gerbiepiep Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Ik heb wel iets roest op de knoflook hier, heel erg ziet het er niet uit, ik kijk het gewoon maar aan denk ik zo. Maar even wat anders.. Na een weekend weg geweest te zijn, prachtig weer overal natuurlijk, heeft de knoflook een stengel in het midden aangemaakt.Ik denk dat is het begin van het bloeien van de knoflook, dus ik heb al de stengels er uit geknipt, en vervolgens verslonden in een maaltijd. Kijk ik vandaag weer naar de knoflook, groeit de stengel weer gestaagd verder. Voor bol vorming moet ik de stengel blijven afknippen? Of is er een permanente manier?Kan de stengel überhaupt kwaad, terwijl de bol gevormd word? Mijn eerste keer met knoflook in de moestuinbak, eind Oktober geplant vorig jaar.
loes Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 ik weet niet of het bij alle soorten zo is, maar ik kon zo'n bloeistengel er vorig jaar voorzichtig uit trekken. dan is de hele stengel weg.
HuubvG Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Drie van de vier partijtjes knoflook zijn het goed gaan doen, de vierde roze soort is bijna niet opgekomen. Wel heb ik enkele dikhalzen, zoals je ook bij uien weleens ziet. Geen idee of daar nog goeie knoflook uitkomt.
gerbiepiep Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 ik weet niet of het bij alle soorten zo is, maar ik kon zo'n bloeistengel er vorig jaar voorzichtig uit trekken. dan is de hele stengel weg. Dit is witte knoflook van de Aldi, afkomstig uit China. Ik heb ze geprobeerd er uit te trekken, 3 lukte er de andere braken af, dus misschien even opnieuw proberen wanneer deze weer groter gegroeid zijn.
dasouth Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 'k Heb een misschien wat rare vraag dus zal even kort het verhaal erbij vertellenDeze week heeft mijn neefje die adhd & autisme heeft een grote woedeaanval gehad. Hierbij heeft hij heel het knoflook/uien bed vernielt door het loof van de bol te stampen.Nu is de vraag, kan ik deze laten staan of komt er waarschijnlijk niets meer van?Ik heb ze begin november gepoot.Indien er niets meer van komt, wat kan ik nu best nog op het bed zetten? Bedankt
speets Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Wat beroerd zeg Maar ik zou even een paar dagen afwachten.Aan je bericht is niet te zien hoe erg de schade is, maar misschien dat in elk geval een deel zich wel weer opricht. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
dasouth Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Ik heb hier spijtig genoeg geen digitaal fototoestel of gsm liggen tot donderdag ofzo, de andere mensen hier zijn op vakantie naar Frankrijk.In het slechtste geval kan ik misschien deze week proberen een foto te nemen met de webcam van de laptop.Het is donderdag avond gebeurt dus ik wacht in elk geval nog een paar dagen af. Op enkele zaken na zaai ik alles zelf voor in zaaibakken.
Erny Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Jeetje, das en apart gevalletje... vertrapt veldje... Zou ook graag een foto zien... dus even afwachten tot je die kunt maken. Het loof dat er af is kun je eventueel nog snijden en in de vriezer bewaren tot gebruik, heb je iig dat. Misschien zijn er nog enkelen die zich kunnen herstellen?Als de bollen geheel opnieuw loof moeten maken gaat het ten koste van de bolvorming.Op zich wel een mooi experiment... kijken wat er gebeurt, laat er ééntje zitten. Misschien is er een erg late oogst mogelijk? Geen idee... Hoe groot zijn de bollen nu?
