Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruimenboompjes lange takken, snoeien?


Rikb

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 pruimen boompjes (patio) .. begin dit jaar gekregen en in een pot gezet. Na een aantal weken kreeg ik er hagelschotziekte in .. en nog spint waardoor ik bruine kopjes kreeg .. njaa na wat spuiten met allerlei goedjes doen ze het nu goed ..

 

Er zijn op de foto 2 hele lange takken te zien .. wat moet ik hiermee doen?

Moet je uberhaupt deze boompjes snoeien? (ik las ergens pruim eerste 5 jaar niet snoeien)

 

5CC54E65-6EC0-4E13-BD2D-AFE24D527644.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

krijg toch het idee dat ze veel te kleine potten hebben ,daar zou ik ( IN DIT GEVAL ) EERST NAAR GAAN KIJKEN OF HET MOGELIJK IS ZE IN VOLLE GROND TE ZETTEN.

anders in +- 70 liter potten. die lange takken zou ik zelf wel op de hoogte van de andere takken afsnoeien. maar andere forumleden hebben er misschien een andere kijk op. even afwachten dus op meer respons roetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de bedoeling dat ze in potten blijven.

De verkoopster van tuincentrum heeft ze verkocht Icm deze potten.

Volgendjaar of het jaar daarop gaan ze naar grotere pot.

Als ik zie waar ze uit komen dan hebben ze nu 10x zo groot.

 

Enig idee wanneer ze gaan bloeien / vrucht geven? (Heb ze in april gekregen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat gevonden:

 

Waterloten: Lange scheuten die ontstaan op snoeiwonden of knoppen die geen bloesem hadden. Makkelijk te herkennen omdat ze recht omhoog groeien en snel lang worden. Snoei deze altijd helemaal weg, ze vragen veel energie van de boom. Niet half doorknippen, dan vormen ze weer uitlopers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 2 weeks later...

Aangezien je de boom onlangs nogal flink hebt aangepakt, (dit kun je beter doen door) d.m.v in juni, juli een tak wegnemen (--> zomersnoei)

 

In sept zo drastisch snoeien ga je in de lente een enorme groei krijgen (veel waterloten) kaarsrecht de lucht in, om dit wat af te remmen kun je de wortels aan een zijde, dit is dus de helft van een cirkel tot op 30 cm diepte de wortels wegsteken of weg kappen. Hierdoor zal de boom minder krachtig gaan groeien, en hopelijk meer vruchthout gaan ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...