Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Komkommer en Ehec bacterie

Featured Replies

Geplaatst:

Jullie hebben dat vast ook wel gelezen, die Ehec bacterie in Duitsland en de commotie om eventuele besmette komkommers, sla, tomaten en paprika. Hoe denken jullie erover, zouden wij als moes tuinierders daar ook last van krijgen?

Ik las ook al ergens kritische opmerkingen over slootwater?

Geplaatst:

Ah mooi een eigen topic. Ik had al een heel verhaal getypt op de vraag van rommert, maar omdat die vraag eigenlijk offtopic was de reactie maar niet geplaatst. Dan maar hier

Nee ik denk dat het risico voor onze groente op de moestuin (maar ook de groente uit de NL kassen) zeer klein is. Allereerst is het nog maar de vraag of komkommers de besmettingsbron zijn (de op komkommers gevonden EHEC bacteriën zouden niet genoeg zijn om een mens te besmetten). Die bacterie zou bovendien niet tijdens de teelt op de komkommers terecht zijn gekomen maar in het logistieke proces.

Ten tweede komt de bacterie oorspronkelijk voor in de ingewanden van herkauwers. De bacterie is dus niet inherent aan groente en kan alleen via een andere bron op de groente terecht komen. Als je goed verteerde mest gebruikt is het risico erg klein lijkt me. Hoeveel jaar wordt mest al niet gebruikt op de moestuin?

Groente wassen is altijd een goede aanbeveling. Al snoep ik zelf regelmatig uit de moestuin zonder te wassen. Zoals je schrijft is dat met slootwater niet altijd veilig.

Tot zover wat ik kan reproduceren van wat ik eerder had getypt. De oorzaak moet dan ook ergens anders liggen, voorlopig blijft het gissen wat nu de werkelijke besmettingsbron is. Het lijkt me sterk dat het teeltproces de oorzaak is. Ik voel mee met de prof. tuinders.

Geplaatst:
Allereerst is het nog maar de vraag of komkommers de besmettingsbron zijn

Ja daarom schreef ik al de eventuele besmette komkommers etc.

Overigens bedankt voor je toelichting Jorg, helder.

Geplaatst:

Ik ben ook niet zo snel in paniek. Heb ook gisteren gewoon een (NL) komkommer gekocht, het vak lag nog propvol

Wel zijn mijn schoonouders op vakantie in Duitsland, en ik heb ze toch maar even gesmst of alles goed ging, en of ze er van hadden gehoord.

Natuurlijk hadden ze er van gehoord, zij zijn wel snel in paniek Dus dat komt goed, die eten alleen nog bonen.

Ik ben wel heel benieuwd hoe de besmetting dan heeft kunnen gebeuren, maar ik ben echt niet bang voor mn eigen komkommers en sla.

Geplaatst:

Ik ben juist nú heel blij met mijn eigen tuintje. Ga vandaag het komkommerzaadjes zakje leegzaaien . Leef ook mee met de tuinders, vreselijk.

Geplaatst:

Ik wacht gewoon nog even af. In het begin zijn het meestal de indianenverhalen. Dat is altijd met dit soort toestanden. Zijn er bacteriën op twee komkommers gevonden... focust iedereen zich op komkommers... terwijl als je even verder leest in serieuze info, dan gaat het om een bacterie die regelmatig te vinden is in vlees en groenten. Dat dat een van de redenen is waarom je alle groenten en fruit moet afspoelen voor gebruik (doe ik ook niet consequent).

Met wassen voor consumptie schijn je zowiezo nauwelijks problemen te hebben.

Een van de vormen van besmetting is via vee, via mest, via groententuin...

Ik heb zelfs al indianenverhalen gelezen dat het de schuld is van de biologische tuinbouw... ja duhu... compost van mest wordt al eeuwen zo gebruikt... en vandaag zou het ineens in de ban gedaan moeten worden... (gewoon hygiënisch blijven wassen... )

Maar in elke open groentuin lopen ook dieren die poepen...

Ik heb ook gelezen dat deze bacterie zo heftig is, omdat die resistent is tegen veel soorten antibiotica.... wahaa... dan gaat me een ander belletje rinkelen.... al die hormonen en antibiotica die tegenwoordig aan het vee gegeven worden... en die poep wordt dan als mest gebruikt...

Komt er ook nog zo'n lullig verhaal... nee, onderweg zijn er wat komkommers op de grond gevallen en weer opgeraapt... dat is de schuld van de besmetting...

Anyway... het is nog vroeg, te vroeg voor een echte conclusie...

Geplaatst:

Ik werk zelf voor een niet verder genoemd retailbedrijf, en daar is 't nu volop paniek. Niet alleen is de prijs gekelderd en de verkoop enorm gedaald, men is ook erg bang om als 'boosdoener' aangeduid te worden.

Ik wacht in ieder geval nieuwsgierig af welke draai de media er over een week weer aan zullen geven.

Geplaatst:

Achja, er zijn nog maar 14 mensen aan dood hoor (of alweer meer?). Moet je is kijken hoeveel mensen er per jaar in het verkeer dood gaan bijv. of aan andere bacteriën... en heel neutraal bekeken; wat is 14 mensen op de 6 miljard mensen? We moeten er voor opletten, maar er word ook snel overdreven denk ik.... Kennen jullie nog die Mexicaanse griep?

Wel vervelend allemaal uiteindelijk, en uiteindelijk ook voor de sector. Maarja: Elke sector heeft wel is zijn momenten waar in het veel slechter gaat... vraag ik me toch af waarom die andere (soms belangrijkere)sectoren dan veel minder/niet in het nieuws komen... Misschien kunnen die iets minder paniekerig denken??

Geplaatst:

Wat vervelend is, is dat er veel te snel met vingers wordt gewezen naar [..].

Daar breng je toch een tak van de economie mee om zeep. De dingen hadden best beter aangepakt mogen worden.

Geplaatst:

En toen ging heel Europa even onderuit... Duitsland beschuldigen van paniek zaaien voor niks, terwijl het dan nu wel waarheid zou kunnen zijn? Ben benieuwd....! Wel lachen, had er eigenlijk nog wel vertrouwen in dat het toch de komkommer was... ze zeggen het niet voor niks vanaf t eerste moment...

Of zou de bacterie zijn overgelopen van ander voedsel in die vuilnisbak? is dat mogelijk?

Hopelijk had dat gezin nog het boodschappen bonnetje, en kunnen ze nu de partij komkommers traceren...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.