pippi Geplaatst: 15 mei 2016 Geplaatst: 15 mei 2016 'k Heb een misschien wat rare vraag dus zal even kort het verhaal erbij vertellenDeze week heeft mijn neefje die adhd & autisme heeft een grote woedeaanval gehad. Misschien dat je hem als hij in een betere periode zit, kan wijzen op de consequenties van die woede-aanval? (Of vragen of zijn ouders dat doen?) Ik weet niet hoe oud je neefje is en hoe zwaar zijn aandoening is, maar juist het simpele concept van zaaien/verzorgen/groeien/oogsten/eten werkt soms wel goed bij kinders met een stoornis in die hoek. (Trouwens knap van jou dat je het zo zonder boosheid kan vertellen, ik scheld mijn ouwe kat al verrot als hij de zoveelste ter dood veroordeelde rode kool uitgraaft om precies daar te gaan zitten poepen terwijl hij legio andere plekken in de tuin ter beschikking heeft buiten plus drie bakken binnen. Ik zou dat neefje wellicht aan z'n oren uit mijn knoflook hebben gesleurd en helemaal stijf hebben gescholden. Zal mij even rukken wat je allemaal mankeert, maar van andermans levende dingen blijf je af. Ik heb zelf een kind met licht ADHD en onze hele familie staat stijf van de psychische stoornissen, maar dieren en plantjes en alles wat weerloos is, is heilig. Kom op zeg, hoe boos je ook bent, je gaat toch nooit iets doodmaken.)
dasouth Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Hij wordt deze week 17 (kan het ook gaan uitleggen bij de politie op zijn verjaardag, iets wat hij me ook kwalijk neemt), zijn aanvallen komen niet dikwijls maar als ze er zijn.. kunnen ze tellen.Zaaien en planten heb ik geprobeert met hem. Hier stonden enkele vleesetende planten van hem, hij is ze komen halen en heeft ze gratis op facebook gezet. Klagen op dit forum lijkt me een erover.. dingen gebeuren en natuurlijk ben/was ik kwaad.Meer 'ben' vermits ik vol blauwe plekken sta & gekneusde ribben heb langs de 2 kanten.Kan je ook vertellen dat de ambualnce hem is komen halen & dat ik het een uurtje of 2 later mocht uitleggen aan het Antwerps interventieteam.Geen klacht ingediend maar ze moesten toch een proces verbaal opstellen van hun chef, de jongen staat onder thuisbegeleiding & onder toezicht van de jeugdrechter, allemaal ivm met zijn aandoening. IVM de look, ik hoop dat m'n zus vandaag even langskomt en een foto kan nemen maar het loof begint terug te groeien.Heb er nog geen bol uitgehaald om te zien hoe groot ze zijn.Het spijtige aan de zaak is dat ik ze eigenlijk had gezet voor zijn oma, zij ziet graag gevlecht look hangen in de keuken & ik heb maar een kleine tuin dus elk jaar een bed zetten zit er niet in als ik het om de 6 jaar op dezelfde plek zet.
Erny Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Ik zal het even bij de knoflook houden, maar sterkte met de rest. Je kan ook ff met je vinger langs de plant in de aarde voelen of er al een bol aanzit en hoe groot die ongeveer is. Hoef je hem niet voor te rooien.
Kibas Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Ik zie op internet dat gevlochten knoflook wel te koop is, maar dat is natuurlijk toch anders dan dat het door jou geteeld is. Mocht het allemaal mislukken, wat ik niet voor je hoop, dan is het misschien een idee om het in een bak te telen volgend jaar, zodat je geen probleem hebt met wisselteelt. Het klinkt als een heel vervelend wat je hebt meegemaakt met je neef. En ook beangstigend lijkt me.
Erny Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Links: Rechts, met uiterst rechts de Olifantenknoflook: Er is nu toch wel duidelijk te zien dat het meerder soorten zijn met ieder een eigen groeiwijze.
