Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bloemen in courgetteplant


dxnature

Aanbevolen berichten

Het kan zijn dat je planten tot nu toe vooral mannelijke bloemen hadden, dan moet je gewoon even geduld hebben, de vrouwelijke bloemen komen wel.

Of je vrouwelijke bloemen worden niet bestoven, het vruchtbeginsel (duidelijk te zien onder de bloem) sterft dan af. Je kunt de vrouwelijke bloemen handmatig bestuiven met een penseeltje, of je breekt een mannelijke bloem (verwijder de bloemblaadjes) en wrijf met de stamper van de mannelijke bloem voorzichtig over de stamper van de vrouwelijke.

Je moet dan iedere ochtend even naar je planten want de bloemen bloeien alleen in de ochtend.

Als je hier meer over wilt weten zoek dan eens op "courgette bestuiven" er zijn hier geloof ik meerdere topics over met uitgebreidere uitleg.

Succes.

search/gsearch_body.html?q=corgette%20bevruchten

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgettes zijn eenhuizig en eenslachtig (zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen aan dezelfde plant, maar wel apart). Soms (vaak?) verschijnen er eerst alleen mannelijke bloemen. Daar komen uiteraard geen vruchten van.

Gewoon afwachten, komt wel goed.

Meer weten?: zoek rechtsboven (Google Aangepast zoeken) bijvoorbeeld op 'courgette mannelijke bloem'. Ik wens je veel leesplezier (en nu weet je dat er een zoekfunctie is).

En als je wel mini vruchten krijgt die niet verder uitgroeien, dan waren dat onbevruchte vrouwelijke bloemen. Ook gewoon afwachten. Met een penseeltje of anderszins bevruchten kan, maar is meestal niet nodig.

Edit: Jenneke was me net voor.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Ron,

 

Daar had ik ook last van met mijn patissonplant. Eerst kwamen er alleen mannelijke bloemen aan. Na twee weken kwamen pas de eerste vrouwelijke bloemen (kun je goed zien door het vruchtbeginsel). Het is dus even afwachten. Of er iets aan te doen is om de plant sneller vrouwelijke bloemen te laten aanmaken weet ik niet. Iemand anders misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannetjesbloemen dus, die komen inderdaad wat vroeger op. De vrouwelijke bloemen (met vruchtbeginsel) komen vanzelf, maar wel iets later. Is niks om je zorgen over te maken. Bij de pompoen en komkommer gaat het ook zo, eerst veel mannelijke bloemen en dan wat later de vrouwelijke bloemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...