Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat is dit? Slijm op pompoen

Flup

Recommended Posts

Ik heb een pompoen en die ziet er sinds vandaag zo uit:

1283401439739020.jpg

1334081439739038.jpg

Het is glibberig slijm wat eruit ziet als lijm. Er zitten, voor zover ik het heb gezien, geen wondjes in de pompoen en de andere pompoenen van die plant (Gele Centenaar) hebben het niet.

Is dit een ziekte? Kan ik het gewoon afspoelen / afvegen? En als het geen ziekte is, wat veroorzaakt deze slijmuitbarsting dan?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Dat kan ik mij haast niet voorstellen, eerlijk gezegd. Slakkeneitjes zien er ronder uit, niet zo slijmerig én ik heb eigenlijk helemaal geen slakkenoverlast in de tuin. Heb voor de zekerheid even gegoogeld op slakkeneitjes en ik denk dat het toch iets anders is.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Dat dacht ik ook... lijkt uit de poriën van de pompoen zelf te komen. Gebeurt zo te zien ook alleen aan de onderste kant dus heeft iets met zwaartekracht van doen.

Nooit eerder gezien...

Het lijkt wel wat op het gutteren...

Zoeken op internet erg lastig vanwege één of ander Halloween pumpkin slime...

De pompoen voelt niet anders aan dan de pompoenen die het niet hebben (de rest dus).

Gutteren heb ik nog nooit van gehoord, maar dat is dus dat er waterdruppels hangen aan het blad. Dit is echt slijm, de pompoen glibbert zo uit je handen als je de pompoen daar oppakt. Het is hier heel lang erg droog geweest en sinds een paar dagen regent het nu dagelijks. Misschien heeft het daar ook mee te maken. Morgen veeg ik het weg en kijk ik eens aan de onderkant.

@ Erny

Ik geloof direct dat zoeken op pompoen + slijm niet veel succes heeft, zeker niet als je het in het Engels googeld.

Vandaag heb ik even gekeken en ik zie nu (dat zag ik gisteren dus niet) allemaal kleine barstjes in de pompoen bij dat slijm. Kleine scheuren van hooguit 1cm lang. Ook zag ik, in een heel ander deel van de tuin een andere pompoen die dit ook heeft, maar dan in veel mindere mate. Die heeft geen scheurtjes en het is ook een ander soort pompoen.

Misschien is het toch wel een soort gutteren, dat door de regen de pompoen ineens sneller groeit dan dat de schil aan kan?