Keiichi Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Ik heb dit jaar voor het eerst aardappels staan. Ongeveer 2 weken geleden kwamen er donkere randen op de bladeren (Zie foto). Het lijkt niet helemaal op aardappelziekte als ik vergelijk met foto's van het internet. zijn deze planten wel of niet ziek? Foto: http://frankdebot.nl/tmp/IMG_20150815_142302.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Ziet er niet goed uit... zitten er ook bruine plekken op de stelen? Maak daar ook eens een foto van?En doe eens wat aangetast blad in een plastic zakje met een drupje water, afsluiten en dan een dag of wat afwachten of er schimmelpluis ontstaat... Zoja... dan is het waarschijnlijk Phytophthora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Je kunt beter aan de onderkant van het blad kijken of een foto van maken. In geval van phytophtora zie je langs het zwarte van het blad een grijzige zweem wat dan ook de phytophtora is. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keiichi Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Aan de onderkant leek niets te zien. Kan het nog een ander probleem met aardappel planten zijn? -edit- Van de onderkant: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Ik betwijfel of het phytophthora is, gezien de aantasting alleen aan de randen lijkt te zitten/beginnen. Wat het wel zou kunnen zijn weet ik niet. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 gewoon ouderdom? oogstrijp? heb het ook gehad op een stukje grond wat heel erg arm was. of toch gewoon phytof. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Het ziet er niet als typisch phytophtora uit in ieder geval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Idd geen phytophtora. Als het voorjaar was geweest zou ik schade door nachtvorst zeggen. Bij ouderdom vergelen de bladeren m.i. eerst.Mss een voedingsgebrek? Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Als ik naar de stengel kijk is het voor mij duidelijk phytop. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Ik volg nod afgaand op de stengel , ben benieuwd of dit zich verderzet, gaan die sappen nog als normaal langs de stengel vraag ik me af ... Hou me op de hoogte graag, blaadjes kan je afknippen maar de stengel aangetast ai ai Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Ik heb momenteel in mijn buitenserre(alleen voorkant open) alle tomatenplanten behalve 1 moeten rooien.Het is normaal voor de tijd van het jaar en de huidige weersomstandigheden,veel en langdurig regen, vochtig aanvoelende lucht door de hoge temperaturen gecombineerd met langere koudere nachten='s morgens nevel en dauw op de planten.Meer is er niet nodig om de schimmel te laten toeslaan.Zit de schimmel enkel op het blad kan nog geprobeerd worden om het blad te verwijderen van de plant en ver weg uit de tuin, zit het reeds in de stengel volledige plant verwijderen en de tomaten laten rijpen onder glas.Volgend jaar beter Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Spijtig te horen, verleden jaar ook alles kwijt maar door slechte behandeling als beginneling . Dit jaar alles naar wens mits : plastieken afdakje over de planten , water aan de voet , snoeien van grondbladeren, de tomaten die buiten in potten staan en binnen bij zware regenval, deze zijn wel 3 x besproeid met koper, en de stengels van mijn tomaten onder plastiek welke langs de zijkanten er buiten kwamen ook , tevens gemiddeld 1 a 2 maal per week tijdens bloei en vruchtzetting vloeibare tomatenmeststof gekregen . Mijn topsy turvy experiment ook gelukt als bij wonder ( allez tot nu toe) , wel ook paar keren met koper behandelt . Weet dat velen hier problemen mee hebben maar is mijn keuze ! Succes volgend jaar ! Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Dank u.Maar in de vol glas kas ben ik nog volop aan het oogsten dus ik zal niet zonder vallen .Ik denk van volgend jaar daar mijn paprika's,pepers en komkommer te kweken, dan zullen alle tomaten onder glas staan en dat betekent wel meer gieten maar tevens meer zekerheid dat er geen phyto optreed. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts