Wuppie_84 Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Aangezien onze kinderen dol zijn op fruit en niet op groentens , zitten we te denken om volgend jaar maar meer richting de fruit te gaan en een paar groentens te behouden. Zo blijft er een tomatenplant en de komkommers (zijn ze hier razend op, maar die ik heb vinden ze niet lekker). Verder wil ik dat hangding tegen de muur vullen met kruiden. De volgende fruit willen wij en de kinderen graag, maar weet niet welk ras ik het beste kan pakken. Daar heb ik even jullie hulp voor nodig. We willen:Meloen (galia en watermeloen)Bramen (liefst doornloze en die smaakt naar wilde bramen)Komkommer (die hetzelfde smaakt als in de winkel, die we nu hebben is te bitter)FramboosKersenHeel veel aardbeien (lekker zoete) Hopelijk kunnen jullie ons helpen. Alvast bedankt. Quote
Jenneke Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 (aangepast) Dat je komkommer te bitter is kan komen door een watertekort, komkommers houden van veel water. Ik heb hier o.a. de komkommer Konsa (van de Lidl) staan en die zijn echt verrukkelijk. Hij krijgt wel iedere dag minstens 1x een flinke plons water. Deze soort ga ik er in houden, bovendien heeft mijn zus normaal vaak last van komkommer maar van deze dus helemaal niet. Gelukkig maar anders moest ik ze allemaal alleen zien weg te werken. Deze soort kun je klein oogsten, als snackkomkommer maar ook laten uitgroeien en is ook groot erg lekker.De Konsa is bovendien resistent voor meeldauw, niet dat hij het niet kan krijgen, maar in ieder geval wat minder snel. Voorlopig zou ik de komkommer die je nu hebt staan meer water gaan geven, grote kans dat ze dan een stuk beter gaan smaken. 10 augustus 2015 aangepast door Gast Quote
Wuppie_84 Geplaatst: 10 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2015 Ze hebben inderdaad in onze vakantie door problemen met het watergeefsysteem erg weinig tot geen water gekregen. Misschien is dat het probleem. Deze komkommer van de lidl. Was dit een plantje al of uit zaad gekweekt?? Quote
Jenneke Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Waarschijnlijk zijn ze dan inderdaad door watertekort zo bitter geworden. Hopelijk heb je de rest van het seizoen nu wel lekkere komkommers. Ik heb de Konsa zelf gezaaid, moet zeggen dat ik erg goede resultaten heb met de zaden van de Lidl. Had deze eigenlijk in een opwelling gekocht nadat ik vorig jaar ontzettende last van meeldauw had, en deze er dus beter tegen moet kunnen. Ik was bang dat ze niet zo lekker zouden zijn, dus dat was ook een fijne meevaller. Zelfs de hond staat te springen om een stukje als ik er één aan het snijden ben Quote
Erny Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Ik denk dat het streven naar het kweken van komkommers met een "supermarktsmaak" wat moeilijk zal gaan worden. Die hébben namelijk nou net géén smaak. Dan kan je ze dus nét zo goed in die supermarkt kopen?De eigen gekweekte komkommers hebben juist wel veel smaak (als ze dus niet bitter zijn). Maar je zou voor snackkomkommers kunnen gaan omdat die wat minder lang aan de plant hangen dus meer kans op succes? Quote
Deborah Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Je mag best wat frambozenstekken van mij hebben als je in de buurt woont. Ik heb verschillende rassen, zowel zomer, herfst als gele. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
reina Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 ik heb zelf ook meer een fruit tuin. Ik heb ee paar kleine fruitboompjes en dat is heel leuk en makkelijk. Bij mij doet de pruimenboom het fantastisch, de appelboom hang ook vol, de perenboom doet dit jaar voor het eerst wat vruchten. Als je laagstam zelfbestuivers neemt heb je met weinig ruimte toch veel mogelijkheden. misschien ideetje Quote
