monique.anthoni Geplaatst: 24 augustus 2015 Share Geplaatst: 24 augustus 2015 Goedemiddag Ik heb veel rupsen op mij spruitjes bladeren en ook veel zwarte bolletjes zijn dat eitjes van de rupsen of uitwerpselen Ik heb al een spuitbus gaan halen daartegen maar de rupsen gaan er niet van dood ....Ik heb al eens gaan lezen en er stond op plukken is dat de bedoeling dat ik de rupsen er eigenhandig afhaal groetjes monique Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 24 augustus 2015 Share Geplaatst: 24 augustus 2015 Monique, tenzij dat ge er iemand anders kunt aan zetten zult ge het wel degelijk eigenhandig moeten doen ja.Ge kunt ze ook platnijpen, ziet er wat groenig uit, of met uw nagel doormidden snijden, dat geeft niet zoveel troep.Als ge nu nog gaat spuiten let dan maar zeer goed op met wat ge spuit want voor ge het beseft zijt ge uzelf aan het vergiftigen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Heleen1963 Geplaatst: 24 augustus 2015 Share Geplaatst: 24 augustus 2015 en .....(als aanvulling op Willy's verhaal ) klaag dan volgend jaar niet dat je geen vlinders in je tuin hebt .Ik snap best dat je een hekel hebt aan de rupsen op je kool, maar inderdaad met de hand afhalen , en evt een spiritus/zachte zeep oplossing wil ook nog wel eens helpen , of knoflook naast de kool in graven en bepaalde andere planten houden ook rupsen weg .Verdiep je dar eens in , voor je naar een spuitbus grijpt ,die meer natuur kapot maakt dan je lief is . groetjes Heleen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bartp Geplaatst: 25 augustus 2015 Share Geplaatst: 25 augustus 2015 Een beetje rupsen op spruiten kan ook geen kwaad zolang er genoeg blad intact blijft. Ze eten vooral de bladeren en niet de spruiten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tikketim Geplaatst: 25 augustus 2015 Share Geplaatst: 25 augustus 2015 Als je wat meer ervaring krijgt in het moestuinieren ga je bij het observeren ook snel de eitjes ontdekken. Als je daar dan eens met je vinger over wrijft gaan er ook geen rupsen meer uitkomen. En als de rupsen zijn uitgekomen kan je ze gemakkelijk zelf weghalen. Als de plant nog jong is , gaat de rups er af bij mij. Is de plant al groot en sterk durf ik al wel eens het stuk blad waar ze op zitten er af te scheuren en ergens anders in de tuin te leggen. Ik heb geen idee of ze het dan nog halen maar dan is er tenminste nog een kans dat er een vlinder gaat uitkomen Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.