Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vruchten van een vijgenboom; snoeien van de boom


evandenbroek

Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn binnenplaatsje een vijgenboom staan. Deze heeft eerst een paar jaar binnen gestaan en is toen in de tuin gezet.

In het vroege voorjaar komen er kleine vijgen aan, maar die groeien niet door, doch vallen er na een paar weken af. In het late voorjaar groeien

er weer groene vijgen (inmiddels een dikke honderd) aan. Sommige ontwikkelen zich tot een vrucht van een paar centimeter, de meeste echter blijven klein.

Nu, in de tweede helft van september zijn de vijgen nog steeds niet groter geworden en ook zijn ze nog steeds groen.

Is er nog een kans dat de vijgen alsnog rijp worden en zo niet, moet ik ze dan verwijderen? Of sterven ze vanzelf af?

De vijgenboom is dit jaar flink gegroeid en moet ook gesnoeid worden omdat er anders contact ontstaat met andere fruitbomen.

Wat is het beste moment om te snoeien en hoe snoei je precies? Ik weet dat het veel vragen zijn, maar tot op heden heb ik op internet

weinig bruikbare informatie gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle rassen vijgen geven in ons klimaat vruchten. Eigenlijk zijn er maar een handjevol die het hier echt lekker doen en behoorlijk dragen. En dan nog moeten ze beschut en warm staan (en niet te gek veel vorst krijgen...een graad of -10 a -12 is de minus)...zo veel mogelijk zon en liefst ook nog de warmte van een zuidmuur.

 

Als aan die voorwaarden wordt voldaan, zullen de ieniemiene-vijgjes die eind dit jaar gevormd worden (en niet mogen bevriezen) volgende zomer (eind augustus-september) moeten rijpen. Eigenlijk is juni, begin juli ook de beste snoeitijd om te zorgen dat de boom niet te hard/wild groeit, hoewel ik eerlijk moet bekennen dat we met onze boom niet altijd zo precies kijken en ook 's winters (als de vorm beter te zien is) er een snoeischaar in durven zetten. De boom heeft bij ons een erg mooie parasolvorm en die proberen we te houden. Dan is de beste tijd december, als het blad net gevallen is en de boom "slaapt". Ookal verschijnen de nieuwe bladeren pas in mei en soms zelfs juni, blijkbaar beginnen de knoppen toch al een stuk eerder (vanaf maart bij lekker weer) te schuiven (je ziet ontwikkeling in de kleine vijgjes die er al aan zitten of zoals jij beschrijft nieuwe ontstaan) is er weer sapstroom in de boom, en als je dan snoeit is er risico van "bloeden" (sap uit gesnoeide takken) en daarmee uitputting en schimmelinfecties.

 

Als je je hier wat aan houdt, kun je met snoei niet echt veel fout doen en laat een vijg zich heel gemakkelijk vormen op de manier die jou aanstaat.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vijgjes die er nu opstaan haal ik ervan als het blad gevallen is. Ze rijpen in dit klimaat niet af en als je ze laat hangen, krijgen ze vaak schimmelvlekken. Een tuinman gaf ooit het advies om ze weg te halen om ziektes te vermijden. Geen idee of dit echt nodig is. Deze rijpen in elk geval niet verder na de winter, ze blijven klein en hard. Het zijn de vijgjes die pas in de lente te voorschijn komen die in de zomer vruchten geven. Bij onze vijg dan toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal ook wel een beetje soortgebonden zijn, ik heb een gekregen vijg, geen idee welke soort, die elke lente moeite heeft om op gang te komen en waarvan de vruchtjes die dan tevoorschijn komen gegarandeerd afvallen voor ze rijp zijn. Die heeft dit jaar voor het eerst twee vijgen behouden maar ze zijn door de slakken weggekaapt. Die struik krijgt ook een tweede groeischeut met vruchtjes maar die overleven net zoals bij mijn andere vijg (Brown Turkey) de winter niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben hier een brown turkey, die geeft vrijwel elk jaar vrucht, tussen de 10 en 30 stuks

de smaak is beter dan die droge hap uit de winkel maar toch niet helemaal top, behalve in die warme zomer van?

de vogels happen er gaten in en de wespen doen de rest, dus de RobO heeft er maar een paar voor zichzelf

 

in de horrorwinter van -20 weggevroren tot op de wortel maar daarna weer uitgelopen

het is nu een flinke struik die we in juli knippen en scheren en in december nog eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Hier terecht gekomen om dat de vijgen dringend gesnoeid moeten worden deze winter . Is de bedoeling van een haag maar is ondertussen al meer dan 1,5 meter breedt waardoor rijpe vruchten moeilijk toegankelijk zijn . Snoeien in juni juli is nogal moeilijk lijkt me omdat ik geregeld vijgen heb van begin juni tot september/oktober . had vroeger al wel eens gesnoeid in maart ( toen het nog een struik was ) maar dan bloeide hij redelijk .

Dus snoeien in december en dan maar hopen dat het niet meer te koud word . En nu wat opbinden . Ras ombekend maar geven redelijk veel vruchten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik heb een vijgenboompje met vijgen eraan van vorig jaar, nu is het april. sommige zitten vol schimmel. Ik weet echter niet of ik alle vruchten er nu af kan halen. Ze zijn groen en hard, niet van die kleine vruchtknopjes die je normaal gesproken heb. Ik ben bang dat ik het er te laat afgehaald heb en dat het nu niet meer kan omdat de boom dan gaat "bloeden". Ik hoor graag wat ik er nu het beste mee kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
  • 11 maanden later ...

Mijn vijgenboom 3 meter veel takken heel veel vijgen ( klein ) ca. 600 / 700 stuks kan ik de hele kleine vijgen verwijderen net als bij drijven en tomaten het zg dieven , wegsnoeien van de vele scheuten . 
in site over vijgen staat niets over verwijderen van de klein vijgen .

Als ik al die kleine vijgen laat zitten wordt volgens niks , wat moet ik doen ?

Met vriendelijke groet , Leo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...