Kibas Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Je knofloken staan er prachtig bij! Mijn tuinhulp heeft de mijne veel kalk gegeven en daar werd het niet blij van. Het kreeg opeens allemaal gele uiteinden en een aantal helemaal gele bladeren. Ik heb toen extra kali er bij gedaan, omdat ik had gelezen dat door teveel kalk bij planten die daar niet tegen kunnen, er te weinig voedingsstoffen en spore-elementen uit de grond kunnen worden opgenomen. Na de extra kali-toevoeging (ik had al kali gegeven) gingen ze het weer een stuk beter doen en nu zijn de puntjes alleen nog geel. (Hij had trouwens bij mijn raapstelen in een voorzaaibak zoveel kalk gedaan dat de hele grond bedekt was met witte korrels, maar de raapstelen kunnen daar schijnbaar tegen)
dasouth Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 damn Erny, 'k wou dat ik ook zo veel plaats had in m'n tuintje
Flup Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Dat is flink balen dasouth, hopelijk herstelt de knoflook nog en groeit het alsnog uit tot mooie knoflookbollen. Hier groeit de knoflook niet zo hard. Als ik dat vergelijk met vorig jaar, dan waren de knoflookplanten vorig jaar al groter.Rechtsboven staat wat knoflook. Heb helaas het meeste moeten verwijderen in verband met de preimineervlieg. En begin dit jaar ontdekte ik dat ik 4 bollen had die aan het doorschieten waren. Die heb ik ook maar geplant. Hopelijk worden dat ook nog mooie bollen, maar het poottijdstip was wat laat.
Kibas Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Wat vervelend dat je last hebt van de preimineervlieg! Er zijn UV-bestendige netten te koop die gegarandeerd zijn om minstens 10 jaar mee te gaan en die deze vlieg ook tegen houden. Ik heb zelf eentje voor over de grote kolentunnel (tegen koolvlieg en koolwitje) en eentje over een kleine tunnel (van electriciteitsbuizen van 2 meter lang). Ik heb gemerkt dat je knoflook niet in een kleine tunnel moet telen, want er blijft toch wat meer vocht hangen en kunnen ze eerder roest krijgen. Ook waren buizen met een lengte van 2 meter eigenlijk niet hoog genoeg te buigen voor de knofloken. Als ik het weer zou gaan doen, ga ik een grotere tunnel voor de knofloken maken, met wortels en eventuele andere planten, maar voor nu doe ik het maar eens een keertje zonder. Kijken of de uienvlieg zich gedeist wil houden. Bij de kolen werkt het trouwens heel goed, ik heb nooit last van wormpjes in mijn radijsjes en ze zijn puntgaaf. En geen gezoek nodig naar rupsen op de koolplanten.
Flup Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Ja, ik heb netten en grote tunnelbogen (kleine ook) gekregen. Die heb ik voor mijn uien en sjalotten gebruikt. Zoals het er nu naar uitzoet (even afkloppen) zie ik geen grote schades meer bij de knoflook, ui en sjalot. Ik denk dat die het kwetsbaarste zijn als zij nog klein zijn. Gebruik de tunnel sowieso weer in het najaar voor mijn knoflook, want ik heb nu wel erg weinig helaas. Mijn netten zijn goedkope IKEA vitrages. Die gaan helaas geen 10 jaar mee, maar daar is de prijs dan ook niet naar. Heb nu nog wel wat mineervliegen bij mijn Egyptische ui zitten, maar die lijken er tot nu toe niet van onder de indruk. Verheug mij nu al op het najaar, eindelijk heel veel leuke soorten knoflook poten met een hoger slagingspercentage.
Kibas Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Leuk dat je je al op het najaar verheugt. Als ik me goed herinner is de preimineervlieg kleiner en moet het gaas dus fijner zijn, maar dat is vast wel ergens te vinden. Ik had eerst ook ikea vitrage. Ik heb uitgerekend dat als het speciaal daarvoor gemaakt gaas 10 jaar mee gaat, het uiteindelijk even duur is als ikea gaas en een stuk aangenamer in gebruik. Ik kreeg te snel gaten in het ikea gaas door vogels die er op gingen zitten en in het najaar scheurde te snel. Overigens heb ik nu na 3 jaar ook onderaan een gat in het dure gaas. Het is een raar gat, duidelijk stuk gemaakt. Ofwel mijn tuinhulp is ruw geweest bij het verplaatsen van het net, ofwel de konijnen hebben gepoogd er een gat in te knagen. Ik kan het gemakkelijk met naald en draad even maken (ben ik nog niet aan toe gekomen, ik vouw het op die plek nu even dubbel). Als je wilt, kun je in het najaar wel wat knoflookteentjes bij me komen halen, als mijn knofloken gelukt zijn en geen roest gekregen hebben. Ik heb printanor en germidour. Ik spuit nu preventief met een thee van heermoes tegen de roest. Heermoes weert schimmels zoals roest en versterkt het blad.
Flup Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Die tip van de heermoes ga ik zeker proberen, dank daarvoor! Heermoes heb ik (helaas) in overvloed in de tuin, dus dan is het zonde om de nuttige eigenschappen daarvan niet te gebruiken. Je kookt water en giet dat over de heermoes neem ik aan? En dan uiteraard wat minuten laten trekken. Dat kan ik zeker doen. Ik heb tot nu toe alleen hardnekkige roest in de maggiplanten, ben heel benieuwd of de heermoesthee gaat helpen daartegen. Het IKEA-gaas is inderdaad te grofmazig, daarom had ik dit voorjaar twee lagen overelkaar gedaan. Volgens Henkg (meen ik, excuses als ik fout zit) werkt dat ook afdoende, heeft hij in een ander topic gemeld. Voor mij is elk jaar in de tuin nog een leerproces. Dat iets fout gaat calculeer ik in, al vond ik het van mijn knofloken heel erg jammer. Mijn bieslook was ook zwaar aangetast, maar die is onuitroeibaar. De prei en knoflook helaas niet. Maar tot nu toe werkt het dubbellagige IKEA-gaas prima, voorlopig laat ik dat zo. In jouw knoflooksoorten ben ik wel geïnteresseerd, dus mocht alles lukken en je hebt wat tenen over, dan hou ik mij zeker aanbevolen. Bedankt alvast! Heb nu zelf ook wat bijzondere soorten staan (Weinbergknoflook en Russische Carambole). Ben heel benieuwd hoe de oogst uitvalt, zeker de Weinbergknoflook is erg aangetast geweest en daar heb ik nu nog twee planten van over. Mocht de oogst ondanks alles lukken en je bent geïnteresseerd in deze soorten, dan kun je daar ook wat van krijgen.
Kibas Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Ik heb ruim 400 gram verse heermoes (je kunt ook 60 gram gedroogde nemen) op 4 liter water 20 minuten gekookt en daarna nog een nacht laten staan. Van dit mengsel heb ik 1 liter genomen en verdund met 4 liter water (in totaal 5 liter) en in een sproeier gedaan (zo'n spuitding of hoe het ook heet) en verneveld over de knofloken. Bij gebrek daaraan kun je ook een gieter gebruiken. Ik heb nog over voor een volgende keer. Het schijnt tegen alle schimmels te helpen, mits je het preventief spuit. De bladeren worden dan sterker en de schimmels krijgen dan geen vat. Help maar herinneren tegen die tijd dat je knoflooktenen krijgt, want mijn geheugen is momenteel een zeef.
dasouth Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Er is eindelijk een goede ziel langsgekomen om een foto te maken
Kibas Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Dat ziet er erg triest uit. Ik kan het niet goed zien, maar ik verwacht dat de knofloken nog wel weer uit zullen lopen. Dit zal waarschijnlijk ten koste gaan van de bolvorming, maar je kunt het wel als verse knoflook gaan gebruiken en als je het toch bewaren wilt, kun je de verse knoflook rauw invriezen. Ik doe dat vaker. Ik zet in de herfst knoflook voor de bol, maar ook in het voorjaar als ik tijdelijk een stukje vrij heb voor de verse zomerknoflook. Wat ik niet direct gebruik vries ik in. Ik vind verse knoflook erg lekker, is milder en zoeter.
dasouth Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 badenkt, het loof begint inderdaad terug uit te lopen, soms splits het zich wel
Erny Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Tja... dat ziet er inderdaad niet goed uit. Denk dezelfde kant op als Kibas....Misschien eens gaan kijken of er al wat bol te oogsten valt? (Bij de ergst aangetaste proberen?).
Aanbevolen berichten