Jump to content

Pruimenboompjes lange takken, snoeien?

Rikb

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb 2 pruimen boompjes (patio) .. begin dit jaar gekregen en in een pot gezet. Na een aantal weken kreeg ik er hagelschotziekte in .. en nog spint waardoor ik bruine kopjes kreeg .. njaa na wat spuiten met allerlei goedjes doen ze het nu goed ..

Er zijn op de foto 2 hele lange takken te zien .. wat moet ik hiermee doen?

Moet je uberhaupt deze boompjes snoeien? (ik las ergens pruim eerste 5 jaar niet snoeien)

5CC54E65-6EC0-4E13-BD2D-AFE24D527644.jpg

krijg toch het idee dat ze veel te kleine potten hebben ,daar zou ik ( IN DIT GEVAL ) EERST NAAR GAAN KIJKEN OF HET MOGELIJK IS ZE IN VOLLE GROND TE ZETTEN.

anders in +- 70 liter potten. die lange takken zou ik zelf wel op de hoogte van de andere takken afsnoeien. maar andere forumleden hebben er misschien een andere kijk op. even afwachten dus op meer respons roetjes

Het is de bedoeling dat ze in potten blijven.

De verkoopster van tuincentrum heeft ze verkocht Icm deze potten.

Volgendjaar of het jaar daarop gaan ze naar grotere pot.

Als ik zie waar ze uit komen dan hebben ze nu 10x zo groot.

Enig idee wanneer ze gaan bloeien / vrucht geven? (Heb ze in april gekregen)

Nog wat gevonden:

Waterloten: Lange scheuten die ontstaan op snoeiwonden of knoppen die geen bloesem hadden. Makkelijk te herkennen omdat ze recht omhoog groeien en snel lang worden. Snoei deze altijd helemaal weg, ze vragen veel energie van de boom. Niet half doorknippen, dan vormen ze weer uitlopers.

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Als je een pruim zwaar snoeit dan zal deze daarop reageren met een zeer sterke groei.

Met eenzijdige wortelsnoei wordt bedoelt dat je over ongeveer 180 graden de wortels snoei. Dus niet rond de hele boom maar slechts aan 1 zijde.

Groetjes,

Bram

Aangezien je de boom onlangs nogal flink hebt aangepakt, (dit kun je beter doen door) d.m.v in juni, juli een tak wegnemen (--> zomersnoei)

In sept zo drastisch snoeien ga je in de lente een enorme groei krijgen (veel waterloten) kaarsrecht de lucht in, om dit wat af te remmen kun je de wortels aan een zijde, dit is dus de helft van een cirkel tot op 30 cm diepte de wortels wegsteken of weg kappen. Hierdoor zal de boom minder krachtig gaan groeien, en hopelijk meer vruchthout gaan ontwikkelen.

Bedankt voor de antwoorden. Dit is onze eerste snoei. Uiteraard zijn we blij iets te kunnen leren.

We hebben dus ook nog geen zomersnoei kunnen doen. Dan de wortels maar snoeien. Bedankt voor de tip!

~ Vita rosa est ~