Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Is dit een ui?

veuvecouderc

Recommended Posts

Ik heb in een van mijn perkjes een ui achtig knolletje - dat ik elders in de tuin vond - in de grond gestopt, er kwam een hele lange stengel aan en een knop, en uit die knop kwamen weer sprieten (zie foto's). Dat openbrekende hulsje dat lijkt heel erg op ui, maar die sprieten ken ik niet? Is dit wel een ui? Zo ja wat voor een dan? Zo nee, wat is het dan wel? 1e foto 16 mei, 2e foto 25 mei

2a9thq9.jpg

o6e3w8.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Denk zeker een ui, maar je hebt meerdere soortjes die in de bloem kleine broedbolletjes/plantjes maken die je later kan uitplanten.

voor egyptische ui is de bloeisteel te dun, het is een van de fijnere look soortjes

zoiets als kraailook, apart vindt ik dat ik dacht dat het na de bloei onstaat en bij jouw is het eerder voor de bloei.

Players only love you when they're playing.

Vindt jij niet Jorieke dat de plant eerst zijn bloem had moeten laten zien en dan die sprietjes laten uitlopen,

ik vindt ongewoon dat de sprietjes al voor de loem zichtaar is er uit barsten.

Inmiddels is het 28 mei en zijn de bolletjes (alhoewel bolletjes...) zichtbaar! Begrijp ik het goed dat wanneer ik die roze dingen straks uitplant heb ik volgend jaar nog meer kraailook? Toch is het vreemd, ik heb echt geen bloem gezien hoor en ik heb 'em elke dag vanachter een biertje bekeken

Wanneer oogst ik die bolletjes?

scfh9h.jpg

Veuvecouderc

Ze drogen straks helemaal mooi op, en ze kunnen dan inderdaad weer in de grond. Of in de pan

Ik had er flink wat vorig jaar, die ik samen met een paar volwassen tenen (voor meer volume) fijn heb gehakt en onder olie heb gezet in kleine potjes. Hoef je voor een maaltijd geen knoflook te pellen/snijden als je makkelijk wilt doen (dat heb je soms, doordeweeks )

Ze bloeien inderdaad niet, niet zoals ui. Al bloeit ui ook niet altijd.

Ja dat is inderdaad wat raar, maargoed de look familie is zo groot, mischioen is het voor een soort normaal er zijn ook wat ondersoorten bij kraailook

dus kan best.

Ja de broedbolletjes kun je planten dat is het leuke ervan, ik zou wachten tot de bolletjes beetje bruin/droog zijn zo krijg ik ze binnen en plant ze dan direkt.

Nuja heel leuk plantje ik hou van de look dingen, heb je nog idee hoe je hieraan bent gekomen mischien wel uit het wild of vorige bewoner.

volgens mij is alles ervan te eten ui, broedbolletjes en blad

Harstikke goed Jorieke en Hans, ik ga ze later in de grond stoppen en als ik dan volgend jaar heeeeel veeeel kraailook heb dan maak ik er wat van.

@Hans, ik denk dat ze van de vorige eigenaar over zijn. Ik vind op alle mogelijke plekken bolletjes en tenen in de tuin. Naast bessen had ie ongetwijfeld ook een hoop uien in zijn tuin.

Ik ga volgend jaar sowieso weer aan de ui in de tuin. Had twee jaar geleden zilveruitjes gezaaid maar dat was me een beetje teveel aanslag op mijn geduld en precisie. Maar in de winkels hier liggen in het voorjaar tientallen soorten plantuitjes en ik vind het leuk al die stengels in de tuin

Veuvecouderc

ja met blad bedoel ik eigenlijk de stengeltjes wat groen is laat maar zeggen, de sprietjes.

tof Leslie ik vindt ook stengels mooi, neem prei dat is gewoon echt mooi in een groep alles moet liefst met stengels wel in grote groep dan is effect veel mooier.

ja met blad bedoel ik eigenlijk de stengeltjes wat groen is laat maar zeggen, de sprietjes.

tof Leslie ik vindt ook stengels mooi, neem prei dat is gewoon echt mooi in een groep alles moet liefst met stengels wel in grote groep dan is effect veel mooier.

Ik heb dit jaar al prei. Gezaaid en staat nu nog in de kist maar gaat volgende week de grond in!

Veuvecouderc