oz457 Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Hallo iedereen, ik zit met de coloradokever op onze aardappelplanten. Dit is de eerste keer. Ik heb wat zitten lezen, en weet dat je elke plant moet afgaan en dat je de kevers en eitjes dient te verwijderen. Maar, iemand wist me te vertellen dat je de groene stinkwants moet vangen en loslaten op de aardappelen. Deze zou de grootste vijand zijn van de coloradokever. Maar weet iemand of men deze groene stinkwants ergens kan vinden/kopen/vangen? Groeten. Quote
greetje11 Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Geen idee, ik zie ze wel eens zitten in de tuin, maar of je kunt kopen ergens Kreeg bij ons op het complex de tip om de aardappels te besproeien met natuurazijn verdund met water uiteraard.Half plastic koffiebekertje op een grote gieter water.Of het werkt weet ik niet, maar vorig jaar was het bij ons extreem zoveel coloradokevers.Ik bleef vangen en dooddrukken, dus heb ik vorige week dat met de azijn toegepast.Ga morgen even kijken hoe het er voor staat. En boerenwormkruid er tussen zetten schijnt ook te helpen, alleen is dat nu al te laat.Denk dat je dat gelijk met de aardappels moet aan planten. Quote
Jorg Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Het is voor het eerst dat ik hoor dat de groene stinkwants een natuurlijke vijand is van de colerado kever. Maar heb het even nagezocht en blijkt inderdaad zo te zijn. Op diverse .edu (universiteiten) lees ik dat ze maar een beperkt aantal larven eten. Bijv:Stink bugs and lady beetles will prey upon Colorado potato beetle eggs, and the fungus Beauveria bassiana will kill both larvae and adults. However, natural enemies will have little impact on overall Colorado potato beetle numbers. Bron: Universiteit van MinesotaIk heb zelf geen ervaring met de colleradokever (ik heb er nog nooit een in levende lijve gezien) maar van anderen weet ik dat de meest effectieve methode toch vooral het handmatig weghalen en dooddrukken is. Om je vraag te beantwoorden: ik ken geen adressen waar ze de groene stinkwants verkopen, sorry. Preventief zouden de volgende werkwijzen kunnen werken:wisselteelt (kanttekening: weinig effectief tegen vliegende insecten als de colerado kever)mulching:Mulching the potato crop with straw after an early-season hilling may also reduce the Colorado potato beetle’s ability to locate potato fields, and the mulch creates an environment that favors beetle predators. Growers using this system note that the straw should be spread so it’s touching the potato plants, but only a light layer of straw mulch is needed. Another way to protect plants is to place lightweight floating row covers over them and then seal the edges, well before the beetles arrive.en nog wat extremer een 'val':Plastic-lined trenches have been used to trap beetles as they head toward a field of potatoes in the spring. A plow or heavy disk can be used to form a shallow trench around a field or along the edge of a field by a hedgerow or previous potato field where new beetles are likely to come from. Then black plastic is placed in the trenches, sort of like an ‘upside down’ raised bed. Since the beetles can’t fly when they first emerge, they walk toward their food and fall into these shallow trenches. The dust keeps them from getting enough of a grip to get out, and as the black plastic gets hot the beetles get roasted. http://www.uvm.edu/vtvegandberry/factsheets/potatobeetle.html Quote
mascha Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 helaas is het weer zo ver in mijn tuin is de eerste kever al weer gevondenje ziet dat er kleine stukjes van het blad gegeten zijn. ik pluk ze van de plant en doe ze in een cola flesje met dop. weet iemand of er een dier is die ze lust? hier een filmje Quote http://composteren.online-winkelstart.nl/
Heleen1963 Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Wij gaan met 2 a 3 man met emmers gewapend rij voor rij langs omze tevangen, wel arbeidsintensief,maar het enige middel wat wij kennen behalve gif.Let op je moet echt de hele zomer doorgaan want op een gegeven moment komen de RODE larven van de coloradokever die vingen wij ook . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.