Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien... veel en groot blad maar weinig vruchten


Sin Fronteras

Aanbevolen berichten

Onze aardbeien (ras onbekend, krijgertje van vrienden die nu lange tijd op reis zijn) staan voor het eerst op een pas ontgonnen stuk van onze tuin (zandgrond), waaraan een flinke hoeveelheid oude stalmest en (erg) oude compost aan is toegevoegd.

 

Vanaf vroeg in het jaar waren de planten flink aan het groeien. De bladen zijn groot en stevig en er zit volstrekt geen ziektes of plagen in, maar aan de beste planten zaten hooguit vijf of zes vruchten, sommige maar één of twee. Nu komt er zo nu en dan nog een aardbeitje aan een plant, een stuk kleiner dan de eerste exemplaren (die wel erg lekker en groot waren). De planten zijn goed uitlopers aan het maken, maar als ze zo weinig opbrengen, vraag ik me af of ik niet beter een ander ras kan kiezen.

 

Komt iemand dit bekend voor? Wat doe ik verkeerd?

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Balto zegt kan heel goed.

 

Maar hoe oud zijn de planten? Als het van afleggers van verleden jaar is en ze zijn pas laat genomen en geplant, kan het zijn dat de bloei nog even uitblijft tot volgend jaar. Ik zou een jaartje afwachten en in ieder geval niet extra meer bemesten.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een open tuin zonder schaduw waar ze staan, of?

 

Ik heb een stukje aardbeien staan, vlakbij een wilg.

De planten die het verst weg staan bij de boom krijgen de meeste zon op een dag, degene die het dichtst bij de boom staan, krijgen meer schaduw op een dag.

Het viel mij daarbij op dat de planten die de meeste schaduw hadden op een dag er het meest gezond uitzagen.

Veel en mooi groen, weinig vraatschade, maar daarentegen niet veel aardbeien.

Degenen die de meeste zon op een dag hadden, waren minder mooi in hun groen, hadden veel te voorduren van vraatschade, maar gaven wel de meeste aardbeien.

Naar mijn ervaring en mening kan de standplaats dus ook invloed hebben op de blad en vruchtzetting.

 

Ik moet wel zeggen, dat dit me pas het meest opviel nu ze hun tweede jaar in gingen.

Ik heb gelezen, dat de plant zijn blad en vrucht aanzet al in het jaar ervoor opbouwt.

Als die mate van blad en vrucht aanzet afhankelijk is van de standplaats op dat moment, dan zou wellicht ook de standplaats van dat moment van invloed kunnen zijn.

 

Ik bedoel daarmee te zeggen; stel dat de moederplant en een aflegger het seizoen hebben doorgemaakt op een schaduwrijke plek en die aflegger dus daar zijn blad en vrucht aanzet op heeft bepaald.

Wanneer je dan die aflegger vervolgens in het opvolgende seizoen op een zonrijke plek plant, dan zal hij daar nog steeds veel groen en weinig vruchten geven, omdat de aanzet daarvan al in het jaar ervoor heft plaats gevonden.

 

Afijn, zomaar een theorie.

Ik weet niet of iemand dat wel eens heeft getest, het zou wel eens interessant kunnen zijn om zoiets te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...