Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hamster keutels

Tikketim

Recommended Posts

Kan men hamster keutels gebruiken als bemesting in de moestuin ? De geburen hebben hamsters , konijnen en kippen zitten. Telkes ze de hokken proper maken komen die houtkrullen met de strontjes op een hoop die alsmaar groter aan het worden is. De kippenstrontjes en konijnenkeutels kunnen perfect in de moestuin gebruikt worden maar ook die van de hamsters ? Zoja kan ik ze gerust bij mij op de composthoop gooien

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Ja. Het zijn planteneters...dus dat kan.

Nog beter is het om al die poep en keutels eerst in je composthoop/bak mee te verteren met ander plantaardig spul. Dan krijg je de ideale bodemvoeding en zo mest voor je moestuin...werkt heel geleidelijk en zorgt voor gezond bodemleven.

Alleen met die houtkrullen wat voorzichtig zijn. Als je die eerst mee composteert zal het eventuele gif (in ieder geval kan dat voor dieren!) in het naaldhout ook afgebroken worden. In je moestuin werkt dat hout niet zo goed... (tenzij om te mulchen tussen fruitstruiken of zo, maar dan is die mest weer veel te scherp) .

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

OK bedankt , mee composteren kan dus. Is er ook mogelijkheid om te verdelen over de moestuin na het seizoen ? Zoals men al wel eens doet met koemest of paardenmest ? Ik gebruik zowiezo houtsnippers om te mulchen dus die krullen mogen er van mij ook wel bij.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Volgens mij zijn hamsters niet 100% planteneters. De hoeveelheden dierlijke eiwitten hoeven misschien niet hoog te zijn, maar voor de hamsters zelf is het wel zo goed om er af en toe wat van binnen te krijgen. Niet in alle merken hamstervoer zitten dierlijke eiwitten, dat zou wat ontlasting betreft dus in geen probleem moeten geven. Of het voor de hamster zo goed is om ze niet binnen te krijgen is een tweede.

Maakt het voor het omzetten naar compost uit wat de bron van de dierlijke eiwitten is? Moet ontlasting van dieren die zoogdieren eten langer composteren dan de ontlasting van dieren die insecten eten of maakt dat niet uit?