Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Deksel op de compostbak

GTman

Recommended Posts

Na het zien van dit: http://www.ecote.nl/index.php/producten/compostbakken had ik een vraag. Het gaat niet zo zeer om die compostbak, maar wel om het feit dat je er een dak bij kan kopen. Hiermee kan je je compostbak afdekken.

Nu is mijn vraag: Waarom wil je de compostbak afdekken? Hij moet toch goed kunnen luchten en er moet water bij kunnen (regen)?

Zelf heb ik ook nog een compostbak staan op de tuin. Deze heb ik van de vorige eigenaar overgenomen. Hier zit ook een deksel bij maar doe die er nooit op.

Misschien weet iemand waar dit voor wordt gebruikt?

Het is wel zinvol om je rijpende compost te kunnen afdekken. Maar dat kan ook met een stukje zeil, doek o.i.d. of zelfs door er pompoenen of zo langs te laten groeien.

Ligt ook wat aan de plek waar ie staat wanneer je afdekt. Lucht kan er in vanaf de zijkanten, en een of meerdere keren omzetten tijdens de rijping is ook gunstig voor mengen en compostering....dan wordt het sowieso overal nog eens van zuurstof voorzien. Daarvoor maakt een afdekking niet zo veel uit.

Waarom afdekken?

1. Vooral de stikstofrijke ingrediënten spoelen uit of gaan als ammoniak in de lucht voordat ze worden omgezet naar stabiele verbindingen in de compost. Snel verterend groen en organische mest kunnen zo, ook in de composthoop, een erg vervuilende werking hebben voor het milieu (en zijn niet voor je uiteindelijke compost ter beschikking). Ik vind dit echt een onderschat probleem bij veel hobbytuinders die soms karrenvrachten mest op hun tuin leggen of onafgedekt laten rotten. Ze doen precies wat boeren al lang niet meer mogen vanuit milieuoogpunt Als compost goed wordt gemaakt (mengen groen en bruin materiaal) dan is de uitstoot minimaal en ontstaan er verbindingen die juist niet vervuilend (wel langdurig voedend) werken. Dat is precies een belangrijke reden waarom compost juist wel milieuvriendelijk is (naast de voedende werking voor een gezonde levende bodem en het alternatief voor (kunst-)mest.

2. Om de vochtigheid (ook wat temperatuur) wat te regelen/stabiliseren. Zeker als je hoop of in de volle zon ligt of in de wind, zal ze sterk drogen, terwijl je een redelijke vochtigheid nodig hebt voor een vlotte en goede compostering. Door af te dekken kun je dit bijsturen en de gewenste vochtigheid beter in de hand houden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ze doen precies wat boeren al lang niet meer mogen vanuit milieuoogpunt

Daar zeg je wat

... de gewenste vochtigheid beter in de hand houden.

Maar hoe doe je dat precies? Ik heb het idee dat die van mij erg droog is, maar ik weet niet hoe ik dat kan bepalen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Bedankt voor het antwoord Weknow. Uiteraard heb ik me al lang geleden goed ingelezen in de materie van composteren.

Ik vroeg het me gewoon af aangezien veel bronnen elkaar tegenspreken. Bij de ene moet je een zo open mogelijke compostbak hebben voor beluchting. Bij de ander (Velt) moet hij relatief gesloten zijn voor de temperatuur.

Ik heb nu zo'n zwart klein compostbakje staan van ongeveer iets minder dan 1m3 denk ik. Er zit aan de voorkant en aan de achterkant een klep voor ventilatie. Deze waren dichtgemaakt met stenen trouwens. Deze stenen heb ik verwijderd en er weer ventilatiegaten van gemaakt. Maar de deksel heb ik er wel op.

Voor extra goede ventilatie heb ik de onderste laag gemaakt van aardpeerstronken. Hier bovenop wissel ik telkens af tussen groen en bruin materiaal en af en toe een mix van lavameel en koemestkorrels. Graag doe ik er ook nog iets van mest tussen, maar ik moet nog even kijken waar ik dat het beste kan halen.

Maar is het qua luchtvervuiling dan wel goed om de bak af te dekken met de deksel en aan de voor- en achterkant van de bak de ventilatiegaten open te zetten?