Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo. Ik heb een makkelijke moestuin bak van 4 meter bij 80 cm. Nu wil ik zo lang mogelijk zaaien en oogsten maar verleng ik het als ik bogen in de bak zet met plastic eroverheen? Is dat hetzelfde effect als een kas?

Ik heb zowel plastic als vliesdoek in huis.

Posted

Hallo Moestuinlid,

Jazeker verleng je hiermee de tijd dat je kunt zaaien, maar vooral oogsten. Het blijft langer warm voor de plantjes en zullen dus minder snel 'sterven van de kou'. Wel dan aan alle kanten dichtmaken uiteraard. succes!

Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..

Posted

Bedankt voor je antwoord! En wat is de juiste tijd om het plastic erover te doen? Onder en bepaalde temperatuur ws maar welke temperatuur moet ik dan aanhouden?

Sorry ik zet net mijn eerste baby stapjes in de moestuin wereld

Posted

ik denk dat de afgedekte ruimte wel een beetje klein is, dat betekent dat je bij veel zon snel een heel hoge temperatuur krijgt en ook dat hij s'nachts gewoon snel afkoelt naar de buitentemperatuur

je zult denk ik ook wel wat moeten luchten om schimmeltjes te voorkomen en het vocht in de grond heel goed in de gaten houden

kortom: ik denk dat je de afdekking het best kunt gebruiken in het voor- en najaar, afhankelijk van het weer en de plantjes natuurlijk

boerenkool bijvoorbeeld wil graag buiten en verdraagt prima kou, basilicum wil graag binnen maar sterft bij een graadje vorst, kas-sla wil graag binnen maar liefst wat lagere temperatuur etc.

Posted

Ik sluit me aan bij RobO! In de nacht zal de temperatuur vrijwel gelijk zijn aan de omgeving.

Het voordeel dat je vooral behaalt wat beschutting tegen harde regen, wind en/of hagel. Afgelopen winter heb ik een flink aantal potten laten overwinteren onder een soort kas van vliesdoek én plastic (verstevigd met een net i.v.m. wind, sneeuw, etc.), tegen een muur op het zuiden en op een meter hoogte. Die planten hadden het zichtbaar makkelijker dan andere potten. Viel me vooral op dat de potten minder snel bevroren, en dus met een paar graden vorst gemakkelijk buiten konden blijven, waarschijnlijk omdat ze overdag weer sneller ontdooien. Maar dan heb je het puur over overwinteren van potten met rozemarijn etc... niet over het kweken van iets =)