Rikb Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Hallo, Ik heb 2 pruimen boompjes (patio) .. begin dit jaar gekregen en in een pot gezet. Na een aantal weken kreeg ik er hagelschotziekte in .. en nog spint waardoor ik bruine kopjes kreeg .. njaa na wat spuiten met allerlei goedjes doen ze het nu goed .. Er zijn op de foto 2 hele lange takken te zien .. wat moet ik hiermee doen? Moet je uberhaupt deze boompjes snoeien? (ik las ergens pruim eerste 5 jaar niet snoeien) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 krijg toch het idee dat ze veel te kleine potten hebben ,daar zou ik ( IN DIT GEVAL ) EERST NAAR GAAN KIJKEN OF HET MOGELIJK IS ZE IN VOLLE GROND TE ZETTEN.anders in +- 70 liter potten. die lange takken zou ik zelf wel op de hoogte van de andere takken afsnoeien. maar andere forumleden hebben er misschien een andere kijk op. even afwachten dus op meer respons roetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikb Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Het is de bedoeling dat ze in potten blijven. De verkoopster van tuincentrum heeft ze verkocht Icm deze potten. Volgendjaar of het jaar daarop gaan ze naar grotere pot. Als ik zie waar ze uit komen dan hebben ze nu 10x zo groot. Enig idee wanneer ze gaan bloeien / vrucht geven? (Heb ze in april gekregen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 die bloeit dit jaar niet meer, wordt volgend jaar april wsnlkzo een patio kun je best klein houden, snoeien in augustus bij droog weer, maar wel goed verzorgen, denk aan een bonsai...voorbeeld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikb Posted July 12, 2015 Author Share Posted July 12, 2015 Nog wat gevonden: Waterloten: Lange scheuten die ontstaan op snoeiwonden of knoppen die geen bloesem hadden. Makkelijk te herkennen omdat ze recht omhoog groeien en snel lang worden. Snoei deze altijd helemaal weg, ze vragen veel energie van de boom. Niet half doorknippen, dan vormen ze weer uitlopers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADOPEG Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Hoi, Wij hebben onze pruim als volgt gesnoeid:Voor: Na: Wat vinden jullie ervan? Quote ~ Vita rosa est ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Na posten kwam de goede foto naar voren.Zal nog een kijken Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Dat is een flinke snoeibeurt.. Je hebt er wel héél weinig blad aan laten zitten. Ik knip meestal van hoofdtakken 1/3e weg en het hout van dit jaar tot 1/2e. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Hoi, Wat vinden jullie ervan? In het vroege voorjaar 2016 zou ik eenzijdig wortelsnoei toepassen, anders gaat ie alsnog als een raket de hoogte in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADOPEG Posted October 3, 2015 Share Posted October 3, 2015 Hoi Persica, Bedankt voor je hulp!Vraagje uit interesse: waarom gaat deze boom straks de lucht in, en wat bedoel je met eenzijdige? Quote ~ Vita rosa est ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted October 3, 2015 Share Posted October 3, 2015 Als je een pruim zwaar snoeit dan zal deze daarop reageren met een zeer sterke groei. Met eenzijdige wortelsnoei wordt bedoelt dat je over ongeveer 180 graden de wortels snoei. Dus niet rond de hele boom maar slechts aan 1 zijde. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 3, 2015 Share Posted October 3, 2015 Aangezien je de boom onlangs nogal flink hebt aangepakt, (dit kun je beter doen door) d.m.v in juni, juli een tak wegnemen (--> zomersnoei) In sept zo drastisch snoeien ga je in de lente een enorme groei krijgen (veel waterloten) kaarsrecht de lucht in, om dit wat af te remmen kun je de wortels aan een zijde, dit is dus de helft van een cirkel tot op 30 cm diepte de wortels wegsteken of weg kappen. Hierdoor zal de boom minder krachtig gaan groeien, en hopelijk meer vruchthout gaan ontwikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADOPEG Posted October 3, 2015 Share Posted October 3, 2015 Bedankt voor de antwoorden. Dit is onze eerste snoei. Uiteraard zijn we blij iets te kunnen leren. We hebben dus ook nog geen zomersnoei kunnen doen. Dan de wortels maar snoeien. Bedankt voor de tip! Quote ~ Vita rosa est ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts