Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt met 5 gewassen - hoe oplossen ?


JohanC69

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik probeer om naar volgend jaar toe mijn nieuwe moestuin in te delen. Het betreft een kleine moestuin met 6 'bedden' van 120x190 cm.

Ik zit met een groot probleem wat de wisselteelt betreft: ik wil namelijk geen koolgewassen zetten vermits ik de voorbije jaren geen groot succes heb gehad hiermee.

Ik had nu eraan gedacht om volgende indeling te gebruiken:

2 x knolgewassen

1 x bladgroenten

1 x peulen

1 x vruchtgewassen

1 x aardbeien

Ik heb nu even proberen uit te rekenen hoe ik de wisselteelt moest doen maar dit blijkt eigenlijk onmogelijk omdat de aardbeien blijkbaar 2 jaren op hetzelfde bed blijven staan.

Heeft iemand een oplossing hiervoor ? Zoniet moet ik de aardbeien achterwege laten en noodgedwongen bvb een 2de bed vruchtgewassen gebruiken. IK zou wel graag die 2 bedden met knolgewassen houden omdat ik van plan ben om meerdere soorten uien te planten en ook een deel prei.

Alvast bedankt voor de tips.

 

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het niet helemaal, maar als je peulen zet is het vak toch niet het hele seizoen bezet met peulen? Ook een bed van 120 x 190 is niet helemaal bezet met peulen, omdat je ze langs gaas kweekt.

 

Zou het niet overzichtelijker zijn om eerst eens een square Foot garden schema te proberen voor de gewassen waar je niet zo veel van wil of die met een korte periode? Dan ben je ook wat flexibeler met oppervlakten (een vak meer radijsjes, een vak minder sla, etc. )

 

Dan kun je elk bed verdelen in 4 x 6 vakken. Voor de gewassen waar je nu al weet dat je er veel van wil hebben of die een heel seizoen moeten groeien gebruik je een heel bed zonder vakken.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je zaait gewoon lekker wát je wilt wáár je wilt zonder je te houden aan welk schema dan ook. Geen ingewikkelde SFG regels... Gewoon alles door elkaar.

Lijkt me tamelijk vervelend om voor al die bakken het SFG principe te moeten aanhouden. Maar nu ben ik persoonlijk ook niet zo'n fan van het telen op die manier.

 

Als je dan een beetje in de gaten houdt welke plantjes beslist niet naast elkaar willen staan dan moet dat wel goed komen lijkt mij.

 

Maar je zet bijvoorbeeld dus ook geen raapstelen, meiraapjes, radijs of rucola? Die behoren ook allemaal tot de koolfamilie namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny: Maar dan moet je weer rekening houden met welke plantjes niet naast elkaar zouden willen staan, en dan ben je nog steeeeeds aan het plannen en moeilijk doen

 

Als je veel verschillende (kleine hoeveelheden) gewassen wilt telen, dan hoef je dat echt niet zo strak te regelen en te plannen. Overal zijn altijd schema's en regels en uitzonderingen-op-die-regels voor. Dan heb je er toch geen zin meer in?

Gewoon een beetje logisch nadenken (niet elk jaar dezelfde zaken op dezelfde plek), vele verschillende bronnen raadplegen omdat dat leuk is, en overal wat van gebruiken. Of nergens van. En vooral hier steeds laten weten wat er wel en niet goed ging. En dan zoeken waarom dat wel of niet goed ging, en dat dan volgend jaar anders doen. Je kunt nou eenmaal nooit alles plannen en regelen. En dan ook daadwerkelijk GOED doen. Elk jaar mislukt het 1, elk jaar heb je overschot van het ander. En het jaar daarop weer andersom. Geen pijl op te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft die peulen: na een eerste oogst kan ik daar toch nog (struik)bonen bijzetten ? En eventueel vrije ruimten vul ik dan met wat sla of wat radijsjes.

Ik denk dat ik zelfs een 2de vak ga voorzien voor peulen want als ik zo'n tipi moet voorzien voor die stokbonen van 75 x 75 cm is mijn bak al half gevuld

En in die andere helft dan nog eens die hoge erwten. Die hebben trouwens toch enige tijd nodig vooraleer je ze kan oogsten.

En aangezien ik beginner ben wil ik ook niet teveel tegelijk doen. Al doende leert men.

Ik ga dan een andere methode gebruiken voor die aardbeien (als ik ze ga zetten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...