Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

HELLUP rabarber gaat dood?


Berti

Aanbevolen berichten

ik had al eerder gepost dat ik beestjes in de rabarber had, bleek zwarte luis en dus ook mieren.

gespoten met groene zeep/ spiritus mix.

moest best vaak herhaald worden...

 

vervolgens kregen bladeren vlekken en gingen slap hangen.

opgezocht op internet, zieke bladeren met stengel verwijderd.

maar het gaat maar door, nieuwe bladeren hebben dit ook......oftewel EEN plant praktisch kaal, andere ernaast doet het (NOG?) goed.....

wie weet raad? misschien was mijn diagnose fout dus ik hoor graag meer van mensen die dit herkennen....\

 

*vingers gekruisd en op bevestig klikken*

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel is teveel? kom op zeg, de andere plant heeft dat ook gehad en die mankeert niks.

die luizen wilden maar niet de pijp uit...nu zijn ze dat wel en de rabarber kennelijk ook?

raar dat die andere plant ernaast het wel goed doet...snap ik niet, jullie wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten er nog wortels aan? Zit er geen woelmuis onder? Misschien te weinig water? Ik heb bij mijn rabarber gekeken, en zag dat mijn planten er ook niet florissant bij stonden. Bij mij te wijten aan de droogte denk ik, ik had ook veel "lege" stengels, gele vlekken op de bladeren en sowieso weinig blad.

Ik ga het te lijf met extra compost en veel water en hoop dat `t helpt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berti, ik heb niet echt een antwoord omdat rabarber eigenlijk zo'n sterke groente is dat er bijna nooit iets mis kan gaan. Van luis heeft de rabarber namelijk geen schade. Achteraf heb je er niets aan maar je had 'em misschien beter niet zo veelvuldig kunnen behandelen....

 

Ik weet dat sommige (nieuwe) planten een virusziekte kunnen hebben - groene en gele vlekjes op het blad die later bruin worden en gaten vormen in het blad - maar zelfs van die virusziekte hoeven ze niet dood te gaan. Ze groeien alleen minder goed.

 

Ik weet het niet maar misschien heeft de spiritus 'em genekt. Ik zou de plant gewoon laten staan en zien of ie weer opknapt. Of je graaft 'em uit en doet 'em weg. Omdat het zo'n sterke plant is heeft het denk ik weinig zin 'em op te lappen als ie echt op sterven ligt. Of hij komt er zelf weer bovenop of het is gewoon gedaan met 'em.

 

Luizen kun je heel goed verwijderen door er uitsluitend met de harde straal van de tuinslang op te spuiten. En mocht je toch een middeltje willen gebruiken dan is alleen groene zeep ook genoeg. Spiritus is echt niet nodig, naar mijn bescheiden mening.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

en toch blijft het raar want de plant ernaast is net zo vaak behandeld en mankeert niks.

er zitten geen gaten in het blad...het verkleurt en wordt slap en sterft af.........en dat gaat nu steeds sneller met ieder nieuwe stengel die er komt.

 

enige dat ik zelf heb gevonden is dat mozaiek/ tabaksvirus en daar stond ergens zelfs een beschrijving van die luis en dat de mieren daar op af komen...

 

in de oplossing zat maar een theelepel spiritus op een liter water dat kan het hem echt niet hebben gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige dat ik kan bedenken is een rotting van de kern, door het oogsten van de rabarber. Als er 1 of meerdere stengels niet goed gingen, is er een mogelijkheid dat via die 'wond' er een infectie naar binnen gaat.

 

Hoeft niet, ik heb met al dat oogsten ook diverse malen geen goede steel getrokken, maar tot nu toe geluk dat er geen consequenties uit voortgevloeid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wat Jasmin daar aangeeft is een optie waar ik zelf ook aan dacht.

Ik heb gisteren ook een rabarberplant (3/4jaar oud), opgeraapt die in het hart was weggerot. Zijn buurman/vrouw van dezelfde leeftijd mankeert niets. Van het vocht kan het niet komen en beestjes heb ik niet gevonden.

Kan inderdaad een beschadiging zijn die uiteindelijk tot dit rotten heeft geleid. Hoeft niet absoluut van bladpluk, kan ook door slakkenvraat, die geinfecteerd is geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...