victorhurxkens Geplaatst: 10 augustus 2015 Geplaatst: 10 augustus 2015 Hier hetzelfde, gaan steeds meer richting fruit tuin! Quote
Wuppie_84 Geplaatst: 11 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2015 Je mag best wat frambozenstekken van mij hebben als je in de buurt woont. Ik heb verschillende rassen, zowel zomer, herfst als gele. Is misschien wel fijn, moet alleen even kijken hoe ik dat logistiek ga doen. Vanaf september moet ik om de week naar Arnhem. Ik kom dan elke keer langs den Bosch, Oss en Nijmegen. Als ik dan een bochtje om maak, kon ik zo te zien langs Veghel. Ik denk dat een komkommerplant het niet meer zal doen. Die heeft gewoon echt te veel zon en te weinig water gehad. De plant die ernaast staat, meer in het hoekje achterin heeft het zo te zien wel overleefd. Daar hangt een nieuwe komkommer aan. Ik geef deze plant nu 2 tot 3 keer per dag water. Worden de kleine boompjes niet te groot?? We hebben grote tuin, maar grotendeels eisen de kinderen deze op door een zwembad, trampoline en nog eens hun los speelgoed. Ik heb maa een klein stukje bij het huis, in een nisje. Ik ga volgend jaar nog een stukje naast de schuur erbij pakken. De boompjes moeten dus bij ons dan redelijk klein blijven. Had bij de kersen al gelezen dat je dan een laagstammige boom moet pakken. Quote
jens Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Als de boompjes klein moeten blijven kan je best appel of perenbomen nemen op een zwakgroeiende onderstam. Ik heb in een perkje van 2 op 1 meter naast de oprit 2 appelboompjes staan, deze staan er 2.5 jaar en zijn 1.6 meter hoog, je moet deze boompjes natuurlijk wel snoeien maar dat is niet zo moeilijk. Quote
Salamandertje Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Heb je een kas? Zonder kas worden meloenen niet echt wat, zeker een watermeloen niet. Een koude bak wil misschien, nog nooit geprobeerd. Quote Bzzzz...
marja vH Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Wij hebben citroenkomkommers. Dat zijn kleine ronde komkommertjes maatje grote citroen. Erg lekker, veel oogst. Misschien ook een idee? Marja Quote
Wuppie_84 Geplaatst: 11 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2015 Heb je een kas? Zonder kas worden meloenen niet echt wat, zeker een watermeloen niet. Een koude bak wil misschien, nog nooit geprobeerd. Wij hebben een plastic kasje van de lidl die in het voorjaar in de aanbieding was. Staan nu 3 tomaten in en 2 komkommers. Volgend jaar wil ik er inderdaad meloen in zetten aan de ene kant en komkommer aan de andere kant. Quote
Wuppie_84 Geplaatst: 11 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2015 Wij hebben citroenkomkommers. Dat zijn kleine ronde komkommertjes maatje grote citroen. Erg lekker, veel oogst. Misschien ook een idee? Marja Smaken ze ook naar citroen of echt naar komkommer? Quote
Erny Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Ik vind dat die dingen echt nérgens naar smaken... Leuke vrucht maar totaal vlakke smaak. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Ik wil ook wat vaste planten in de tuin gaan vervangen voor fruitstruiken/boompjes. Tot wanneer in het jaar kun je dat nog in de grond zetten voor de winter zodat ze de winter zeker weten overleven, september of oktober? Of toch beter in het voorjaar. Ik denk dan wel aan frambozen, aalbessen, dat soort allemaal. Ook zou ik graag een pruimenbompje willen. Zijn die tegenwordig zo gekweekt dat je het 1e of 2e jaar al meteen vruchten hebt? Soms moet je enkele jaren wachten nl. Ook wil ik die niet te hoog laten worden, wat voor soorten blijven klein of zijn zo gekweekt dat ze klein blijven? Ik weet dat Bakker in Hillegom diverse fruitboompjes heeft die zelfs in een pot kunnen en dus niet te groot worden, zou ik dan aan zoiets moeten denken? Mijn tuin is nl niet heel groot, dus grote bomen is geen optie. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.