Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wortelen in pot op tafelhoogte


citroen

Aanbevolen berichten

Als probatie heb ik dit jaar in een diepe pot op tafel hoogte (tegen de wortelvlieg) in de serre wortelen gezaaid .

Nu begint het loof ervan dun en erg licht groen te worden .

Is dit een gebrek aan meststoffen ?

Daar ik dagelijks water heb moeten geven ,en volgens mij de grond daardoor totaal uitgespoeld is .6-IMG0006-00531221436261885.JPG5-IMG0005-00556021436261907.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het enkele jaren geleden ook zo geprobeerd. Werd niet zo veel , inderdaad. Ik denk een combinatie van te warm (wortel is echt een plant voor de koudere grond), onregelmatig droog en vochtig in zo een betrekkelijk kleine pot en misschien inderdaad ook voeding. Een wortel vraagt weinig, maar een lichtvoedende bodem (bijvoorbeeld van rijpe compost die al even ligt en langzaam wat voedingsstoffen beschikbaar maakt) vindt ze toch wel lekker. Met een goed ontwikkeld bodemleven daarin kan een wortel op grote diepte en grotere afstand de gewenste voedingsstoffen verzamelen.... In de tuin, in de luwte en schaduw van andere gewassen, heb je veel meer succes met een teelt waarschijnlijk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de serre lijkt me nou juist níet de aangewezen plek om wortelen te verbouwen. En de pot lijkt ook behoorlijk taps toe te lopen dus weinig ruimte te laten voor best wel veel wortelplantjes... Dus pure armoede daar in die pot denk ik, qua ruimte, voeding, aarde, temperatuur, vocht...

Pot lijkt mij net groot genoeg voor misschien 1 wortel.

Er staat hier op het forum érgens een plaatje van hoe diep de wortels van de wortelplanten wel niet gaan... En dat is best wel diep en breed.

 

Wat was de reden dat je de wortelen in de kas wilde verbouwen ipv volle grond of in échte grote diepe bak buiten? Was dat alleen vanwege de wortelvlieg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erny ,alleen tegen de wortelvlieg ,maar ik had de pot best buiten kunnen plaatsen ,alleen was dat geen zicht zo op het veld en op een verhoog... ,en zoals ge zegt de pot loopt taps toe .het was een probatie omdat ik alle jaren de wortelvlieg op mijn wortelen in volle grond had (zonder afdekking van vliesdoek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dan dat je beter in een mooi groot stuk goed insectengaas kunt investeren (gaat echt jaren en jaren en jaren mee) en dat je ze dan daaronder gaat verbouwen. Vliesdoek is daar niet echt geschikt voor, komen snel gaten en scheurtjes in.

Bijvoorbeeld hier:

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienetten

 

Ook heerlijk voor je prei en kool. Is een lekker veilig gevoel als ze onder hun anti-insectengaastentje staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...