Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat te doen met oude potgrond??


Wuppie_84

Aanbevolen berichten

De eenvoudigste manier, kieper het door je compost.

 

Als je bedoelt: Gooi het gewoon op je tuin.... ja! Dan mengt het wel met de tuingrond.

 

Als je bedoelt: Doe het in je composthoop/compostbak...beter niet. Het is (grotendeels) geen organisch materiaal en werkt dus de gewenste omzetting daarvan juist tegen en bevordert in ieder geval helemaal niets van wat er op een composthoop moet gebeuren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem me niet kwalijk, ik ging uit van een verkeerde veronderstelling. Wij maken onze eigen potgrond als we het nodig hebben. Ik ging er gewoon vanuit dat iedereen dat doet, maar dat is natuurlijk niet zo.

Maar vertel, wat zit er dan in vredesnaam in gekochte potgrond dat niet organisch is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle "grond". Zand, evt. klei. Veen is deels wel organisch natuurlijk.

 

Afhankelijk van het gebruik wordt veen gemengd met producten zoals boomschors, kokos, compost, zand, meststoffen en kalk.

 

Composteren is vers organisch materiaal omzetten naar stabiele humus of in ieder geval een vorm die tot humus kan worden. Het organisch deel van de potgrond is al "verteerd".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat geeft wel een probleem met bijvoorbeeld grond waar je tomaten in geteeld hebt.

Die kun je de eerste 4-6 jaar niet meer voor tomaten gebruiken. Dus wat doe je daar dan mee...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je in die paar potten echt alleen tomaten kweekt dan zou ik de grond bij iemand op de moestuin/tuin gooien en nieuwe grond halen.

 

Dan heb je het wel over een hele specifieke groep mensen. bij de meeste balkontuinierders blijft het niet beperkt tot enkele potten met tomaten, er komen steeds meer potten met verschillende groenten bij.

 

met een vierkanten meterbak is het volgens jelle(van de makkelijke moestuin) voldoende om telkens in een ander vak te planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste kweek ik in verhoogde bakken en verhoogde borders, daarnaast in grote potten. De potgrond gaat bij mij de verhoogde bakken en borders in met wat handen koemestkorrels en daar weer nieuwe potgrond en kompost bij voor de nieuwe planten, dan hussel ik het weer goed door elkaar en vaak na een week zet ik er de nieuwe planten weer in. De potgrond is na het uitschudden van de plant/kluit toch veel minder dan dat je ooit in de pot deed.

 

Als een plant moet worden bijgemest dan doe ik dat later in het seizoen toch wel.

 

Dit gaat tot nog toe prima hier. Verder dump ik het ook wel onder de bessenstruiken om dat gedeelte wat op te hogen.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraag. Ik heb heel veel oud potgrond nu liggen. Dit komt allemaal oud oude bakken. Moet ik dit wegdoen of kan ik het nog een keer gebruiken??

 

Graag reactie. Ik vind het zonde om weg te doen, als ik het toch kan gebruiken.

 

Ik kweek veel in potten. Ik bewaar de potten met aarde als ik ze ontdaan heb van de groenten of kruiden die erin gekweekt zijn. Ik heb een aantal grote tonnen (60cm) en daarin verzamel ik de schoongemaakte grond uit de verschillende potten per soort. Ik heb nu grond van ui en knoflook, van bonen en van vruchtgewassen gescheiden bewaard. Als de ton vol is zaai ik er bv. veldsla of spinazie in. Ik hou de labels over wat er in geteeld is en wanneer, bij de ton. Dan kan ik de meest geschikte volgende groente kiezen om in deze grond te verbouwen. Ik voeg dan wel nieuwe goede grond en flink wat compost toe.

 

Het is wel bewerkelijk. Maar het is ook bevredigend als je weer een paar nette tonnen met mooie grond hebt verzameld. Er verdwijnt ook grond, dus zoveel hou je niet altijd over. Dat verschilt nogal per gewas.

 

Het probleem is wel dat je niet van alle soorten evenveel verbouwt en evenveel grond overhoudt. Je kunt dus niet een sluitend wisselschema toepassen. Dus heb ik ook altijd een bak diversen die je voor van alles verder kunt gebruiken. Ik teel er zelden mijn nieuwe groenten en kruiden in, maar gebruik het wel om in de tuin grond aan te vullen en ook dient deze aarde van heel verschillende herkomst soms als onderlaag in een nieuwe ton.

 

Het werkt wat ingewikkelder dan te wisselen van veldje als je er tenminste 6 ter beschikking hebt. Maar ik heb nog niets beters kunnen verzinnen, behalve dan om mijn moestuin een beetje uit te breiden misschien.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...