Kibas Geplaatst: 28 mei 2016 Geplaatst: 28 mei 2016 In mijn ene veldje hebben een paar knofloken 1 spikkeltje, dus die heb ik inmiddels verorberd. Nu is alles schoon. In het andere veldje heeft met name de achterste rij knoflook matig roest. Ik heb alle aangetaste bladeren er uit gehaald. In dat veldje staan de knofloken wat dichter op elkaar. Volgend jaar dus toch maar weer wat meer lucht geven.
RobO Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 beetje spuiten met 0,5% natriumbicarbonaat vertraagt de roest flink, groeien ze nog een week of wat door
Kibas Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Ik heb ze wel bespoten met heermoesthee, dat zou het ook vertragen, maar als je eenmaal roest hebt, helpt het niet meer. Volgens een bron op internet kan kaliumbicarbonaat (sterker dan natriumbicarbonaat) de roest die er al is zelfs weg krijgen. Nou is dat een geregistreerd middel en de vraag is hoe betrouwbaar hun beweringen zijn. Hoe zijn jullie ervaringen met natriumbicarbonaat in vergelijking met heermoesthee? Heb jij daar ook zicht op RobO? Heermoesthee vertraagt ook. Werkt bicarbonaat ook als je flink roest hebt om meer roest een tijdje te voorkomen? (Natriumbicarbonaat = baking soda, geen bakpoeder, daar zit zuur in en met water lost het dan op in H2O en CO2). 0,5%= 5 gram op een liter water als ik het goed heb, klopt dat?
Itoero Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Kaliumbicarbonaat werkt beter als fungicide.Ik heb al verschillende onderzoeken gevonden waaruit dit blijkt. Ik neem ongeveer 1 theelepel per liter water en een beetje zeep.Met zeep maak je het water 'natter'. Dan kleeft het beter aan je planten en trekt het niet/minder samen in druppels. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Kibas Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Itoero, je had in een topic van 2014/2015 een link gezet naar waar kaliumbicarbonaat te koop zou zijn, maar ik kan daar nu alleen kaliumcarbonaat vinden en dat werkt anders. Waar koop je het? Ik heb alleen zuivere kaliumbicarbonaat gevonden op een site waar je het per pallet moet kopen (in zakken van 25 kilo), lijkt me een beetje veel van het goede.
suus76 Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 http://www.labshop.nl/Webwinkel-Product-125938963/Kaliumwaterstofcarbonaat-1-kg.html
suus76 Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Verwijder het bloemgedeelteMoet dat? Kun je ze niet 'met huid en haar' opeten? Eh dat weet ik niet , misschien is de bloem ook wel eetbaar, maar voor dit recept gebruik je alleen de stelen
Itoero Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Ik heb eens een kg gekocht en daar kan ik lang gebruik van maken.http://www.hinmeijer.nl/product/121255/kaliumbicarbonaat-99-http://www.labshop.nl/Webwinkel-Product-125938963/Kaliumwaterstofcarbonaat-1-kg.html Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Enjoy! Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Kaliumbicarbonaat werkt beter als fungicide.Ik heb al verschillende onderzoeken gevonden waaruit dit blijkt. Ik neem ongeveer 1 theelepel per liter water en een beetje zeep.Met zeep maak je het water 'natter'. Dan kleeft het beter aan je planten en trekt het niet/minder samen in druppels.Scheutje olijfolie is ook prima voor de vettigheid. Lijkt mij 'lekkerder' dan zeep.
Itoero Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Scheutje olijfolie is ook prima voor de vettigheid. Lijkt mij 'lekkerder' dan zeep. Olijfolie is lekkerder dan zeep. Maar het lost niet op in water en het mengt niet met water dus het heeft weinig nut.Olijfolie is lichter dan water dus in een gieter of spuitfles gaat dat bovenop drijven. Door zeep aan water toe te voegen kan er polair en apolair spul in water oplossen.Zeep verlaagt ook de oppervlaktespanning.Hier is een leuk experimentje hoe je ziet hoe zeep de oppervlaktespanning verbreekt je hebt er een bord, water, peper en zeep voor nodig Daardoor gaat het KHCO3 dat in water oplost gelijkmatiger/egaler aan je planten 'kleven'. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Enjoy! Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Leuke test Itoero! Toch werkt het prima met olijfolie. Vorig jaar gebruikte ik dat mengsel steeds en dat bleef keurig glimmen op de stengels
Anna3 Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Dit jaar doet de knoflook het beter dan ooit, maar ik zag van het weekend alweer roest Met regen op komst leek me spuiten met zuiveringszout ook niet echt nuttig. Heb zoveel mogelijk blad verwijderd, op hoop van zege..
MartinH Geplaatst: 30 mei 2016 Auteur Geplaatst: 30 mei 2016 Bij mij slaat de roest nu langzaam ook toe. Heb er zaterdag een flinke lading heermoesgier over heen gespoten. Ben benieuw of dat iets uithaalt, het stonk in ieder geval wel enorm mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
pippi Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Die staan er mooi bij, Loes! Bij mij zijn er een paar omgevallen, ik denk dat een van de katten of honden er doorheen is gewandeld. Ik heb er eentje uitgetrokken om te zien of hij verder gezond was, en hij had een klein, maar mooi gaaf bolletje, met al goed gevormde kleine teentjes. Vandaag is hij lekker door de roti gegaan, zowel de teentjes als de stengel. Heerlijk. Ik zal nog even braaf de supermarktknoflook opmaken die ik nog heb liggen, maar zo vanaf volgende week haal ik de knoflook lekker vers uit de tuin. Scheelt uiteindelijk wel opbrengst, maar wel zo lekker. edit: hier trouwens geen roest. Na alle luizen en slakken en vlekken toch fijn dat er iets helemaal ongeschonden lukt.
loes Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 ja he pippi. ik ben er stiekem wel een beetje trots op roze? hip de roze is ook gewoon knoflook uit de winkel. niets speciaals, vandaar dat er ook geen rasnaam bij staat.de witte knoflook komt oorspronkelijk ook uit de winkel maar dit is eigen pootgoed, oogst van vorig jaar.
Niika Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 Haha oke. Ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet, echt heel roze?
loes Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 die van mij zijn niet knal roze, meer dit idee bij het assortiment van levenvanhetland zijn de verschillende kleuren goed te zien. wit, roze, rood, paars, ...http://www.levenvanhetland.nl/knoflook.htm
Niika Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 Ok tnx zal eens kijken, wat bestellen voor t najaar
loes Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 anderen kunnen je vast vertellen welke qua smaken een aanrader zijn. ik ben niet zo'n fijnproever
pippi Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 Ik proef ook niet echt verschil tussen verschillende soorten knoflook, dus ik heb gewoon de bio knoflook van de Jumbo geplant. Tot dusver zijn de stengels en de jonge bollen heerlijk, mild maar vol smaak. Ik vind knoflook alleen smerig als het zo gemeen scherp is, en als ik dat tegenkom kan het uitlopen als een gek, maar dan gaat het niet mijn tuin in.
Aanbevolen berichten