cedricm Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Hallo,Ik denk dat ik met de aardappelplaag zit in mijn serre, wel superraar want ik verlucht mijn serre super goed (de serre staat altijd open). Heb om de twee weken met bordeauxse pap gespoten van Naturen en snoeien van mijn tomatenplanten doe ik ongeveer om de twee dagen. Heb enkele foto's in gestoken, het zijn gelukkig maar enkele bladeren. Zat nu ook te denken dat het misschien een verkleuring is van het blad van de felle zon van de voorbije dagen (hoop dat het dat maar is) Dank u wel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Ik denk dat het toch phytophtora is, maar je er heel vroeg bij bent. Snel alle bladeren met plekken eraf halen zou ik in ieder geval doen en weer met bordeauxe pap besproeien. Het warme weer vermindert de ziektespreiding ook. Dus misschien heb je dan een goeie kans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 is het wel phytof? ze staan overdekt in een serre. Ikzelf kweek ze in de kas en heb nog nooit phytof gehad en dat al 8 jaar lang. en ik wordt omgeven door pieper telers waar de phytof welig tiert. in de hele polder is het de laatste jaren een eldorado voor phytof.in eerste instantie dacht ik ook gelijk: waarom spuit je bordeauxepap.? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 zijn stengels/vruchten aangetast? En idd, dan spuit je al die rotzooi op je planten en in je grond en zou je nog plaag krijgen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Bij mij zien de onderste bladeren er ook zo uit. Gewoon veroudering. Ik knip ze eraf en klaar. Geen Phyto. Plaats eens een foto van het geheel? Dat geeft een betere indruk. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cedricm Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Heb eens deze namiddag een paar foto's getrokken en kwam tot de constatatie dat er geen lelijke bladeren meer zijn bijgekomen, ook geen bruine vlekken op de stam en geen rotting van de tomaten. Dus zal wss geen tomatenplaag zijn! Dank u wel voor de reacties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 prima. blijft enkel mijn nieuwschierige vraag over van de bordeauxe pap. is dat preventief tegen iets? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Wikipedia zegt:Bordeauxse pap is beslist niet een van de minst giftige fungicides. Koper is als zwaar metaal potentieel schadelijk voor de gezondheid, maar het wordt nog steeds gebruikt in wijngaarden. De hoeveelheid koper die mag worden gesproeid in wijngaarden en de maximale hoeveelheid koper in de bodem is in Frankrijk aan wettelijke grenzen gebonden. Het regelmatig toepassen van het middel in wijngaarden leidt tot accumulatie van koper in de bodem. Waarom zou je dat willen?! In het microklimaat van je kas?Een gezonde bodem geeft gezonde planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cedricm Posted August 13, 2015 Author Share Posted August 13, 2015 Het is mijn eerste jaar en na wat leeswerk, heb ik beslist in mn serre de tomaten niet meer te sproeien. (snoeien en verluchting zou dus meer dan voldoende moeten zijn?)Had nog wat tomatenplantjes over en heb die buiten gezet (gedeeltelijk in een pot en gedeeltelijk in de volle grond). Als ik die niet sproei dan heb ik toch immens veel kans op meeldauw en tomatenplaag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Meeldauw heb je altijd kans op, maar ik heb liever meeldauw dan dat ik vaak met Bordeauxse pap zou moeten sproeien. Meeldauw (heb het overigens nog nooit bij mijn tomatenplanten gehad) kun je ook makkelijk biologisch bestrijden, zeker als je er tijdig bij bent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts