een beetje die heb ik er dus afgeknipt. maar er zit nog voldoende groen blad tussen. en die schimmel komt denk ik door de voeding want ik heb een week geleden voeding voor groenten bij ze gebruikt en ik denk dat dat is gaan schimmelen. en ik heb er ook al nieuwe potgrond bij gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou goed kunnen dat de schimmel komt door de mest. Die mest hebben ze voorlopig niet nodig. Pas als ze straks weer bloemetjes krijgen zou ik ze bijmesten. Zet de planten in ieder geval niet te warm, doe dat pas weer als het buiten weer wat warmer en lichter wordt. Ik zou het zelf niet eerder doen dan Maart want je weet pas in Mei kunnen ze naar buiten. Als je ze warmer wilt zetten zorg dan voor een lichte plaats, de groei zal dan langzaam herpakken. Dat je de bladeren hebt laten zitten is goed, het hoort dat ze afvallen door het overwinteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Hm, niet goed Maar ons huis was ook nog niet echt lekker dicht (zoals je je wel kunt herinneren van de moestuindag ) en dus werd het in die kamer kouder dan ik van te voren had gedacht.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nu ook mijn paprika planten van vorigjaar binnen staan

maar de groeien niet echt en er zit schimmel op de potgrond.

is er een reden voor dat ze niet willen groeien of is dat normaal dat ze dat winters niet doen?

 

Hoe ziet de "potgrond" schimmel dan uit? ik ga binnenkort ook paar paprika's zaaie dus als ik die "ziekte' krijg wil ik die wel snel ontdekken , heb je soms een foto van ofzo of een goed beschrijving?

 

thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik de paprikaplanten in november uit de grond gehaald in de kas en in potten gezet, daarna binnen gezet maar in de loop van de winter kwijnden de meeste weg en in het voorjaar had ik er nog één over die na het terug planten in de kas wel weer ging groeien maar voorbijgestreefd werd door de nieuwe paprikaplanten dus voor mij een mislukt experiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem in elk geval nu al in een pot zetten zodat je hem naar binnen kunt halen bij vorst....pepers overwinteren over het algemeen redelijk....zolang er licht is en geen vorst, houd je ze in leven...en heb je volgend jaar grotere planten en grotere opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...